Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin kupuje kolejne tramwaje

(jasz)
Archiwum
W tym tygodniu Tramwaje Szczecińskie podpiszą umowę na zakup 22 wagonów niskopodłogowych. Trafią do nas także berlińskie tatry.

- To kwestia dni, czekamy tylko na opinie prawną i kontrolę Urzędu Zamówień Publicznych - mówi Krystian Wawrzyniak, prezes spółki "Tramwaje Szczecińskie". - Jeżeli nie będzie zastrzeżeń, podpiszemy umowę z bydgoską Pesą.

Tramwaje będą jednobryłowe, pięcioczłonowe w pełni niskopodłogowe o długości 30,12 m każdy (niecałe dwa metry krótsze od jeżdżących już po Szczecinie 6 Swingów). Będą mogły zabrać jednocześnie 200 pasażerów, przy czym 40 osób będzie podróżować na siedząco.

Wyposażone będą w cyfrowy monitoring, automat do sprzedaży biletów, klimatyzację, dwie rozkładane rampy dla wózków przy drugich i trzecich drzwiach, bezprzewodowy mobilny internet, elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Oprócz tramwajów zamówienie obejmuje także dostarczenie pojazdu dwudrogowego, który będzie dostosowany do jazdy po torowiskach i jezdni, specjalistyczny pojazd do spychania i holowania tramwajów, a także dwa samojezdne pojazdy do napełniania piasecznic w tramwajach.

Tramwaje objęte zostaną pięcioletnią gwarancją.

Wszystkie pojazdy będą musiały być dostarczone do końca marca 2014 roku z czego pierwszych 6 trafi do Szczecina w ciągu 180 dni od chwili podpisania umowy (do Wielkanocy 2013). Pozostałych 16 trafi pomiędzy październikiem 2013 a marcem 2014 roku.

Ale to nie koniec wymiany taboru. Do 7 września Tramwaje Szczecińskie porozumieją się z Berliner Verkehrsbetriebe (berlińskim przedsiębiorstwem komunikacyjnym) w sprawie zakupu przegubowych tatr Kt4Dt. TS chcą kupić maksymalnie 45 wagonów nie starszych niż 15 - 27 lat, ale zapewniających dalszą eksploatację na co najmniej 10 lat bez remontu kapitalnego. Stan wnętrza jak i poszyć zewnętrznych musi być bez widocznych uszkodzeń i niesprawności.

Spółka jest gotowa na dostawy pierwszych wagonów po wakacjach. Tatry typ Kt4Dt są w Szczecinie od końca 2006 roku, jest ich ponad trzydzieści. Obecnie najwięcej przegubowców tego typu jeździ po Berlinie. Można je spotkać także w innych niemieckich miastach.

- Tatry sprawdziły się, jesteśmy zadowoleni z ich użytkowania - mówi Zbigniew Dąbrowski, zastępca prezesa ds. eksploatacji w Tramwajach Szczecińskich. - Pasażerowie lubią podróżować w wagonach jednoprzestrzennych. W składach dwuwagonowych, w drugim wagonie po południu spada frekwencja: pasażerowie nie czują się bezpiecznie.

- Jesteśmy w stanie przejąć do czterech tramwajów miesięcznie - mówi Zbigniew Dąbrowski. - Pieniądze na zakup taboru będą pochodziły ze środków własnych.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński