Szczecin: "helmuty" pojeżdżą do marca

Maciej Janiak
Te wagony dożywają już swoich ostatnich dni jako środki do transportu szczecinian. Wkrótce większość z nich zostanie skasowana.
Te wagony dożywają już swoich ostatnich dni jako środki do transportu szczecinian. Wkrótce większość z nich zostanie skasowana. Andrzej Szkocki
Najstarsze w Szczecinie wagony wkrótce przestaną wozić pasażerów. Popularne "helmuty" trafiły do miasta niemal 13 lat temu.

Historia GT6 w Szczecinie

Historia GT6 w Szczecinie

Pierwsze "helmuty" trafiły do miasta na początku 1996 roku z niemieckiego Düsseldorfu. Jeszcze w czasie swojej historii za zachodnią granicą przeszły remonty kapitalne. Wagony zabierają 44 pasażerów siedzących i 136 stojących. GT6 sprowadzały również m. in. Łódź, Poznań, Kraków. Od początku zwracały uwagę niespotykanymi w naszej komunikacji rozwiązaniami: ciche napędy drzwi, zabezpieczenia przed przycięciem pasażera, otwieranie przez pasażera za pomocą przycisku.

Kiedy pojazdy trafiły do Szczecina z Niemiec, miały już po prawie 40 lat.

- Miały zastąpić "wycinane" wówczas wagony typu N - tłumaczy Zbigniew Dąbrowski z Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego.

Teraz wycinane będą "helmuty", czyli wagony typu GT6. Jeszcze sześć z nich wozi dziś szczecinian, głównie na trasie "szóstki", siódmy czeka na kasację. Nie należą do ulubionych tramwajów pasażerów.

- Huk, hałas rozklekotanych części na pewno nie umila podróży - mówi Wiesław Cukieński, pasażer "szóstki". - Na odcinku od Wałów Chrobrego w stronę Wyszyńskiego, gdzie tory lekko zmieniają swój przebieg ma się często wrażenie, że wagon wypadnie z szyn.

Takie wrażenia będą fundowane pasażerom jeszcze tylko przez kilka tygodni.
- W pierwszym kwartale przyszłego roku zostaną wycofane z użytku - zdradza dobrą wiadomość Krystian Wawrzyniak, szef MZK. - Nie będziemy zmuszali dłużej pasażerów do jazdy nimi, kiedy mamy o wiele przyjaźniejsze dla nich tatry.
Ale wagony GT6 miały też swoje dobre strony.

- Były banalnie proste w konstrukcji, nie miało się w nich co psuć - tłumaczy Zbigniew Dąbrowski - Przez to były proste w obsłudze, proste w naprawie, dosyć niezawodne.

Dlatego nie wszystkie pójdą na żyletki. MZK zachowa 2-3 sztuki na wozy techniczne. Będą jeszcze służyły do holowania pozostałych wagonów tramwajowych.

- Mają mocne i sprawne silniki - potwierdza Krystian Wawrzyniak.
Zastąpienie tych wagonów jest możliwe dzięki zakupowi 32 tatr od berlińskiego przedsiębiorstwa BVG. Ostatnie dwa składy są jeszcze doposażane do szczecińskich warunków.

Nie wiadomo jednak na razie, czy pasażerowie korzystający z linii 6 przesiądą się do tatr, czy będą jeździli wagonami 105 N polskiej produkcji, które też już swoje przejechały po miejskich torowiskach.

- Trzeba uzgodnić z zarządem dróg, jakiego rodzaju tabor wystawić na jakie linie - podkreśla szef MZK. - Wiele zależy też od obciążenia linii i stanu technicznego torów.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

z
zbychu
W dniu 29.12.2008 o 16:08, Paweł napisał:

No nie wiem, czy wysyłanie porządnych tramwajów w północne dzielnice to dobry pomysł. Wiem, że mieszka tam też wielu porządnych ludzi, ale niestety, jest to dalej skupisko różnej maści odszczepieńców, którzy nie potrafią korzystać ze środków transportu bez demolowania ich. Obawiam się, że tramwaje podzielą los autobusów wysyłanych w kierunku Stołczyna, Skolwina itp. W bardzo krótkim czasie zostaną dokumentnie zdewastowane.



To popatrz na wagony z zajezdni Pogodno, które kursują na 1,2,3,4,7,9,12. Sa bardziej zniszcone w środku jak te co jeźdżą właśnie na "szóstce". Popatrz na przegubowe Tatry, które ani razu nie jeździły na linii 6, też sa one zniszczone. Myślisz ze tylko na północy jest wszystko niszczone, a inne rejony miasta, tam jest spokój?!
P
Paweł

No nie wiem, czy wysyłanie porządnych tramwajów w północne dzielnice to dobry pomysł. Wiem, że mieszka tam też wielu porządnych ludzi, ale niestety, jest to dalej skupisko różnej maści odszczepieńców, którzy nie potrafią korzystać ze środków transportu bez demolowania ich. Obawiam się, że tramwaje podzielą los autobusów wysyłanych w kierunku Stołczyna, Skolwina itp. W bardzo krótkim czasie zostaną dokumentnie zdewastowane.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3