Zielony sklep na każdym rogu
Często, gdy ludzie proszeni są o bardziej ekologiczne wybory, odpowiadają, że zaczną być bardziej eko, gdy duże firmy spojrzą inaczej na kwestie środowiskowe. Deklarują oni, że gdy te zmienią swoje podejście do gospodarowania odpadami i recyklingu, wówczas sami podejmą odpowiednie kroki, aby nasza planeta była nimi mniej obciążona.
Wyzwanie postanowiła podjąć Żabka, o której działaniach warto wspomnieć zwłaszcza w Światowy Dzień Recyklingu. To dobry przykład dużej firmy, której troszczy się o środowisku. Co takiego robi?
- Budowanie nawyku zwrotu jednorazowych opakowań po napojach
Jako społeczeństwo nauczyliśmy się w wielu przypadkach odpowiednio postępować ze szklanymi opakowaniami. Dlaczego tak samo nie postępować z jednorazowymi opakowaniami po napojach? Najwidoczniej to samo pytanie zadała sobie sieć sklepów Żabka, która w ramach pilotażowego projektu „Zielona Odnowa” postanowiła wprowadzić takie rozwiązanie we wszystkich swoich 120 sklepach w Bydgoszczy. Klienci mogą przynosić zużyte opakowania, a następnie zwracać je w EKOmatach, czyli specjalnych maszynach do selektywnej zbiórki odpadów, lub bezpośrednio u sprzedawców.
Aby skorzystać z takiego rozwiązania wystarczy po prostu udać się do najbliższego sklepu Żabka na terenie Bydgoszczy i wziąć ze sobą puste opakowania po napojach. Należy jednak pamiętać, że opakowań tych nie można zgniatać, niszczyć i zrywać z nich etykiet. Zwrotowi podlegają plastikowe butelki PET o pojemności do 2 litrów oraz metalowe puszki o pojemności do 1 litra. Powinny mieć widoczny kod kreskowy i nie mogą zawierać resztek płynu w środku. Ze zbiórki wyłączone są opakowania po napojach mlecznych.
Za takie potraktowanie niepotrzebnego nam już opakowania, Żabka oferuje klientom 50 żappsów, czyli punktów lojalnościowych, w aplikacji Żappka i to za każde zwrócone opakowanie.
Żabka testuje EKOmaty także w Poznaniu, Warszawie i Łodzi. Dzięki 29 urządzeniom działającym w tych trzech miastach w sumie zebranych zostało i otrzymało drugie życie niemal 320 tys. sztuk puszek aluminiowych oraz ponad 701 tys. sztuk plastikowych butelek po napojach.
- Kawa w Twoim kubku smakuje najlepiej!
Jest coś takiego w kubkach należących do nas, czego nie da się opisać. Kawa czy herbata smakuje w nich zawsze najlepiej. A co, gdybyśmy mogli przy tym również nieco zaoszczędzić i pomóc naszej planecie? Żabka oferuje swoim klientom możliwość zamówienia gorących napojów we własnym, przyniesionym do sklepu, kubku. Co więcej, gdy klient zdecyduje się na takie rozwiązanie, zapłaci 1 zł mniej.
Czy jest to dobra wiadomość? Biorąc pod uwagę fakt, że aż 89% osób kojarzy Żabkę z kawą, 6% respondentów pije kawę z Żabki każdego dnia, 32% kilka razy w tygodniu, a 40% kilka razy w miesiącu – chyba nie trzeba odpowiadać na to pytanie. W tej sytuacji bowiem zadowolony jest klient pijący gorący napój, Żabka, która może tym napojem sprawić przyjemność swoim klientom i… naszej planecie. Każda kawa wypita w kubku przyniesionym przez klienta, to mniejsza ilość odpadów zmieszanych (tak, te kubki to nie jest odpad papierowy) w kontenerach na śmieci.
- Butelki zwrotne z ekoRABATEM!
Zwroty butelek to coś, co zdarza nam się obserwować dosyć często, stojąc w kolejce do kasy w Żabce. Natomiast nie wszyscy to robią. Dlatego też Żabka wprowadziła ekoRABAT. Na czym on polega? Od lipca 2022 roku, każdy klient może otrzymać dodatkowy ekoRABAT, gdy zdecyduje się na zakup piwa w butelce zwrotnej przy jednoczesnym zwrocie butelki (wymiana). Wartość rabatu to obecnie aż 1 zł! Podczas jednej transakcji można zwrócić maksymalnie 20 butelek.
Pamiętajmy, że szklana butelka zwrotna jest eko, bo średni cykl jej życia wynosi od 15 do nawet 26 użyć i może zastąpić nawet 20 bezzwrotnych butelek. Jest po prostu bardziej przyjazna dla środowiska!
- Zakupy w torbie wielorazowej
Żabka robi wszystko, aby „nasza planeta mogła na chwilę odetchnąć”. Warto wspomnieć, że jako pierwsza sieć handlowa w Polsce wycofała ze sprzedaży torebki foliowe, a także popularne „zrywki”, w które pakowane były warzywa, pieczywo czy owoce. Zastąpiła je całkowicie biodegradowalnymi, papierowymi odpowiednikami. Zarówno podczas spotkań na linii sprzedawca-kupujący, jak i za pośrednictwem mediów społecznościowych, sklep wyrabia w Polakach nawyk noszenia wielorazowych toreb na zakupy.
- Edukacja w zakresie prawidłowej segregacji odpadów
Nie każdy klient ma odpowiednią wiedzę na temat cyklu życia opakowań po danym produkcie. Dlatego na opakowaniach produktów marki własnej Żabki, znajdują się informacje ułatwiające właściwą segregację zużytych opakowań. Co więcej, oznaczenia te są proste i intuicyjne, dzięki czemu klient nie będzie wprowadzony w błąd, a tym samym poczuje się zachęcony do tego, aby dokonać właściwej selekcji odpadów.
- Opakowania przyjazne środowisku
Żabka przykłada również ogromną wagę do tego, by opakowania produktów jej marek własnych powstawały z produktów przyjaznych środowisku. Jako pierwsza sieć handlowa wprowadziła butelki pochodzące w 100 proc. z recyklingu (tzw. rPET) w swoich markach własnych: Foodini, Wycisk, S! i Od Nowa. Dzięki temu sieć nie tworzy kolejnego, pierwotnego plastiku, a w związku z tym nie generuje kolejnych śmieci. Butelki rPET mają także o 30% mniejszy ślad węglowy, w odniesieniu do ich odpowiedników z pierwotnego plastiku.
Swoją wiedzę o opakowaniach pochodzących z recyklingu, Żabka wykorzystuje również przy produkcji wody mineralnej Od Nowa. To pierwsza marka Żabki o neutralnym śladzie węglowym, a uzyskano to m.in dzięki zastosowaniu butelek w 100% z recyklingu. Butelki z surowców pierwotnych charakteryzują się znacznie wyższym śladem węglowym. Przez zastosowanie tworzywa z recyklingu, możliwa była redukcja śladu węglowego opakowania o niemal połowę.
Nie można również nie wspomnieć, że Żabka stosuje model gospodarki cyrkularnej. Oznacza to, że do produkcji butelek napojów marek własnych m.in. Foodini, Wycisk, OD NOWA oraz shotów S! używa tylko butelek pochodzących w 100% z recyklingu. Sama firma zaś promuje dobre wartości i odpowiedzialność za środowisko naturalne nie tylko wśród klientów, ale także franczyzobiorców prowadzących sklepy sieci. W ramach programu „Naturalnie razem” sieć odbiera od nich folię i makulaturę. Pozyskane w ten sposób kartony i folia strech otrzymują drugie życie, są kierowane do dalszego przetworzenia. W 2023 roku bierze w nim udział już 4760 sklepów w całej Polsce.
Więcej informacji o działaniach Żabki w obszarze cyrkularności znaleźć można na: https://zabkagroup.com/pl/nasza-odpowiedzialnosc/04-cyrkularnosc/
Wpływ działań proekologicznych firm na środowisko
Żabka wydaje się działać według zasady: „Chcesz zmienić świat? Zacznij od siebie!”. Co więcej, sama firma przyznaje, że stara się działać zgodnie z zasadą trzech kroków: unikaj, redukuj, offsetuj. Czy to się udaje? Zdecydowanie tak. Każde opisane wyżej podejście do opakowań, zarówno tych plastikowych, metalowych czy szklanych to przykład jak firmy poszukują nowych rozwiązań, często we współpracy z partnerami handlowymi i inspirują swoich klientów do podejmowania działań dobrych dla nich samych oraz planety.
*Źródło: https://swiatoze.pl/statystyczny-polak-zuzywa-rocznie-160-kg-opakowan/
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?