SUV-y. Skąd się bierze ich popularność?

Motofakty.plZaktualizowano 
Skoda
Moda na SUV-y jest obecnie najsilniejszym trendem w całej motoryzacji i trwa już od lat 90., gdy zaczęła się w USA. Dziewięć lat po premierze pierwszej uterenowionej Skody Octavia Scout, siedem po debiucie modelu Yeti i pół roku po prezentacji studialnego modelu VisionS, czeska marka wprowadza na rynek zupełnie nowy, zaskakujący model: Kodiaq, nazwany tak po gatunku niedźwiedzi żyjących na wyspie o tej samej nazwie, oddalonej od południowego wybrzeża Alaski. Wydarzenie to jest doskonałą sposobnością, by przyjrzeć się bliżej fenomenowi SUV-ów.

Według badania przeprowadzonego przez agencję rynku motoryzacyjnego JATO Dynamics, tylko w 2015 roku w Europie zarejestrowano 3,2 miliona nowych SUV-ów. W porównaniu do roku 2014 to wynik wyższy o 24% i odpowiadający aż 22,5% całkowitego rynku na kontynencie. Oznacza to, że po raz pierwszy w historii segment samochodów typu SUV stał się najpopularniejszym w całym przemyśle, będąc daleko przed segmentem samochodów kompaktowych.

Biorąc pod uwagę wzrost całego rynku w roku 2015 wobec poprzedniego o 9,3%, nasuwa się jeszcze ważniejsza konkluzja: SUV-y są obecnie główną siłą napędową całego przemysłu motoryzacyjnego.

W roku 2016 SUV-y mają już swoją stałą pozycję na rynku. Sprawdzają się jako samochody rodzinne, eleganckie środki transportu do miasta, symbole nieograniczonej radości z jazdy. Czasem są wszystkim tym naraz. „Kompaktowy SUV to samochodowy odpowiednik szwajcarskiego scyzoryka” – mówi Lutz Fügener, profesor Wydziału Wzornictwa Transportowego Studium Zawodowego w Pforzheim. „Jeżdżąc nim, ma się wrażenie, że można zrobić wszystko, że jest się gotowym na wszystko”.

Fügener uważa, że zainteresowanie SUV-ami w Europie przyszło wraz z rozpadem Związku Radzieckiego, w następstwie którego kraje Bloku Wschodniego zwróciły się ku USA. „Na początku lat 90. na postsowieckich rynkach szczególnym powodzeniem cieszyły się duże, amerykańskie SUV-y. Na trend ten złożyło się tam wiele czynników: zapotrzebowanie na podwyższony poziom bezpieczeństwa, słabe nawierzchnie dróg oraz ogólne postrzeganie dużych samochodów w społeczeństwie”.

Niektóre ze sprzedawanych tam modeli po delikatnym „wygładzeniu” trafiły na rynki Europy Zachodniej, gdzie przyjęły się z równie dużym powodzeniem. Rodzący się segment SUV-ów miał wpływ na rozwój całego przemysłu motoryzacyjnego: pozwolił on lepiej dotrzeć do rodzących się potęg ekonomicznych - Chin i Indii. Posiadająca swoje własne obiekty produkcyjne w Chinach Skoda może pochwalić się w bieżącym roku wzrostem sprzedaży modelu Yeti na rynkach azjatyckich.

„SUV-em mogę pojechać na prestiżowe spotkanie biznesowe, na front walki i bezpiecznie zawieźć nim dzieci do szkoły” – tak o fenomenie SUV-ów obrazowo opowiadał portalowi Spiegel Online niemiecki socjolog transportu, Christian Lasse Mevert.

„Wydaje się jednak, że dzisiejsze SUV-y mogłyby być trochę lżejsze optycznie” - przyznaje Fügener. „Masywne kształty tych aut nie służą w miastach żadnemu celowi. Budujące wrażenie bezpieczeństwa kształty można zaprojektować w bardziej elegancki, kreatywny sposób. Nie zaszkodziłoby to w żaden sposób reputacji tego segmentu.”

Podobne założenia grały ważną rolę przy tworzeniu SUV-a Skody, modelu Kodiaq. „Dla nas liczyła się luźniejsza interpretacja założeń stylistycznych SUV-ów. Nie chcieliśmy się ograniczać oczekiwaniami, jakimi obarczone są samochody w tym segmencie” – mówi Guido Haak, szef Zespołu Produktowego Skody. „Chcieliśmy doskonale wykonany, bardzo emocjonujący produkt o sportowym charakterze, który jednocześnie byłby odpowiedni do codziennego użytku, wyróżniałby się wysokim poziomem praktyczności i zapewniał korzystny stosunek jakości do ceny”.

Po bardzo udanym kompaktowym modelu Yeti, Skodaprzygotowuje się teraz do kolejnego ważnego kroku: debiutu w segmencie dużych SUV-ów. Przy 4,7 metra długości, 1,88 metra szerokości i 1,68 metra wysokości, Kodiaq jest zdecydowanie większy od popularnych samochodów kompaktowych Skody i dysponuje miejscem na pokładzie dla aż siedmiu osób.

Równocześnie, muskularne i dynamiczne linie emanują zdecydowaną elegancję, która wyróżnia czeskiego SUV-a na tle bardziej ciężkich optycznie, pudełkowatych form dominujących w tym segmencie, będących pozostałością po czasach utylitarnych modeli służących wyłącznie do off-roadu.

Z punktu widzenia strategii firmy, Kodiaq stanowi bardzo ważny krok w rozwoju Skody. Gdy wiosną 2009 roku na rynek wchodził kompaktowy model Yeti, bazował on na wymiarach, sposobie zagospodarowania wnętrza i elementach wyposażenia już dobrze znanych marce. „W naszej marce zawsze wszystko obracało się wokół tematu funkcjonalności” – opowiada Haak – „Szczególnie jednak w odniesieniu do naszych SUV-ów dystansujemy obecnie nasze produkty od roli „konia pociągowego”. Ma to wpływ na wygląd naszych modeli i dynamikę ich prowadzenia. Pierwsza generacja Yeti była dużo bliższa tradycyjnym założeniom segmentu niż jest teraz.”

Kodiaq może dziś bazować na popularności i reputacji, na którą zapracował jego mniejszy krewny w klasie samochodów terenowych. Nowy model wchodzi na kolejny poziom: sięga po nowych dla marki Klientów, spośród których wielu do tej pory w ogóle mogło nie brać pod uwagę zakupu modelu tej marki.

Czy jest za to coś, co pozostanie niezmienną wartością SUV-ów? Profesor wzornictwa Lutz Fügener odpowiada następująco: „Popularność wozu kempingowego Volkswagena nie słabła przez dekady dzięki jego bezsprzecznie wysokiemu poziomowi funkcjonalności. Jeśli uda nam się zachować podobną wartość w SUV-ach, nie pozbawiając się jej kawałek po kawałku, SUV-y mają szansę stać się podobnym klasykiem motoryzacji".

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Materiał oryginalny: SUV-y. Skąd się bierze ich popularność? - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
psy.chologia

W XXI wieku Wschód zaczął zalewać Europę badziewiem które przypomina ciężarówki i zajmuje na parkingach tyle samo miejsca co ciężarówki.
P.s.
Chcąc kupić bezpieczny samochód warto zapoznać się z wynikami auto crashu. Nie wszystko to co duże musi być takie jak wygląda.

j
jom ci wieśniaczka

....z posuwaniem.

T
Topik

tego typu samochody zdobyły popularność w Łodzi z powodu dziur w nawierzchniach ulic. Duża średnica kół oraz szersza opona powoduje bardziej stabilną jazdę. Wiele dziur samochód pokonywał nie wpadając w nie. Obecnie, gdy stan nawierzchni uległ poprawie popularność nie spada z powodu sztucznych garbów tworzonych przez urzędasów zza biurek. Szkodliwa działalność urzędasów powoduje w ten sposób jeszcze większe zanieczyszczenie powietrza. Większy samochód jakim jest SUV to jego większa masa. Większa masa to większe zapotrzebowanie na paliwo, które w wyniku spalania wydala zanieczyszczenia.

t
to potrzeba EGO

Z kompleksu małego penisa. Niedomagania anatomiczne i kompleksy niższości mijają w momencie, gdy usiądą za kierownicą. Im mniejsze umiejętności za kierownicą tym większy i masywniejszy samochód. Są tacy którzy najchętniej jeździliby ciągnikami siodłowymi albo pojazdami opancerzonymi, niestety mają na ogół problemy uzyskać prawo jazdy kat "B".

P
Pablo

Myślę że chodzi o jakiś szpan bo w dobie ciasnoty w miastach i kłopotów z miejscem parkowania to jest chore by kupować SUV-a chyba że ktoś mieszka na wsi.Wystarczy spojrzeć na miast europy zachodniej tam królują małe autka typu mini cooper.Ale u nas trzeba pokazać sąsiadowi że ma się kasę!

x
xx

Jaka ty głupia jesteś, pisać nie umiesz poprawnie, nawet nie chcę myśleć jak jeździsz.

x
xx

"Mi" ??? jaka ty durna jesteś. Powinno być "mnie", wróć do podstawówki (choćby zaocznie)

Y
YZF-R1

jak w tytule

P
Paweł

Podobno ludzie chcą się w ten sposób dowartościować, zajmując więcej miejsca. Zwłaszcza w mieście...

b
basia33

Mi jako kobiecie, suvy kojarzą się chyba przede wszystkim z bezpiecznym samochodem. Swoim wyglądem oddają również rangę auta dobrego i solidnego. Dzięki współpracy mojej firmy z Panek S.A. swego czasu jeździłam volvo i muszę przyznać, że jak tylko mogłam, wykorzystywałam je również prywatnie. Auto rewelacja.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3