SUV-y. Skąd się bierze ich popularność?

Motofakty.pl
Skoda
Moda na SUV-y jest obecnie najsilniejszym trendem w całej motoryzacji i trwa już od lat 90., gdy zaczęła się w USA. Dziewięć lat po premierze pierwszej uterenowionej Skody Octavia Scout, siedem po debiucie modelu Yeti i pół roku po prezentacji studialnego modelu VisionS, czeska marka wprowadza na rynek zupełnie nowy, zaskakujący model: Kodiaq, nazwany tak po gatunku niedźwiedzi żyjących na wyspie o tej samej nazwie, oddalonej od południowego wybrzeża Alaski. Wydarzenie to jest doskonałą sposobnością, by przyjrzeć się bliżej fenomenowi SUV-ów.

Według badania przeprowadzonego przez agencję rynku motoryzacyjnego JATO Dynamics, tylko w 2015 roku w Europie zarejestrowano 3,2 miliona nowych SUV-ów. W porównaniu do roku 2014 to wynik wyższy o 24% i odpowiadający aż 22,5% całkowitego rynku na kontynencie. Oznacza to, że po raz pierwszy w historii segment samochodów typu SUV stał się najpopularniejszym w całym przemyśle, będąc daleko przed segmentem samochodów kompaktowych.

Biorąc pod uwagę wzrost całego rynku w roku 2015 wobec poprzedniego o 9,3%, nasuwa się jeszcze ważniejsza konkluzja: SUV-y są obecnie główną siłą napędową całego przemysłu motoryzacyjnego.

W roku 2016 SUV-y mają już swoją stałą pozycję na rynku. Sprawdzają się jako samochody rodzinne, eleganckie środki transportu do miasta, symbole nieograniczonej radości z jazdy. Czasem są wszystkim tym naraz. „Kompaktowy SUV to samochodowy odpowiednik szwajcarskiego scyzoryka” – mówi Lutz Fügener, profesor Wydziału Wzornictwa Transportowego Studium Zawodowego w Pforzheim. „Jeżdżąc nim, ma się wrażenie, że można zrobić wszystko, że jest się gotowym na wszystko”.

Fügener uważa, że zainteresowanie SUV-ami w Europie przyszło wraz z rozpadem Związku Radzieckiego, w następstwie którego kraje Bloku Wschodniego zwróciły się ku USA. „Na początku lat 90. na postsowieckich rynkach szczególnym powodzeniem cieszyły się duże, amerykańskie SUV-y. Na trend ten złożyło się tam wiele czynników: zapotrzebowanie na podwyższony poziom bezpieczeństwa, słabe nawierzchnie dróg oraz ogólne postrzeganie dużych samochodów w społeczeństwie”.

Niektóre ze sprzedawanych tam modeli po delikatnym „wygładzeniu” trafiły na rynki Europy Zachodniej, gdzie przyjęły się z równie dużym powodzeniem. Rodzący się segment SUV-ów miał wpływ na rozwój całego przemysłu motoryzacyjnego: pozwolił on lepiej dotrzeć do rodzących się potęg ekonomicznych - Chin i Indii. Posiadająca swoje własne obiekty produkcyjne w Chinach Skoda może pochwalić się w bieżącym roku wzrostem sprzedaży modelu Yeti na rynkach azjatyckich.

„SUV-em mogę pojechać na prestiżowe spotkanie biznesowe, na front walki i bezpiecznie zawieźć nim dzieci do szkoły” – tak o fenomenie SUV-ów obrazowo opowiadał portalowi Spiegel Online niemiecki socjolog transportu, Christian Lasse Mevert.

„Wydaje się jednak, że dzisiejsze SUV-y mogłyby być trochę lżejsze optycznie” - przyznaje Fügener. „Masywne kształty tych aut nie służą w miastach żadnemu celowi. Budujące wrażenie bezpieczeństwa kształty można zaprojektować w bardziej elegancki, kreatywny sposób. Nie zaszkodziłoby to w żaden sposób reputacji tego segmentu.”

Podobne założenia grały ważną rolę przy tworzeniu SUV-a Skody, modelu Kodiaq. „Dla nas liczyła się luźniejsza interpretacja założeń stylistycznych SUV-ów. Nie chcieliśmy się ograniczać oczekiwaniami, jakimi obarczone są samochody w tym segmencie” – mówi Guido Haak, szef Zespołu Produktowego Skody. „Chcieliśmy doskonale wykonany, bardzo emocjonujący produkt o sportowym charakterze, który jednocześnie byłby odpowiedni do codziennego użytku, wyróżniałby się wysokim poziomem praktyczności i zapewniał korzystny stosunek jakości do ceny”.

Po bardzo udanym kompaktowym modelu Yeti, Skodaprzygotowuje się teraz do kolejnego ważnego kroku: debiutu w segmencie dużych SUV-ów. Przy 4,7 metra długości, 1,88 metra szerokości i 1,68 metra wysokości, Kodiaq jest zdecydowanie większy od popularnych samochodów kompaktowych Skody i dysponuje miejscem na pokładzie dla aż siedmiu osób.

Równocześnie, muskularne i dynamiczne linie emanują zdecydowaną elegancję, która wyróżnia czeskiego SUV-a na tle bardziej ciężkich optycznie, pudełkowatych form dominujących w tym segmencie, będących pozostałością po czasach utylitarnych modeli służących wyłącznie do off-roadu.

Z punktu widzenia strategii firmy, Kodiaq stanowi bardzo ważny krok w rozwoju Skody. Gdy wiosną 2009 roku na rynek wchodził kompaktowy model Yeti, bazował on na wymiarach, sposobie zagospodarowania wnętrza i elementach wyposażenia już dobrze znanych marce. „W naszej marce zawsze wszystko obracało się wokół tematu funkcjonalności” – opowiada Haak – „Szczególnie jednak w odniesieniu do naszych SUV-ów dystansujemy obecnie nasze produkty od roli „konia pociągowego”. Ma to wpływ na wygląd naszych modeli i dynamikę ich prowadzenia. Pierwsza generacja Yeti była dużo bliższa tradycyjnym założeniom segmentu niż jest teraz.”

Kodiaq może dziś bazować na popularności i reputacji, na którą zapracował jego mniejszy krewny w klasie samochodów terenowych. Nowy model wchodzi na kolejny poziom: sięga po nowych dla marki Klientów, spośród których wielu do tej pory w ogóle mogło nie brać pod uwagę zakupu modelu tej marki.

Czy jest za to coś, co pozostanie niezmienną wartością SUV-ów? Profesor wzornictwa Lutz Fügener odpowiada następująco: „Popularność wozu kempingowego Volkswagena nie słabła przez dekady dzięki jego bezsprzecznie wysokiemu poziomowi funkcjonalności. Jeśli uda nam się zachować podobną wartość w SUV-ach, nie pozbawiając się jej kawałek po kawałku, SUV-y mają szansę stać się podobnym klasykiem motoryzacji".

Wideo

Materiał oryginalny: SUV-y. Skąd się bierze ich popularność? - Polska Times

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
psy.chologia
W XXI wieku Wschód zaczął zalewać Europę badziewiem które przypomina ciężarówki i zajmuje na parkingach tyle samo miejsca co ciężarówki.
P.s.
Chcąc kupić bezpieczny samochód warto zapoznać się z wynikami auto crashu. Nie wszystko to co duże musi być takie jak wygląda.
j
jom ci wieśniaczka
....z posuwaniem.
T
Topik
tego typu samochody zdobyły popularność w Łodzi z powodu dziur w nawierzchniach ulic. Duża średnica kół oraz szersza opona powoduje bardziej stabilną jazdę. Wiele dziur samochód pokonywał nie wpadając w nie. Obecnie, gdy stan nawierzchni uległ poprawie popularność nie spada z powodu sztucznych garbów tworzonych przez urzędasów zza biurek. Szkodliwa działalność urzędasów powoduje w ten sposób jeszcze większe zanieczyszczenie powietrza. Większy samochód jakim jest SUV to jego większa masa. Większa masa to większe zapotrzebowanie na paliwo, które w wyniku spalania wydala zanieczyszczenia.
t
to potrzeba EGO
Z kompleksu małego penisa. Niedomagania anatomiczne i kompleksy niższości mijają w momencie, gdy usiądą za kierownicą. Im mniejsze umiejętności za kierownicą tym większy i masywniejszy samochód. Są tacy którzy najchętniej jeździliby ciągnikami siodłowymi albo pojazdami opancerzonymi, niestety mają na ogół problemy uzyskać prawo jazdy kat "B".
P
Pablo
Myślę że chodzi o jakiś szpan bo w dobie ciasnoty w miastach i kłopotów z miejscem parkowania to jest chore by kupować SUV-a chyba że ktoś mieszka na wsi.Wystarczy spojrzeć na miast europy zachodniej tam królują małe autka typu mini cooper.Ale u nas trzeba pokazać sąsiadowi że ma się kasę!
x
xx
Jaka ty głupia jesteś, pisać nie umiesz poprawnie, nawet nie chcę myśleć jak jeździsz.
x
xx
"Mi" ??? jaka ty durna jesteś. Powinno być "mnie", wróć do podstawówki (choćby zaocznie)
Y
YZF-R1
jak w tytule
P
Paweł
Podobno ludzie chcą się w ten sposób dowartościować, zajmując więcej miejsca. Zwłaszcza w mieście...
b
basia33
Mi jako kobiecie, suvy kojarzą się chyba przede wszystkim z bezpiecznym samochodem. Swoim wyglądem oddają również rangę auta dobrego i solidnego. Dzięki współpracy mojej firmy z Panek S.A. swego czasu jeździłam volvo i muszę przyznać, że jak tylko mogłam, wykorzystywałam je również prywatnie. Auto rewelacja.
Dodaj ogłoszenie