Sukces szczecińskich genetyków. Światowe odkrycie i ratunek dla milionów kobiet

Anna Folkman
Główni autorzy odkrycia: Szczecin - Cezary Cybulski, Jan Lubiński, Toronto – M. A. Akbari, S. A. Narod, Montreal – W. D. Foulkes. Andrzej Szkocki
Szczecińscy naukowcy odkryli gen, którego mutacje przyczyniają się do raka piersi. To odkrycie pozwoli uratować życie nie tylko 15 tys. kobiet w Polsce, ale i milionom na świecie.

Sukces szczecińskich genetyków. Światowe odkrycie i ratunek ...

Jak dowiedli nasi badacze, RECQL występuje u około 15 tys. kobiet w Polsce a zachorowalność na raka u kobiet, u których go wykryto jest ponad 50 procentowa.

Oznacza to, że obecność genu świadczy o wysokim ryzyku nowotworu. Kiedy o nim wiemy, można zawczasu pokonać chorobę.

- To bez dwóch zdań światowe odkrycie - mówi z przejęciem prof. Cezary Cybulski, genetyk z Zakładu Genetyki i Patomorfologii PUM, kierownik projektu i główny autor pracy na temat nowego genu. - Będzie ono na pewno wykorzystywane w panelach diagnostycznych na całym świecie. Badacze z różnych krajów przeczytają o RECQL i rozpoczną badania poszukujące mutacji tego genu w swoich populacjach. Zaraz o swojej mutacji poinformują Rosjanie, Hiszpanie, Francuzi czy Anglicy.

Przypomnijmy. Pierwszymi genami największego ryzyka raka piersi jakie odkryto, były geny BRCA1 i BRCA2 odkryte w 1994 roku. Testy do wykrywania tych genów w populacji polskiej opracowali naukowcy ze Szczecina. Trzeba było znaleźć szybki sposób na to, by gen można było ujawniać u pacjentek, gdyż nowotwór, do którego się przyczyniają jest tak agresywny, że by się przed nim uchronić, należy dokonać prewencyjnej mastektomii. Tak właśnie postąpiła znana aktorka Angelina Jolie.

- Bardzo trudno było znaleźć te geny. To, że były poszukiwane wiedziałem już w latach 80-tych. Są to geny, których się nikt nie spodziewał, bo są genami naprawy uszkodzeń DNA a wszyscy traktowali raka piersi, jako raka hormonalnie zależnego - mówi prof. Jan Lubiński, genetyk z Zakładu Genetyki i Patomorfologii Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie. - Kolejnym odkrytym genem był CHEK 2. Teraz mamy naszego RECQL. Odkrycie BRCA1 było przełomem. Wiadomo było, że występuje on w otoczeniu kompleksu genów i te stały się dobrymi kandydatami dla naszych poszukiwań.

Więcej w papierowym wydaniu Głosu Szczecińskiego oraz w e-wydaniu Głosu

Plebiscyt:

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
adi

Czytacie tylko co na necie, a w gazecie papierowej z 28.04 dokładnie było napisane, że w poniedzialek była publikacja w Nature Genetics i pewnie do tego czasu było emargo

y
yaa
W dniu 27.04.2015 o 18:45, ja napisał:

Wlacz telewizor - od rana na tvn24 mowia.

Ale za granicami ni widu ni slychu.... hahah takie swiatowe

K
Kasia

Do Joanna,

embargo embargiem. To jest tylko licha gazetka i to jeszcze w jezyku polskim. Mam jnadzieje, ze publikacja bedzie w waznym czasopismie naukowym?!

Nie mniej jednak gratulacje.

PS Mogliby faktycznie podac ze artkul ukaze sie dn xx w czsopisnie xx.

K
Karolina

Pan prof. Lubiński nie jedno osiągnięcie ma na swoim koncie. Wspaniały zespół wspaniałych ludzi. Pozdrawiam serdecznie.

g
gość w dom

Manipuacje genetyczne? Chyba ktoś nie rozumie tematu. Chodzi o odkrywanie tego co już jest, a nie ingerencję w genom. A swoją drogą manipulacji genetycznych zakazuje nie Kościół, ale jest o tym mowa w Kodeksie Etyki Lekarskiej

R
Renata

Gratulacje. Powodzenia w dalszej pracy zawodowej :)

a
awa
To miło, że profesor pochodzący z Łobza, osiągnął taki sukces. Gratulacje!
J
Joanna

Naukowcy mają "embargo" na publikowanie nazwy tego genu i dokładnych danych narzucone przez zagraniczne wydawnictwo, w którym w maju ma ukazać się przełomowa publikacja na ten temat. Nie rozumiem tylko dlaczego takie dane pojawiają się tutaj, jeszcze przed narzuconym terminem...

S
Szczecinianka

Gratuluję odkrywcom! Kawał dobrej roboty! Trzymam kciuki za kolejne odkrycia i sukcesy.

j
ja
W dniu 27.04.2015 o 17:48, Fazi napisał:

Przeszukuję TVN24 - nic.Zaglądam na CNN - też nic.BBC - nic. Pytam: co z tym tzw. światowym odkryciem ? Skoro jest naprawdę światowe, dlaczego świat się tym nie zachwyca ?

Wlacz telewizor - od rana na tvn24 mowia.

F
Fazi

Przeszukuję TVN24 - nic.
Zaglądam na CNN - też nic.

BBC - nic.