Sukces szczecińskich genetyków. Światowe odkrycie i ratunek dla milionów kobiet

Anna Folkman
Główni autorzy odkrycia: Szczecin - Cezary Cybulski, Jan Lubiński, Toronto – M. A. Akbari, S. A. Narod, Montreal – W. D. Foulkes. Andrzej Szkocki
Szczecińscy naukowcy odkryli gen, którego mutacje przyczyniają się do raka piersi. To odkrycie pozwoli uratować życie nie tylko 15 tys. kobiet w Polsce, ale i milionom na świecie.

Sukces szczecińskich genetyków. Światowe odkrycie i ratunek ...

Jak dowiedli nasi badacze, RECQL występuje u około 15 tys. kobiet w Polsce a zachorowalność na raka u kobiet, u których go wykryto jest ponad 50 procentowa.

Oznacza to, że obecność genu świadczy o wysokim ryzyku nowotworu. Kiedy o nim wiemy, można zawczasu pokonać chorobę.

- To bez dwóch zdań światowe odkrycie - mówi z przejęciem prof. Cezary Cybulski, genetyk z Zakładu Genetyki i Patomorfologii PUM, kierownik projektu i główny autor pracy na temat nowego genu. - Będzie ono na pewno wykorzystywane w panelach diagnostycznych na całym świecie. Badacze z różnych krajów przeczytają o RECQL i rozpoczną badania poszukujące mutacji tego genu w swoich populacjach. Zaraz o swojej mutacji poinformują Rosjanie, Hiszpanie, Francuzi czy Anglicy.

Przypomnijmy. Pierwszymi genami największego ryzyka raka piersi jakie odkryto, były geny BRCA1 i BRCA2 odkryte w 1994 roku. Testy do wykrywania tych genów w populacji polskiej opracowali naukowcy ze Szczecina. Trzeba było znaleźć szybki sposób na to, by gen można było ujawniać u pacjentek, gdyż nowotwór, do którego się przyczyniają jest tak agresywny, że by się przed nim uchronić, należy dokonać prewencyjnej mastektomii. Tak właśnie postąpiła znana aktorka Angelina Jolie.

- Bardzo trudno było znaleźć te geny. To, że były poszukiwane wiedziałem już w latach 80-tych. Są to geny, których się nikt nie spodziewał, bo są genami naprawy uszkodzeń DNA a wszyscy traktowali raka piersi, jako raka hormonalnie zależnego - mówi prof. Jan Lubiński, genetyk z Zakładu Genetyki i Patomorfologii Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie. - Kolejnym odkrytym genem był CHEK 2. Teraz mamy naszego RECQL. Odkrycie BRCA1 było przełomem. Wiadomo było, że występuje on w otoczeniu kompleksu genów i te stały się dobrymi kandydatami dla naszych poszukiwań.

Więcej w papierowym wydaniu Głosu Szczecińskiego oraz w e-wydaniu Głosu

Plebiscyt: Hipokrates 2015. Wybieramy najpopularniejszych lekarzy i pielęgniarki w regionie. Oddaj głos na swojego kandydata!

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
adi

Czytacie tylko co na necie, a w gazecie papierowej z 28.04 dokładnie było napisane, że w poniedzialek była publikacja w Nature Genetics i pewnie do tego czasu było emargo

y
yaa
W dniu 27.04.2015 o 18:45, ja napisał:

Wlacz telewizor - od rana na tvn24 mowia.

Ale za granicami ni widu ni slychu.... hahah takie swiatowe

K
Kasia

Do Joanna,

embargo embargiem. To jest tylko licha gazetka i to jeszcze w jezyku polskim. Mam jnadzieje, ze publikacja bedzie w waznym czasopismie naukowym?!

Nie mniej jednak gratulacje.

PS Mogliby faktycznie podac ze artkul ukaze sie dn xx w czsopisnie xx.

K
Karolina

Pan prof. Lubiński nie jedno osiągnięcie ma na swoim koncie. Wspaniały zespół wspaniałych ludzi. Pozdrawiam serdecznie.

g
gość w dom

Manipuacje genetyczne? Chyba ktoś nie rozumie tematu. Chodzi o odkrywanie tego co już jest, a nie ingerencję w genom. A swoją drogą manipulacji genetycznych zakazuje nie Kościół, ale jest o tym mowa w Kodeksie Etyki Lekarskiej

R
Renata

Gratulacje. Powodzenia w dalszej pracy zawodowej :)

a
awa

To miło, że profesor pochodzący z Łobza, osiągnął taki sukces. Gratulacje!

J
Joanna

Naukowcy mają "embargo" na publikowanie nazwy tego genu i dokładnych danych narzucone przez zagraniczne wydawnictwo, w którym w maju ma ukazać się przełomowa publikacja na ten temat. Nie rozumiem tylko dlaczego takie dane pojawiają się tutaj, jeszcze przed narzuconym terminem...

S
Szczecinianka

Gratuluję odkrywcom! Kawał dobrej roboty! Trzymam kciuki za kolejne odkrycia i sukcesy.

j
ja
W dniu 27.04.2015 o 17:48, Fazi napisał:

Przeszukuję TVN24 - nic.Zaglądam na CNN - też nic.BBC - nic. Pytam: co z tym tzw. światowym odkryciem ? Skoro jest naprawdę światowe, dlaczego świat się tym nie zachwyca ?

Wlacz telewizor - od rana na tvn24 mowia.

F
Fazi

Przeszukuję TVN24 - nic.
Zaglądam na CNN - też nic.

BBC - nic.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3