Sugerowane przejścia dla pieszych w Szczecinie [wideo]

Marek Jaszczyński

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Na ulicach Pocztowej i Bolesława Śmiałego pojawiły się sugerowane przejścia dla pieszych. Co ważne: na osiedlu Turzyn nie ma strefy „30” , i skrzyżowań równorzędnych. Będą, ale za kilka lat.

To było nowe doświadczenie dla pieszych i kierowców, bo z jezdni znikła tradycyjna „zebra”. Nie ma też znaku pionowego informującego o przejściu dla pieszych. Ale przyzwyczajenia pozostały.

- To mówi pan, że jest to przejście bez pasów? A bezpieczne? - zastanawiała się piesza, którą spotkaliśmy na jednym z przejść.

Faktycznie, to nowinka bardziej znana z uliczek osiedlowych niż z ulic w centrum.

- Na przejściu sugerowanym pieszy nie ma pierwszeństwa przed pojazdem, co ma duże znaczenie, gdyż przy wyznaczonym przejściu dla pieszych pieszy często traci czujność i nie zachowuje zasady ograniczonego zaufania w stosunku do kierowców, co może prowadzić do wypadków drogowych- tłumaczy Marcin Charęza, kierownik referatu ds. Organizacji Ruchu Urzędu Miasta Szczecin. - W 2014 roku na osiem śmiertelnych potrąceń w Szczecinie, aż siedem wydarzyło się na oznakowanym przejściu.

W przypadku braku wyznaczonego przejścia, pieszy może przekroczyć jezdnię w dowolnym miejscu np.: zaparkować pojazd po przeciwnej stronie jezdni niż zakładany cel podróży i przekroczyć ją bez konieczności korzystania z wyznaczonego przejścia.

Przy okazji wprowadzenia nowych przejść pojawił się jeszcze jeden problem.

- Sugerowane przejście pozwala samochodom parkować bliżej przekraczających jezdnię pieszych. Gdy jest przejście, legalnie można parkować w odległości 10 m od niego - mówi Marek Duklanowski, radny PiS, który oglądał nową organizację ruchu. - Teraz legalnie zaparkować będzie można około pięciu metrów od przechodzącego pieszego. W dodatku pieszy nie będzie miał pierwszeństwa przed pojazdem nadjeżdżającym z bocznej ulicy, będąc nawet na jezdni.

Urzędnicy tłumaczą, że gdy kierowcy będą parkować zbyt blisko skrzyżowania, to na miejsce będą wzywane służby miejskie. Może się to skończyć odholowaniem auta na miejski parking.

Nowością na ul. 5 Lipca jest także tzw. esowanie jezdni, czyli odgięcie toru jazdy. Wymusza to zmniejszenie prędkości, co zwiększa bezpieczeństwo pieszych i ułatwia włączenie się do ruchu pojazdom z ulic podporządkowanych.


Policja o przejściu bez pasów

Starszy sierżant Karolina Rykaczewska, KMP Szczecin

- Jest to zmiana, która sprawdziła się w krajach Europy Zachodniej, będziemy monitorowali sytuację. Pieszy nie ma żadnej ochrony, więc w momencie kiedy dochodzi do wypadku, najczęściej są to ciężkie obrażenia ciała. Chcielibyśmy zmniejszyć liczbę takich zdarzeń.


„30” na razie nie będzie

Odłożone w czasie jest wprowadzenie w kwartale przy ul. 5 Lipca strefy z „trzydziestką” na liczniku jako prędkością dopuszczalną.

Nie będzie też tutaj skrzyżowań równorzędnych. - Ulica 5 Lipca jest przygotowana do zmian, ale odłożyliśmy je w czasie, może za kilka lat - mówi Marcin Charęza. - Na razie takie strefy będą tam, gdzie chcą tego mieszkańcy. Strefy takie chcemy wprowadzać w pierwszej kolejności na dzielnicach typowo mieszkalnych takich jak Pogodno, Łękno, Gumieńce.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

c
czytelnik
W dniu 27.09.2015 o 10:52, mac napisał:

Trzy pytania:1. Czy prawo o ruchu drogowym przewiduje coś takiego jak "przejście sugerowane"?2. Jeśli dojdzie do wypadku z udziałem pieszego na takim "sugerowanym przejściu" - kto będzie ponosił winę?3. Czy parkowanie na takim sugerowanym przejściu jest wykroczeniem?



Takiej definicji w PoRD nie ma, pieszy w takim miejscu nie jest uprzywilejowanym uczestnikiem ruchu, ponosi winę za ewentualne zdarzenie.
m
mac

Trzy pytania:

1. Czy prawo o ruchu drogowym przewiduje coś takiego jak "przejście sugerowane"?

2. Jeśli dojdzie do wypadku z udziałem pieszego na takim "sugerowanym przejściu" - kto będzie ponosił winę?

3. Czy parkowanie na takim sugerowanym przejściu jest wykroczeniem?

W
Wpisz swoje imię

Aesienaesowalem.

bo łykend

j
j----j

A co nato ochrona srodowiska bedziemy miec wiecej spalin. No i trzeba z indi sprowadzic

świete krowy
W
WIEŚNIAK

No i bardzo dobrze ja na mojej wiosce przechodzę przez jezdnię gdzie chcę i kiedy chcę,

nawet w tedy jak wracam z remizy i jestem nawalony.

POZDRAWIAM WSZYSKICH PIESZYCH NIE KONIECZNIE TRZEŻWYCH.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3