Żaglowiec został zaprojektowany przez inż. Zygmunta Chorenia i zbudowany w Stoczni Gdańskiej, jako barkentyna o pięciu żaglach rejowych na fokmaszcie, oraz żaglami gaflowymi na grocie i bezanie. Później ożaglowanie bezanmasztu zmieniono na bermudzkie (powierzchnia żagli – 830 m²). Wysokość wynosi maks. 32,8 m, długość stalowego kadłuba – 38,3 m, długość całkowita żaglowca z bukszprytem – 47 m, szerokość – 8,0 m, zanurzenie – 3,65 m. Został wyposażony w silnik 255 kW (347 KM) (Diesel) i dwupłatową nastawną śrubę napędową. Osiągana prędkość wynosi 8 węzłów. W skład załogi wchodzi 51 osób.
W swojej ponad czterdziestoletniej historii przez pokład żaglowca przewinęło się tysiące młodych ludzi, miłośników żeglarstwa. Wielu z nich zostało później znanymi kapitanami. W czasie służby pod biało czerwoną banderą uczestniczył w wielu rejsach, wyprawach i regatach. 22 grudnia 1988 roku przekroczył słynny Przylądek Horn. Żaglowiec zanim minie główki kołobrzeskiego portu ,,przedefiluje” wzdłuż plaż: zachodniej i wschodniej.
Oficjalne powitanie nastąpi o godzinie 10.00 przy Nabrzeżu Szkolnym w porcie jachtowym. W godzinach 16.00 – 18.00 jednostka będzie udostępniona do zwiedzania dla wszystkich chętnych.
Liga Morska i Rzeczna i Bractwo Kaphornowców organizują konkurs ,,Młodzież na Morzu – Kurs na Horn”. Jest on skierowany do wszystkich grup wiekowych młodzieży. Najlepsi wezmą udział w atrakcyjnych rejsach m.in. na pokładzie STS Pogoria. Główna nagroda to wyprawa na Przylądek Nieprzejednany, który zaplanowano na marzec 2025 roku.
Strefa Biznesu: Polska nie jest gotowa na system kaucyjny?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?