Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Strefie Zamieszkania Stare Miasto w Szczecinie: Czy najdroższa strefa parkowania jest legalna? Ekspert chce uchylenia uchwały

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Strefa Zamieszkania Stare Miasto
Strefa Zamieszkania Stare Miasto Andrzej Szkocki
- Niektóre ulice na szczecińskiej starówce zostały włączone do strefy płatnego parkowania niezgodnie z prawem - uważa Marek Browiński ze Stowarzyszenia Prawo na Drodze. Sprawę ponownie zbadają prawnicy wojewody.

Gdyby okazało się, że Marek Browiński ma rację, byłaby to podstawa do zakwestionowania działania strefy w tej części Szczecina.
Chodzi o ulice Łaziebną, Mariacką, część Tkackiej, Staromłyńskiej, Końskiego Kieratu, Staromiejskiej. Dwa lata temu zostały włączone do Strefy Zamieszkania Stare Miasto. Godzina parkowania kosztuje tu od 6 do 10 zł i jest to najdroższa strefa płatnego postoju w Szczecinie.

Zanim ulice zostały włączone do strefy parkowania radni zdecydowali o pozbawieniu ich kategorii dróg gminnych i zaliczenie ich do kategorii dróg wewnętrznych (według urzędników tylko jako wewnętrzne mogą funkcjonować w tego rodzaju strefie płatnego parkowania-red.). I tą zamianę kwestionuje Browiński. Powołuje się na wyroki sądów administracyjnych w Olsztynie oraz Krakowie w podobnych sprawach.

Przekonuje, że radni nie mogli po prostu uznać ulic za wewnętrzne, bo jest to możliwe, tylko, gdyby wyłączyli je z użytkowania. A przecież ulice nadal są użytkowane, bo jeżdżą po nich samochody.

- Uchwała radnych Szczecina narusza istotnie prawo o drogach publicznych. Możliwe jest pozbawienie drogi kategorii i niezaliczenie do innej, lecz konieczne jest w takim przypadku wyłączenie z użytkowania. Rada Miasta Szczecin pozbawiając drogi kategorii nie wyłączyła ich z użytkowania, natomiast zadeklarowała, że staną się one drogami wewnętrznymi - wyjaśnia.

Zdaniem Browińskiego skoro radni nie wyłączyli ulicy z użytkowania, mogli jedynie zmienić ich kategorię na jedną z czterech opisanych w ustawie o drogach: krajowe, wojewódzkie, gminne, powiatowe.

Ale na tego rodzaju drogach nie można tworzyć strefy płatnego parkowania jaka powstała na tej części szczecińskiej starówki.
Zgodnie z prawem pozbawienie drogi dotychczasowej kategorii (z wyjątkiem przypadku wyłączenia drogi z użytkowania) jest możliwe jedynie w sytuacji jednoczesnego zaliczenia tej drogi do nowej kategorii.

- Drogi publiczne są więc zawsze przypisane do jednej z wymienionych kategorii dróg. Drogi wewnętrzne natomiast nie są zaliczone do kategorii dróg i jako takie nie są drogami publicznymi. Zatem zaliczenie drogi do nowej kategorii dotyczyć może tylko drogi publicznej i polega na nadaniu tej drodze innej niż dotychczasowej kategorii drogi publicznej. Prawodawca nie przewidział możliwości pozbawienia drogi publicznej kategorii, a następnie traktowania jej jako drogi wewnętrznej, bez uprzedniego wyłączenia tej drogi z użytkowania. Droga publiczna może stać się drogą wewnętrzną poprzez wyłączenie jej z użytkowania, co oznacza pozbawienie określonej drogi statusu drogi publicznej w sensie prawnym i faktyczne znaczące ograniczenie jej dla ruchu drogowego - wyjaśnia.

Uchwałę radnych Szczecina badał wojewoda zachodniopomorski i nie znalazł w niej błędów. Dlatego, gdy weszła w życie, miejscy urzędnicy przystąpili do tworzenia Strefy Zamieszkania Stare Miasto.

- Uchwała była przedmiotem postępowania nadzorczego, w efekcie którego nie stwierdzono, by naruszał on prawo w stopniu istotnym - wyjaśnia Piotr Pieleszek z urzędu wojewódzkiego w Szczecinie.

Prawicy wojewody przyjrzą się jednak argumentom Browińskiego i w ciągu miesiąca udzielą odpowiedzi.

- Zostaną przeanalizowane zgłoszone przez skarżącego zarzuty, przy czym, w przypadku uznania ich za uzasadnione, wojewoda ma jedynie uprawnienie do skierowania na tę uchwałę skargi do WSA w Szczecinie - wyjaśnia Pieleszek.

Podobne słowa płyną z urzędu miejskiego.

- Uchwała obowiązuje od 2020 roku, jej funkcjonowanie opiera się zatem na niezakwestionowanym przez Wojewodę stanie prawnym. Wszelkie ewentualne, nowe rozstrzygnięcia w tej sprawie będą analizowane po ich podjęciu - dodaje Sylwia Cyza-Słomska z magistratu.

Portal Oponeo wraz z aplikacją Yanosik stworzyli ranking miast przyjaznych kierowcom. Oceniono w nim przeróżne kategorie m.in liczbę parkingów, zgłaszanych kolizji czy ceny za parkowanie.Na których miejscach w poszczególnych kategoriach znalazł się Szczecin?

Ranking miast przyjaznych kierowcom. Szczecin prawie na podium

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński