Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Strefa Płatnego Parkowania w Szczecinie: Działa tak, jak planowano? Niedługo ruszą badania w tej sprawie

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
- Będzie droższa i większa po to, by była bardziej praktyczna dla kierowców - przekonywali miejscy urzędnicy wprowadzając ponad rok temu nową wersję Strefy Płatnego Parkowania w Szczecinie. Teraz pora na sprawdzenie, czy mieli rację.

Jak ustaliliśmy spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne szykuje się do zlecenia dużego badania SPP. Chodzi m.in. o sprawdzenie jak bardzo strefa napełnia się autami, ile miejsc pozostaje (lub nie) wolnych, jak długo kierowcy pozostawiają auta w strefie. Krótko mówiąc, czy rotacja na miejscach postojowych jest taka jak trzeba.

- Planujemy takie badanie po wakacjach - potwierdza Wojciech Jachim z NiOL.

Poprzednie badanie wykonano kilka lat temu. Wykazało, że strefa sprzed 2021 r. nie jest efektywna, bo jest napełniona autami po brzegi, a rotacja aut jest niewielka.

Nowa SPP działa od ponad roku. Jest większa o kilkadziesiąt ulic oraz sporo droższa w porównaniu z poprzedniczką sprzed 2021 r.

Dlaczego NiOL chce badać strefę dopiero po kilkunastu miesiącach?

Powodem są abonamenty. Gdy nowa strefa zaczęła działać w marcu 2021 r., kierowcy mieli praw do zakupu do tego czasu abonamentów rocznych po starych, czyli niższych cenach. Ostatnie abonament straciły ważność w marcu 2022 r. Dlatego dopiero dwa miesiące temu zaczął się tak naprawdę okres nowej strefy bez obciążeń "starej".

- A to pozwala na przeprowadzenie obiektywnych badań - dodaje Wojciech Jachim.

Poprzednie abonamenty były jednym z powodów dlaczego poprzednia strefa korkowała się. Ze względu na swoją cenę, chętnie je kupowano.

- A potem takie kierowca nie za bardzo przejmował się, że stawia samochód w strefie na wiele godzin, a nawet na cały dzień, bo przecież miał abonament - tłumaczyli urzędnicy.

Obecnie nie można kupować już abonamentów dłuższych niż miesiąc, a ich cena dość skutecznie odstrasza część kierowców przed zakupem (w strefie A - 240 zł/miesiąc. B- 150 zł/miesiąc). Dodatkowo ograniczono krąg podmiotów, które mają do nich prawo. Teraz to tylko osoby i firmy płacące podatki w Szczecinie.

A autobus zlikwidowali

Nowa SPP ma być jednym z elementów nowej polityki transportowej Szczecina. W skrócie polega to na tym, że miasto stwarza warunki, aby jak najwięcej kierowców zostawiało auta w garażach lub na obrzeżach i wyruszało do miasta komunikacją miejską (przy okazji ma być też ekologicznej). Temu ma służyć nowy tabor, przebudowywane torowiska, droższa SPP, parkingowce oraz nowe linie autobusowe kursujące po centrum.

Parkingowców jednak nadal nie ma, a z dwóch uruchomionych linii autobusowych została jedna (nr 90). Linia 95 po kilku miesiącach została zawieszona, a potem zlikwidowana. Powód: słaba frekwencja. Dodano za to kolejne płatne miejsca postojowe na drogach wewnętrznych, tam, gdzie SPP nie można było uruchomić. To Płatne Parkingi Niestrzeżone (Trasa Zamkowa, Ogińskiego, Szymanowskiego, Czarnieckiego) oraz Strefy Zamieszania Stare Miasto (od niedawna parkowanie na nich odbywa się siedem dni w tygodniu, od 8 do 22). Na razie nie zdecydowano, czy te miejsca także zostaną objęte badaniem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński