Ustawa nie przewiduje ograniczeń wielkości SCT, czyli może ona obejmować nawet całą gminę, ale może ona wskazać też mniejszy obszar. Wiele zależy od tego, jaka jest struktura zabudowy miasta. W ustawie znalazł się również zapis o prawie samorządów do samodzielnego ustalenia grupy pojazdów, która będzie mieć prawo wjazdu do strefy. Gmina będzie mogła objąć tymi wymaganiami wszystkie pojazdy (w tym te, należące do mieszkańców).
– Tworzenie Strefy nie jest obowiązkowe, a gmina będzie mogła zdecydować, jakie pojazdy nie będą do niej wpuszczone na podstawie normy emisyjnej Euro lub typu paliwa. To ważne, bo nie każde miasto ma taki sam problem ze spalinami - komentuje Bartosz Piłat, ekspert PAS ds. transportu.
Po wejściu w życie ustawy Ministerstwo Klimatu i Środowiska ma przygotować rozporządzenie, które określać będzie sposób oznakowania pojazdów. System oznakowania uwzględniać będzie klasę emisyjną EURO pojazdu i rocznik produkcji. Da to podstawę gminom do skutecznego egzekwowania zakazu wjazdu określonych przez gminę pojazdów.
- Cieszę się, że wkrótce zacznie obowiązywać nowe prawo, które pozwoli wreszcie samorządom walczyć z emisją zanieczyszczeń pochodzących z silników samochodowych. Tym samym dołączamy do pozostałych państw unijnych, w których od lat obowiązują podobne przepisy – komentuje Bartosz Piłat, ekspert PAS ds. transportu.
- Wiemy, że w Krakowie prowadzone są analizy nad utworzeniem SCT. Być może będzie to pierwsze miasto w Polsce z taka strefą – powiedział Piotr Siergiej, rzecznik Polskiego Alarmu Smogowego - Mam nadzieję, że samorządy innych aglomeracji jak najszybciej wdrożą na swoim terenie nowe regulacje. Dotychczas zasłaniali się brakiem odpowiednich przepisów. Czas powiedzieć „sprawdzam”.
- Szczecin widzi potrzebę wprowadzania rozwiązań zmierzających m.in. do ograniczania zanieczyszczeń powietrza i przeciwdziałania zmianom klimatycznym - informuje Paulina Łątka ze szczecińskiego Centrum Informacji Miasta. - Wyrazem tego jest podpisanie deklaracji samorządów na rzecz rozwoju Stref Czystego Transportu. Dokument wyraźnie jednak podkreśla konieczność wypracowania w tym zakresie odpowiednich zmian legislacyjnych. Umożliwią one samorządom tworzenie stref spełniających swoje funkcje, ale jednocześnie dostosowanych do realiów i odpowiadających oczekiwaniom lokalnych społeczności.
Jak Szczecin próbuje zmniejszyć liczbę aut w centrum miasta?
- Niezależnie od tego, w Szczecinie od jakiegoś czasu wprowadzane są rozwiązania, które mają na celu stopniowe zmniejszanie liczby samochodów wjeżdżających do centrum miasta: stałe i czasowe wyłączanie z ruchu ulic lub ich fragmentów (np. pl. Orła Białego), wprowadzanie stref ograniczonego ruchu, wprowadzanie stref uspokojonego ruchu, nowy ład parkingowy oraz powstanie PPN, budowa parkingów park&ride, parkingowców, SKM, modernizacja torowisk czy rewitalizacja centrum - dodaje Paulina Łątka. - Wszystkie te działania prowadzą do znaczącego przemodelowania przestrzeni miejskiej, którego kolejnym krokiem może być wprowadzenie Stref Czystego Transportu. Taka możliwość, uwzględniająca różne szczegółowe rozwiązania dotyczące zarówno obszaru, jak i zakresu ich funkcjonowania, będzie analizowana.
ZOBACZ TEŻ:
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Kandydat PiS na prezydenta. Decyzja coraz bliżej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?