Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Strażnicy Miejscy znaleźli przy ul. Łubinowej w Szczecinie wcześniej skradziony wrak samochodu

Bogna Skarul
Bogna Skarul
W poniedziałek, 27 marca strażnicy osiedlowi z Oddziału Prawobrzeże przeprowadzali m.in. kontrolę wykonania wydanego wcześniej polecenia usunięcia kilku wraków przez ich właścicieli
W poniedziałek, 27 marca strażnicy osiedlowi z Oddziału Prawobrzeże przeprowadzali m.in. kontrolę wykonania wydanego wcześniej polecenia usunięcia kilku wraków przez ich właścicieli Straż Miejska Szczecin
W miniony poniedziałek strażnicy osiedlowi z Oddziału Prawobrzeże zauważyli, że na ulicy Łubinowej pojawił się nieznany im wcześniej nieużywany samochód. Okazało się, że było to auto zarejestrowane w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK) jako skradzione. Sprawą zajęła się policja.

- Bo to się odbywa tak — opowiada st.insp. Joanna Wojtach, rzeczniczka prasowa Straży Miejskiej Szczecin. - Jeśli strażnicy miejscy otrzymają od zarządcy terenu sygnał, że w danym miejscu pojawił się już dawno pojazd, tzw. wrak, szukają właściciela w CEPIKU i informują go, że musi swój stary samochód oddać do recyklingu. Dają mu na to parę dni czasu. Po upływie terminu strażnicy miejscy sprawdzają, czy na pewno te wraki zostały usunięte. Jeśli nie, to właściciel auta otrzymuje mandat. Najczęściej w wysokości 500 zł.

Tak było też w tym przypadku.

W poniedziałek, 27 marca strażnicy osiedlowi z Oddziału Prawobrzeże przeprowadzali m.in. kontrolę wykonania wydanego wcześniej polecenia usunięcia kilku wraków przez ich właścicieli.

- Niestety, nie wszystkie wraki zostały zabrane - mówi Joanna Wojtach. - Ale uwagę strażników przykuł jeden pojazd, na ulicy Łubinowej, którego wcześniej nie było i którego „historii” nie znali.

Okazało się, że pojazd ów został zgłoszony jako skradziony. Informacje o tym przekazano Policji.

Porzucanie pojazdów nieużywanych, zwanych wrakami to niestety ciągle trwający proceder. Stare lub nieużywane auta powinny trafić do uprawnionych do ich rozbiórki i utylizacji stacji demontażu, lub punktów zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji. Często jednak pojazdy te porzucane są na miejskich ulicach czy osiedlowych parkingach.
Jeszcze pięć lat temu na polecenie Straży Miejskiej, właściciele usunęli 378 pojazdów. Sami strażnicy wydali dyspozycję na 110 pojazdów, które zostały odholowane. W 2021 roku takich odholowanych pojazdów było 269, a właściciele sami usunęli (na wniosek Straży Miejskiej) – 454 samochody. W ubiegłym roku liczba ta była bardzo podobna: odpowiednio pojazdy bez tablic rejestracyjnych i których stan wskazywał na nieużywanie to 262. Pojazdy usunięte przez właścicieli na wniosek SM – 474.

Dla przypomnienia: regulacje prawne dotyczące pojazdów nieużywanych

W kwestii usuwania tzw. wraków zastosowanie ma ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.) Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie art. 50a, pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub policję na koszt właściciela, lub posiadacza. Niestety zarówno fakultatywność tego przepisu jak i rozbieżność w stosowaniu pojęć — kiedy pojazd można traktować jako nieużywany, a kiedy jako wycofany z eksploatacji i od jakiego momentu będzie on odpadem, powoduje wydłużanie się czasu przy ostatecznym podejmowaniu decyzji o jego usunięciu przez funkcjonariuszy publicznych.

W przypadku, gdy nie mają zastosowania przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym, właściciele prywatnych terenów mogą na podstawie przepisów kodeksu cywilnego podjąć kroki, które przywrócą możliwość korzystania z terenu, mowa jest o roszczeniu windykacyjnym i negatoryjnym z art. 222 k.c.

- Wszystkie zgłoszenia dotyczące nieużytkowanego pojazdu są weryfikowane przez strażników miejskich, a wszelkie działania zmierzające do usunięcia pojazdu, w stosunku do którego przepis prawa ma zastosowanie, poprzedza szereg czynności — podkreśla Joanna Wojtach. - Podejmowane działania mają na celu ustalenie właściciela pojazdu i poinformowanie go o konieczności usunięcia przedmiotowego pojazdu we własnym zakresie lub w uzasadnionych przypadkach doprowadzenia go do stanu używalności. Na wykonanie zaleceń strażników właściciel dostaje 3 dni, a w szczególnych przypadkach do dwóch tygodni, pod rygorem usunięcia pojazdu na parking strzeżony.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński