Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stocznia remontowa Gryfia wystawiła 133-letni prom na sprzedaż. To najstarsza pływająca jednostka w Polsce

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
To prom, który nosi nazwę stoczni. Czy ta niewielka jednostka pójdzie na złom? Powstające Morskie Centrum Nauki nie jest zainteresowane kupnem zabytku do swoich zbiorów. Podobnie szczecińscy urzędnicy.

To powinien być żywy eksponat!

- Taka jednostka mogła by przecież pełnić rolę żywego eksponatu nowo budowanego Muzeum Morskiego, albo być odrębną placówką przedstawiającą historię chociażby Stoczni Szczecińskiej od początku jej istnienia. Oczywiście, żeby tak się stało jednostkę należy wyremontować, przebudować, dostosować do potrzeb wystawienniczych itp. Jednakże na początku należało by zabezpieczyć prom tak aby nie opuścił naszego miasta albo nie został ze złomowany. Dlatego z uprzejmą prośbą zwracam się o pomoc do Państwa w celu nagłośnienia sprawy wśród mieszkańców naszego miasta – mówi pan Krzysztof, który skontaktował się z redakcją GS24.pl.

Z naszych informacji wynika, że zarząd MSR „Gryfia” wysłał pismo do Piotra Krzystka, prezydenta Szczecina i Olgierda Geblewicza, marszałka województwa. Stocznia oferuje sprzedaż jednostki – jej cena to 170 tysięcy złotych.

- Zarząd spółki deklaruje, iż jest otwarty na propozycje, które pozwolą zatrzymać ten wyjątkowy i wiekowy eksponat w swoim macierzystym porcie – mówi Piotr Zaremba, prezes zarządu MSR „Gryfia”.

Do 12 listopada MSR „Gryfia” czekała na oferty kupna jednostki. Nie wpłynęła żadna oferta.

Zobacz też: Szczecin. Ile kosztował prom, którego nie ma? Wydano już niemałą sumkę!

23 czerwca 2017 roku miała miejsce uroczystość, podczas której Mateusz Morawiecki wziął wbił nim nit w stępkę pod budowę promu w Szczecinie

Szczecin. Ile kosztował prom, którego nie ma? Wydano już nie...

ZOBACZ TEŻ:

Parowy prom (Eisenbahnfährschiff) powstał w 1887 roku w stoczni AG Vulcan. Była to budowa nr 179. Nosił wówczas nazwę „Tyras”. Do 1943 roku obsługiwał linię do Dworca Wrocławskiego (na terenie portu). Był używany do utrzymywania komunikacji z wyspą Gryfia. W służbie pozostawał do 1983 roku. Wymieniony został napęd i zlikwidowano tory na pokładzie, a parowa turbina statku trafiła do szczecińskiego Muzeum Narodowego.

Obecnie jednostka mierzy 40,02 m długości, 6,72 m szerokości przy zanurzeniu 1,9 m. Na pokładzie może przewozić do 250 pasażerów.

ZOBACZ TEŻ:

Bądź na bieżąco i obserwuj:

CZYTAJ TAKŻE:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński