reklama

Stocznia Gryfia w przededniu rozmów z dostawcami najważniejszych urządzeń na statek

Marek Rudnicki
Marek Rudnicki
Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (7 zdjęć)
Prom dla PŻB, który ma być budowany przez stocznię Gryfia na terenie Stoczni Szczecińskiej nie jest zagrożony. To główna informacja konferencji prasowej, na której pojawił się minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Marek Gróbarczyk oraz prezesi, PŻB - Piotr Redmerski i Gryfii - Marek Różalski.

Podano terminy zakończenia budowy i wejścia jednostki do eksploatacji. Są takie same jak podawano rok temu, tj. przełom lat 2020-2021.

W trakcie roku zmieniły się wymiary promu. Miał mieć długość 205 m długości, będzie miał 218 m. Jego szerokość to 31,4 m, nośność - 10600 ton, od stępki po komin - 45 m. Ma przewozić 200 TIR-ów, a jego linię ładunkową zwiększono do 4 km (taką mają budowane obecnie promy konkurentów PŻB na Bałtyku). Na pokładzie są miejsca dla 674 pasażerów i 73 osoby załogi. Dla tych pierwszych przewidziano 212 kabin pasażerskich, a dla załogi promu - 50.

CZYTAJ WIĘCEJ:

Szczeciński prom widmo? Minister i prezes bronią projektu [ROZMOWA]

Budowa promu w Szczecinie. Prezentacja stanu projektu

Wyjaśniono też kontrowersyjną kwestię projektu technicznego. Parlamentarna opozycja twierdzi, że żadna firma nad nim nie pracuje.

- Przy projekcie promu pracuje około 40 ludzi, w szczycie będzie to nawet 60 osób - zapewniał Jerzy Pietrzak z firmy Ned Project, szef konsorcjum firm projektujących prom. I wyjaśniał: - Gdy chodzi o projekt techniczno - klasyfikacyjny, to jest wykonany w około 15 procentach. Będzie gotowy na koniec stycznia 2019 r. Z projektem roboczym ruszymy za około dwa miesiące.

Cięcie blach ma zacząć się na przełomie stycznia i lutego 2019 r., gdy konsorcjum firm projektowych (StoGda Ship Design & Engineering, NED Project, Mars Design-Solutions) będzie kończyć prace projektowe.

- Mimo przesunięć projektowych, końcowy termin przewidywany na przełom 2020-2021 będzie dotrzymany, jestem o tym przekonamy - podkreślił Jerzy Pietrzak. - Ten harmonogram jest podobny do harmonogramu promów budowanych w świecie. Znam te terminy, bo nasza firma bierze też udział w projektowaniu promu przy współpracy z Duńczykami, który jest realizowany w Chinach.

Generalnym projektantem promu jest Stanisław Domagało, wieloletni pracownik Stoczni Szczecińskiej.

Na pytania dotyczące finansowania jednostki odpowiadał minister Marek Gróbarczyk.

- Pieniądze na budowę są zapewnione - mówił. - Dlatego powstał fundusz rozwoju spółek, który zgromadził odpowiednią kwotę. W związku z tym ma zabezpieczone środki na budowę jednostki, to znaczy w układzie konsorcjalnym z bankami.

Pytany o cenę promu prezes Marek Różalski zasłonił się tajemnicą handlową. Stwierdził jedynie, że „jest ona rynkowa i porównywalna z cenami chińskimi”.

CZYTAJ WIĘCEJ:

Szczeciński prom widmo? Minister i prezes bronią projektu [ROZMOWA]

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krzysztof

Ten prom nigdy nie powstanie albo będzie raczej barka. Problem braku know-how, technologii, doświadczenia adekwatnego do najnowszych trendów to jedno, drugi najważniejszy problem to brak kasy. Nie wybuduje się w Polsce nowoczesnego promu za cenę porównywalna do chińskich!

A
Abdank

A jakie możliwości budowy takiego promu ma Stocznia Gryfia? Jeśli kadłub powstanie, w co wątpi każdy trzeźwo myślący, to podpisze się pod tym firma wydmuszka Stocznia Szczecińska , natomiast wykona go grupa firm wynajmujących hale i nabrzeża byłej, prawdziwej ,Stoczni. Oczywiście wśród nich skarb szczecińskiego przemysłu stoczniowego firma Spawrem. Gdyby Mateusz Krzywousty przybijając ozdobną blaszkę do tzw. stępki wiedział ile niezapłaconych podatków przewaliła

F
Fazi

"prom" i "stadion pogoni" - dwie rzeczy, które wywołują u mnie pusty śmiech...

P
Paragraf

Ile promów wybudowano za czasów PO-PSL? Oj, trudno je policzyć, prawda? Doceńmy to, że obecny rząd podjął próbę odbudowy przemysłu stoczniowego w naszym regionie.

P
Piasek.

Tak jak remontowali stateczek dla Polsteamu :-) /Gryfia/

K
Kamil

Gościu jestem mistrzem i przyjacielem pana z wòzka. Zastanów się nad słowami, które dobierasz w swoich komentarzach. Dla mnie osobiście jesteś świnią bo dziś odbył się pogrzeb pana z wòzka. Proszę o uszanowanie rodziny i bliskich! Oraz pamięci o tragicznie zmarłym Ojcu, Mężu,a przede wszystkim człowieku.!!

C
Captain Morgan

następny minister idiota, specjalista od Power Pointa, przecież w te debilne brednie to już najgłupsi pissdowaci nie wierzą

P
PIOTR

Końcowy termin będzie dotrzymany? A który to już termin? List intencyjny dotyczący budowy przez polskie stocznie dwóch promów pasażersko-samochodowych dla PŻB został podpisany w czerwcu 2016 r. podczas 4. Międzynarodowego Kongresu Morskiego. Wtedy zapowiadano, że pierwsza jednostka ma być gotowa w 2019 r.

 

r
ryba

z cały szacunkiem- ale to co opowiada p Gróbarczyk to już nawet nie jest taki stek bzdur, które opowiadał nasz Antoni. A ta stepke, co rok leży to chyba na jakieś klocki lego użyją. Masakra, kto w to uwierzy!

W
Waldi

Podatnicy się dorzucą,jak zwykle Pis wprowadzi jakiś podatek.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3