O planach zmian w płatnym parkowaniu miasto poinformowało w środę. Trwają konsultacje społeczne nad propozycjami. Jedna z nich dotyczy Łasztowi. Strefa Płatnego Parkowania (w wersji B, żółtej, od poniedziałku do piątku) miałaby objąć od przyszłego roku ulice Władysława IV oraz Zbożową. To nawet kilkaset miejsc postojowych.
Sęk w tym, że na obu ulicach znajdują się bezpłatne teraz parkingi. Korzystają z nich pracownicy okolicznych biur i urzędów, ale też osoby pracujące w centrum miasta. Rozmawialiśmy w piątek z kilkoma. Nie ukrywają zaskoczenia projektem zmian.
- Przecież robię tak, jak prezydent miasta przykazał. Przyjeżdżam z prawobrzeża. Aby nie wjeżdżać do centrum, to parkuję na Łasztowni i grzecznie przesiadam się na tramwaj, a mój pasażer na autobus. I jedziemy do pracy. Jak wprowadzą tu strefę płatną, to jaki będę miał argument, żeby tu nadal parkować. Będę się pchał samochodem co centrum. Naprawdę o to chodzi w tej słynnej polityce parkingowej miasta – pyta.
A jego pasażer dodaje:
- Nie widzę innego powodu we wprowadzeniu strefy jak fiskalny, czyli łupienie kierowców, a przecież podstawą SPP ma być wymuszenie rotacji aut. Tyle że na Łasztowi akurat nie ma problemu z rotacją, bo miejsca do parkowania są. Sama ulica Władysława IV, gdzie parkujemy jest bardzo długa i jest tu dużo miejsc. Poza letnim sezonem to nie ma tu wielkiego ruchu – dodaje.
- W pobliżu są dwa przystanki (Energetyków i Celna - red.), więc połączenie idealne dla kogoś, kto chcę zostawić auto na rogatkach. Prawdę mówiąc, myślałem, że po to właśnie zrobili te parkingi przy Władysława IV, szczególnie ten bliżej zarządu port. Tak jak jest na Hangarowej, czy na Głębokim gdzie są strefy przesiadkowe. Tam też wprowadzą strefę? - pyta kolejny kierowca.
Wgląda na to, że urząd myśli o Łasztowni w perspektywie przyszłych lat, gdy wyspa będzie tętniła życiem, także poza sezonem letnim. Tyle że nie bardzo wiadomo kiedy to nastąpi. Poza sezonem i czasem weekendami, w dni powszednie nie ma na Łasztowni wielkiego ruchu. Świadczy o tym choćby fakt, że linia autobusowa na Łasztownie (ma przystanek m.in. przy ul. Zbożowej) działa tylko w sezonie.
- Zaproponowana w konsultacjach koncepcja zmian w systemie parkowania odwołuje się do założeń polityki komunikacyjnej i parkingowej Szczecina ogłoszonych w 2020 roku w opracowaniu pn. „Nowy Ład Parkingowy” – przypomina Wojciech Jachim z miejskiej spółki NOL, operatora SPP.
Nowy Ład Parkingowy wprowadził podział miasta na trzy strefy o różnych priorytetach komunikacyjnych: strefa strategicznej interwencji (z preferencją dla pieszych, komunikacji publicznej, elektroujemności i uzupełniających środków komunikacji, ze stopniowym ograniczaniem ruchu prywatnych aut na Starym Mieście i Łasztowi), strefa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (strefa preferencji dla komunikacji publicznej i elektroujemności z udziałem aut prywatnych) oraz strefa zewnętrzną (obszar poza śródmieściem oddzielony linią SKM – bez ograniczeń w ruchu z uwzględnieniem parkingów buforowych na granicy strefy).
- Łasztowania z zaniedbanej dzielnicy portowej przeobraża się w atrakcyjną część centrum miasta, a wraz z tym zwiększa się tu ruch pojazdów. Stąd propozycja, aby podstrefą żółtą objąć ulice Władysława IV oraz Zbożową- przekonuje Jachim.
Zaznacza, że to na razie propozycja miasta, bo trwają konsultacje społeczne.
Potrwają do 11 października 2024 roku. Ich celem jest zebranie od mieszkańców Szczecina opinii na temat proponowanych zmian. Prezentacja znajduje się na stronie konsultuj.szczecin.pl
Opinie i uwagi w ramach konsultacji można składać: za pomocą poczty elektronicznej, wysyłając je na adres e-mail: [email protected] oraz w wersji papierowej, wrzucając je do urny konsultacyjnej, znajdującej się w siedzibie Urzędu Miasta Szczecin, pl. Armii Krajowej 1, w Wydziale Gospodarki Komunalnej, przed wejściem do pokoju nr 16.
Informacja o wynikach konsultacji zostanie podana do publicznej wiadomości w terminie 30 dni od daty ich zakończenia na stronie internetowej: nieprzekonsultowanie oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Szczecin.
Ostateczna decyzja ma zapaść na sesji pod koniec października. Jeśli radni je poprą, zmiany w sprawie w obszarze organizacji ruchu SPP wejdą w życie w drugim kwartale 2025 r.