MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Stargard zmodernizuje dwa atrakcyjne szlaki kolejowe na Pomorzu Zachodnim

włod
Tak będą wyglądały nowe szynobusy, które wkrótce pojawią się na zachodniopomorskich torach.
Tak będą wyglądały nowe szynobusy, które wkrótce pojawią się na zachodniopomorskich torach. Fot. Archiwum
Wyłoniono już zwycięzcę przetargu na przebudowę połączeń: morskiego - z Goleniowa do Kołobrzegu i poligonowego - z Ulikowa do Wałcza.

To konsorcjum na czele z Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury z siedzibą w Warszawie - Zakład Zachodniopomorski w Stargardzie Szczecińskim. Tak zdecydował główny inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Szczecinie.

Warto dodać, że pozostałymi uczestnikami stargardzko-warszawskiego konsorcjum są: Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska oraz Heitkamp Rail GmbH Oddział w Polsce.

- Jedynym kryterium wyboru ofert była cena - poinformowała Romana Nakoneczna, rzecznik prasowy Oddziału Regionalnego Polskich Linii Kolejowych PKP w Szczecinie.- Obie inwestycje będą realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.

Tzw. morski projekt nosi nazwę "Modernizacja regionalnej linii kolejowej Goleniów-Kołobrzeg wraz z budową łącznicy do Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów". Koszt to 59,6 mln zł brutto. Natomiast tzw. szlak poligonowy to "Modernizacja regionalnej linii kolejowej Wałcz - Kalisz Pom.- Ulikowo". Te prace pochłoną z kolei nieco ponad 22 mln zł brutto.

W przypadku pierwszej z inwestycji, najważniejszym elementem będzie budowa toru o długości 3 km, którym pociągi dotrą pod wjazd do terminala lotniska w Goleniowie. Szlak morski ma być szybki. Szynobusy pojadą po nim z prędkością 120 km/h. Dzięki temu czas przejazdu ze stolicy województwa na bałtycką plażę skróci się o około 25 minut, a cała podróż potrwa nie więcej niż 2 godziny.

Skrócenie czasu przejazdu poprawi przepustowość linii, dzięki czemu możliwe będzie zwiększenie ilości kursujących pociągów. Ponadto w zupełnie nowym miejscu, bardziej odpowiadającym potrzebom podróżnych, wybudowany zostanie przystanek Żabowo. Obecnie jest nieczynny ze względu na niekorzystne położenie względem miejscowości.

Dotychczas na wielu odcinkach autobus szynowy poruszał się z prędkością co najwyżej do 30 km/h. Powoduje to, że czas jazdy pociągu regionalnego z Kołobrzegu do Szczecina nie jest konkurencyjny wobec transportu drogowego. Przystanki osobowe są zdewastowane, a perony nie posiadają zadaszenia. Przez to podróżni narażeni są na kaprysy aury. W przypadku szlaku poligonowego, kolej założyła, że na odcinku z Ulikowa do Wałcza magistrala będzie jednotorowa, przystosowana do ruchu dwukierunkowego. Autobusy szynowe pojadą po niej z prędkością do 100 km na godzinę. Przedtem jednak inwestor będzie się musiał uporać z remontem 4 stacji pasażerskich, jednej handlowej, 15 przystanków osobowych, 51 przejazdów kolejowych, wiaduktu, 2 mostów i tyleż przepustów.

GS24 znajdziesz także na

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński