To konsorcjum na czele z Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury z siedzibą w Warszawie - Zakład Zachodniopomorski w Stargardzie Szczecińskim. Tak zdecydował główny inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Szczecinie.
Warto dodać, że pozostałymi uczestnikami stargardzko-warszawskiego konsorcjum są: Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska oraz Heitkamp Rail GmbH Oddział w Polsce.
- Jedynym kryterium wyboru ofert była cena - poinformowała Romana Nakoneczna, rzecznik prasowy Oddziału Regionalnego Polskich Linii Kolejowych PKP w Szczecinie.- Obie inwestycje będą realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.
Tzw. morski projekt nosi nazwę "Modernizacja regionalnej linii kolejowej Goleniów-Kołobrzeg wraz z budową łącznicy do Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów". Koszt to 59,6 mln zł brutto. Natomiast tzw. szlak poligonowy to "Modernizacja regionalnej linii kolejowej Wałcz - Kalisz Pom.- Ulikowo". Te prace pochłoną z kolei nieco ponad 22 mln zł brutto.
W przypadku pierwszej z inwestycji, najważniejszym elementem będzie budowa toru o długości 3 km, którym pociągi dotrą pod wjazd do terminala lotniska w Goleniowie. Szlak morski ma być szybki. Szynobusy pojadą po nim z prędkością 120 km/h. Dzięki temu czas przejazdu ze stolicy województwa na bałtycką plażę skróci się o około 25 minut, a cała podróż potrwa nie więcej niż 2 godziny.
Skrócenie czasu przejazdu poprawi przepustowość linii, dzięki czemu możliwe będzie zwiększenie ilości kursujących pociągów. Ponadto w zupełnie nowym miejscu, bardziej odpowiadającym potrzebom podróżnych, wybudowany zostanie przystanek Żabowo. Obecnie jest nieczynny ze względu na niekorzystne położenie względem miejscowości.
Dotychczas na wielu odcinkach autobus szynowy poruszał się z prędkością co najwyżej do 30 km/h. Powoduje to, że czas jazdy pociągu regionalnego z Kołobrzegu do Szczecina nie jest konkurencyjny wobec transportu drogowego. Przystanki osobowe są zdewastowane, a perony nie posiadają zadaszenia. Przez to podróżni narażeni są na kaprysy aury. W przypadku szlaku poligonowego, kolej założyła, że na odcinku z Ulikowa do Wałcza magistrala będzie jednotorowa, przystosowana do ruchu dwukierunkowego. Autobusy szynowe pojadą po niej z prędkością do 100 km na godzinę. Przedtem jednak inwestor będzie się musiał uporać z remontem 4 stacji pasażerskich, jednej handlowej, 15 przystanków osobowych, 51 przejazdów kolejowych, wiaduktu, 2 mostów i tyleż przepustów.