Od ponad tygodnia w Stargardzie żyje temat, który wrócił po 10 latach. TPS chce doprowadzić do zmiany nazwy miasta ze Stargard Szczeciński na Stargard. 10 lat temu przeprowadziło konsultacje społeczne, w których oddanych zostało ponad 6600 głosów. Ponad dwie trzecie mieszkańców opowiedziało się za samym Stargardem. Wciąż obowiązuje uchwała rady miejskiej, która zobowiązuje władze do podjęcia działań w kierunku zmiany nazwy miasta. Wystarczy ponowić wniosek do ministerstwa spraw wewnętrznych i administracji.
Trzeba przeciąć wrzód
TPS rozmawiało z prezydentem miasta, starostą, wójtem, przewodniczącymi rad. Teraz czekają na ruch z ich strony.
- Idea jest identyczna, jak 10 lat temu - mówi Jan Zenkner, prezes Towarzystwa Przyjaciół Stargardu. - Nasze miasto jest ambitne, rozwija się i nie może mieć takiego logo. Teraz będzie łatwiej, bo gros dokumentów jest w wersji elektronicznej, są elektroniczne podpisy. Niedługo dowody osobiste wymieniane będą na takie bez adresu. Trzeba w końcu przeciąć ten wrzód!
Pomysłodawcy zżymają się na podnoszenie przez mieszkańców argumentu kosztów zmiany nazwy.
- Urząd miejski 18-tysięcznego Kostrzyna, który chciał być Kostrzynem nad Odrą, wydał na to 5 tys. zł - mówi prezes TPS. - Oczywiście ma sens przeprowadzenie symulacji kosztów w Stargardzie. Jednak według prawa, zmiana nazwy nie oznacza natychmiastowego przymusu zmiany wszystkich dokumentów.
Krócej, znaczy szybciej
Na swojej stronie www.tps-stargard.free.ngo.pl zamieszcza pełen tekst manifestu, skierowanego do stargardzkich władz.
- Nazwa miasta pozwala identyfikować się z nim jego mieszkańcom, że Stargard jest stargardzki - uważają członkowie TPS. - Dodatek pochodzący od nazwy innego miasta niewątpliwie zakłóca tę identyfikację.
TPS podkreśla też, że nazwa naszego miasta jest wspaniałym reliktem języka dawnych Pomorzan.
- Dzisiaj rozwój miast w dużym stopniu zależy od wypromowania się, w celu zaprezentowania swej atrakcyjności turystom i potencjalnym inwestorom - to kolejny argument TPS. - By się przebić, stosuje się różnorodne techniki marketingowe, dla których podstawowe znaczenie mają: marka, logo, hasło, slogan. Krócej, znaczy szybciej. Oficjalna nazwa naszego miasta jest jedną z najdłuższych w Polsce.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?