Miejski Zakład Komunikacyjny otrzymał już z kasy miasta dofinansowanie na gruntowna przebudowę wagonów tramwajowych 105Na - w sumie 2 mln zł. Dziś za takie pieniądze można kupić jeden nowy wagon. Szczecin będzie miał cztery, wyglądające jak nowe. Modernizacja jednego to wydatek rzędu 500 tys. zł.
W MZK nikt nie ma wątpliwości, że tutejsi mechanicy są w stanie rozebrać stary tramwaj do ostatniej śrubki i złożyć go od nowa. Cztery wagony są już rozebrane. Z jednego pozostał tylko stalowy szkielet. To obrazuje zakres modernizacji, bo w MZK nie mówi się o remoncie generalnym.
- Bo to odbudowanie wersji pierwotnej - tłumaczy Krzystof Turczyn, zastępca dyrektora MZK. - A w naszym przypadku wagony będą miały wiele nowych i nowoczesnych elementów. Podnosimy ich standard, to jest modernizacja.
Zakres prac jest taki, że pasażerowie będą mieli kłopot z rozpoznaniem, że to czym jadą, kiedyś hałasowało i rzucało na boki.
- Ze starych pojazdów zostanie pudło i wózki, ale te będą po kapitalnym remoncie - zapewnia Wiesław Górski, szef wydziału napraw taboru MZK.
Jest mnóstwo zmian, których pasażerowie nie zobaczą, ale mają szansę usłyszeć. Nowe przetwornice, wymienione elementy resorowania, to ma sprawić, że jazda będzie bardziej komfortowa. Wszystkie zmiany będą dziełem pracowników MZK w halach dawnych Centralnych Warsztatów.
- Do remontu wybrano nie pojazdy najstarsze, tylko pośredni, te w których było najmniej wykonanych napraw i modernizacji - wyjaśnia Krzysztof Turczyn. - Wychodzimy z założenia, że przez kilkanaście najbliższych lat nie zostaną skasowane. Modernizacja z obecnego punktu widzenia to jedyna możliwość by starać się poprawić sytuację szczecińskich tramwajów.
Na razie nie ma szans na zakup nowych. Kilka lat temu modernizowanych było 12 wagonów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?