(fot. Źródło: Samar)
Producenci i importerzy aut sprzedali 25315 nowych samochodów, czyli o 11,90% (-3 421 sztuk) mniej niż rok wcześniej i o 13,74% (-4 031 sztuk) mniej niż w ubiegłym miesiącu. Jak zauważają analitycy firmy Samar, monitorującej rynek motoryzacyjny, wysoki wynik (29346 sztuk) uzyskany w marcu okazał się doraźnym wzrostem wynikającym z czynników sezonowych, czyli przede wszystkim skumulowania popytu po mroźnej zimie oraz dobrej sprzedaży aut osobowych z homologacją ciężarową.
W kwietniu rynek nowych aut był słabszy i ze względu na sezonowy spadek popytu w okresie Świąt Wielkanocnych i z powodu żałoby narodowej w pierwszej połowie kwietnia większość dealerów odnotowała spadek liczby zarówno składanych zamówień, jak i liczby odwiedzających klientów.
Należy podkreślić, że wyniki w kwietniu 2009 r. były zwiększone przez zakupy obcokrajowców, co nieco utrudnia bezpośrednie zestawienie danych rok do roku. Poziom reeksportu, liczony jako różnica między sprzedażą a rejestracjami nowych aut, wyniósł w kwietniu 2009 aż ok. 8 tys. sztuk.
Należy też odnotować stale rosnący import aut nowych i prawie nowych, które stanowią już realną konkurencję dla samochodów sprzedawanych w salonach. Jak wynika z ostatnich danych Ministerstwa Finansów, tylko w pierwszym kwartale sprowadzono 2,5 tys. aut z roczników produkcji 2009 i 2010.
Jeśli chodzi o sprzedaż nowych aut, to wyraźnie gorzej w tym roku wiedzie się niektórym markom popularnym. Liderem rynku pozostaje Skoda, której kwietniowa sprzedaż na poziomie 2987 sztuk była niższa o 26,36% (1069 sztuk) w porównaniu do analogicznego miesiąca rok wcześniej.
Słabsze wyniki notuje wicelider rynku Toyota. Na mniejszą sprzedaż japońskiego koncernu w kwietniu wpływ miał brak modeli RAV4 poprzedniej generacji. Importer dopiero teraz odbiera pierwsze egzemplarze nowej generacji tego modelu.
Trzecią lokatę zajmuje Fiat. W kwietniu włoski koncern zanotował spadek aż o 35,19% rok do roku, zaś miesiąc do miesiąca sprzedaż stopniała o 18,63%.
Na dalszych miejscach znajdują się Volkswagen, Ford, Opel, Renault, Kia, Peugeot i Hyundai. Stosunkowo dobrze radzą sobie marki koreańskie. Kia odnotowała w 2010 r. praktycznie taki sam wynik, jak w ubiegłym roku. Z kolei skumulowana sprzedaż Hyundaia wykazuje spadek tylko o 5,28%. Dzięki dobrej sprzedaży w kwietniu koreański producent zanotował wzrost liczby klientów o 46,37% miesiąc do miesiąca.
Narzekać nie mogą również wiodące koncerny z Francji. Renault osiągnął w kwietniu wzrost sprzedaży o 11,17% rok do roku, co jest najlepszym wynikiem w pierwszej dziesiątce rankingu. Sumaryczny wynik francuskiego producenta w 2010 jest tylko o 5,96% gorszy od ubiegłorocznego. Natomiast Peugeot sprzedał w kwietniu o 5,41% więcej aut niż rok wcześniej, zaś jego skumulowany wynik jest tylko o 2,49% gorszy od ubiegłorocznego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?