Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

SPPK spłaci długi

Piotr Jasina
Andrzej Szkocki
Gmina Police zdecydowała o podniesieniu kapitału spółki autobusowej. Wcześniej podobną uchwałę podjęli radni Szczecina. Kapitał SPPK zwiększy się niebawem o prawie 2,6 mln zł. To pozwoli jej spłacić część zobowiązań.

Spółka przechodzi bardzo trudny okres. Wdraża program naprawczy. Ten rok tak naprawdę zdecyduje, czy Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przetrwa. Problemem zostają jednak cały czas niekorzystne dla spółki opłaty za usługi. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie płaci za każdy wozokilometr polickiej spółce 4,34 zł.

- Za mało - podkreśla Jakub Pisański, wiceburmistrz Polic, które są głównym udziałowcem, drugim jest gmina Szczecin. - Dopłacamy złotówkę do każdego wozokilometra. Taka sytuacja jest nie do utrzymania.

Niekorzystna umowa obowiązuje do 2016 roku. Jednak sprawa umowy ma obecnie swój bieg w sądzie. Toczy się postępowanie ugodowe. Być może już na posiedzeniu 18 marca dojdzie do korzystnego dla obu stron porozumienia. Jeśli nie, decyzja pozostanie w rękach sądu. Niestety przy tym drugim rozwiązaniu rozstrzygnięcia możemy się spodziewać dopiero po wakacjach.

Kazimierz Trzciński, prezes SPPK nie ukrywa, że w obecnej sytuacji dokapitalizowanie spółki jest warunkiem koniecznym, by móc realizować program naprawczy. Spółka jest w trudnej sytuacji, ale nie w beznadziejnej. Ubiegły rok zamknęła ze stratą ok. 6 mln zł. Ma sporo zobowiązań leasingowych.

- Ale nie zalegamy z płatnościami, i cały czas utrzymujemy płynność finansową - podkreśla prezes.

Kapitał spółki lada moment wzrośnie. Szczecin bowiem przeznaczył na ten cel 2 mln zł i radni miejscy podjęli w tej sprawie stosowną uchwałę. To samo uczynili przed niespełna tygodniem rajcy Polic.

Na razie jednak będzie to kwota prawie 1,3 mln zł.
Najpóźniej do czerwca 2009 roku kapitał SPPK ma być zwiększony o ponad 2,5 mln zł. Udziałowcy, gminy Police i Szczecin wyłożą takie same kwoty. Do końca roku w sumie kapitał ma wzrosnąć o 4 mln zł.

Pieniądze zostaną wykorzystane przede wszystkim na spłatę wcześniejszych zobowiązań leasingowych spółki związanych z zakupem nowych autobusów.

Pomysł dokapitalizowania nie wszystkim się podoba. I na wspomnianej sesji radni koalicyjnego Klubu PO zgłaszali wiele zastrzeżeń, proponowali dokapitalizowanie SPPK w ratach. Ostatecznie jednak przyjęto propozycję burmistrza jednorazowego zastrzyku finansowego. Oczywiście formalnie podniesienie kapitału nastąpi w momencie podjęcia stosownej uchwały przez zgromadzenie wspólników spółki.

Stan taboru przewoźnika jest zły. Spółka powinna natychmiast wymienić 8 autobusów. Awaryjność części pozostałych też jest duża. W sumie SPPK posiada prawie 60 pojazdów. W obecnej sytuacji spółki jednak nie ma mowy o nowych zakupach.

Nie można też lekceważyć postawy lokalnych polityków co do losów SPPK. Jutro burmistrz ma rozmawiać o spółce z radnymi PiS. Planowane też jest spotkanie udziałowców SPPK z radnymi koalicyjnego PO, którzy wielokrotnie już sugerowaliby policką spółkę po prostu zlikwidować.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński