Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sposoby oszczędzania paliwa: systemy start-stop

Wojciech Frelichowski
Schemat systemu start-stop firmy Bosch1. Centralna jednostka sterująca z opcją programu Start-Stop 2. Nawigacja 3. Skrzynka przyłączeniowa z zabezpieczeniami i przekaźnikami 4. Elektroniczny czujnik stanu akumulatora 5. Czujnik biegu neutralnego 6. Czujnik położenia i obrotów wału korbowego 7. Alternator z interfejsem cyfrowym 8. Rozrusznik przystosowany do systemu Start-Stop 9. Zespolony układ ESP/ABS 10. Czujnik ciśnienia w układzie hamulcowym 11. Czujniki położenia pedałów
Schemat systemu start-stop firmy Bosch1. Centralna jednostka sterująca z opcją programu Start-Stop 2. Nawigacja 3. Skrzynka przyłączeniowa z zabezpieczeniami i przekaźnikami 4. Elektroniczny czujnik stanu akumulatora 5. Czujnik biegu neutralnego 6. Czujnik położenia i obrotów wału korbowego 7. Alternator z interfejsem cyfrowym 8. Rozrusznik przystosowany do systemu Start-Stop 9. Zespolony układ ESP/ABS 10. Czujnik ciśnienia w układzie hamulcowym 11. Czujniki położenia pedałów Bosch
Jednym z coraz częściej stosowanych w samochodach systemów ograniczających zużycie paliwa są tzw. układy start-stop. Wyłączają one silnik w trakcie krótkotrwałego zatrzymania, np. przed sygnalizacja świetlną, a następnie uruchamiają motor, gdy kierowca naciśnie pedał sprzęgła.

Obecnie liderami w tego typu rozwiązaniach są dwie firmy: Bosch i Valeo. Obie firmy poszły podobną drogą, choć efekt końcowy jest nieco odmienny. Kluczowym zagadnieniem, który należało rozwiązać było skonstruowanie wydajnego rozrusznika, który pozwalałby szybko uruchomić silnik nie pobierając przy tym nadmiernie dużej energii z akumulatora.

Systemy start-stop największe oszczędności dają podczas jazdy miejskiej. Mogą one sięgać nawet 15 procent.

Cichy rozruch

Koncepcja firmy Bosch opiera się na specjalnym rozruszniku o nazwie Smart Starter Motor. Żywotność tego urządzenia została specjalnie zwiększona dla potrzeb technologii start-stop. Rozrusznik wyposażono w wydajny silnik elektryczny oraz ulepszony mechanizm zębnika, które gwarantują szybki i cichy rozruch silnika. Pomimo rozszerzonego zakresu funkcji rozrusznik ma kompaktową konstrukcję oraz możliwość łatwego montażu w pojeździe.

System jest aktywowany przy uruchomionym silniku naciśnięciem przełącznika na desce rozdzielczej. Muszą jednak być spełnione następujące warunki: temperatura otoczenia wyższa niż 0(silnik musi wtedy pracować, aby ogrzewać kabinę), temperatura płynu chłodzącego pomiędzy 40- 100(ochrona przed niepotrzebnym uruchamianiem niedogrzanego lub przegrzanego silnika), zamknięta pokrywa silnika, uruchomione przynajmniej raz (przed włączeniem przycisku) sprzęgło, przynajmniej raz wykonana zmiana biegu oraz pokonanie kilkunastometrowego odcinka drogi z minimalną prędkością 3,5 km/h.
Silnik zostaje automatycznie wyłączony, gdy wyżej wymienione warunki zostały spełnione i pojazd stoi dłużej niż 3 sekundy z pracującym silnikiem na biegu jałowym i bez załączonego biegu oraz bez wciśniętego pedału sprzęgła. Praca układu start-stop jest wtedy sygnalizowana włączoną kontrolką w zestawie wskaźników. Silnik uruchamia się automatycznie, gdy nastąpi lekkie naciśnięcie pedału sprzęgła (bez włączonego biegu), pojazd zaczyna się toczyć (zabezpieczenie zapewniające wspomaganie układu kierowniczego i hamulcowego).

Dopóki kierowca urządzenia nie wyłączy systemu będzie on działać, niezależnie od tego ile razy wyłączymy silnik kluczykiem. Co ważne - po wyłączeniu silnika nie gasną światła samochodu. Boschowski system start-stop znalazł zastosowanie m.in. w BMW serii 1. Mini oraz w Kia cee' d.

Dwa w jednym

Głównym elementem system start-stop firmy Valeo o nazwie StARS micro-Hybrid jest rozrusznik-alternator, czyli dwa urządzenia w jednym podzespole. Aparat wykorzystuje zdolność systemu do wyłączania, a następnie natychmiastowego ponownego cichego włączania silnika bez ingerencji kierowcy. Układy elektroniczne i oprogramowanie zostało specjalnie opracowane, tak, by połączyć obydwie funkcje, dzięki czemu wydajność starter-alternatora firmy Valeo jest lepsza, niż ma to miejsce w przypadku konwencjonalnego, oddzielnego rozrusznika i alternatora.

Starter-alternator jest umieszczony w bloku silnika będąc jednym z mechanizmów napędzanych przez pasek rozrządu. W trybie rozrusznika napęd paskowy i mała bezwładność urządzenia oznaczają, że silnik uruchamia się cicho i trzy razy szybciej niż w samochodzie z tradycyjnym rozrusznikiem (350-400 ms). Silnik włącza się automatycznie natychmiast po załączeniu biegu lub, w przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów, po zdjęciu nogi z pedału hamulca. Cały system pracuje w sposób niezauważalny dla kierowcy. W trybie alternatora maszyna wytwarza prąd elektryczny do 180 amperów przy wydajności 85 procent, ponad 15 procent wyższej niż w konwencjonalnym alternatorze.
Rozrusznik-alternator firmy Valeo ma konstrukcję standardowej wielkości i pozwala na zwolnienie przestrzeni tam, gdzie normalnie znajduje się rozrusznik, a jego brak powoduje, że samochód jest lżejszy.

Warunki pracy systemu Valeo sa podobne, jak w przypadku układu Boscha, czyli temperatura otoczenia wyższa niż 0zamknięta pokrywa silnika, uruchomione przynajmniej raz sprzęgło, przynajmniej raz wykonana zmiana biegu oraz pokonanie kilkunastometrowego odcinka drogi z niewielką prędkością.
System StARS micro-Hybrid jest stosowany m.in. w Citroënach C2 i C3, Smarcie oraz Mercedesach Klasy A i B.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński