Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Spór o ścieżkę rowerową ze Świnoujścia do Międzyzdrojów

Bogna Skarul
Bogna Skarul
- Nie ma szans, aby w Świnoujściu powstał port kontenerowy - mówią z przekąsem urzędnicy, którzy od października 2011 r. zajmują się budową ścieżki rowerowej, która ma łączyć Świnoujście z Międzyzdrojami.

Chodzi o budowę ścieżki rowerowej w ramach istniejącego już szlaku R-10, który jest fragmentem europejskiej trasy wokół Morza Bałtyckiego - Eurovelo 10.

Pomysł, aby taką trasę wybudować, po raz pierwszy padł w 2011 roku. W 2020 roku prace koncepcyjne wyraźnie ruszyły z miejsca. Ogłoszono przetarg na jej wykonanie, a w budżecie miasta zarezerwowano na ten cel prawie 650 tys. zł. Przetarg wygrała firma z Poznania, która dostała czas na oddanie inwestycji do połowy 2021 roku, a w Międzyzdrojach zawisły znaki informujące rowerzystów i pieszych o nowym sposobie dotarcia do Świnoujścia.

- Nie udało się nam jednak uzyskać pozytywnej opinii Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Szczecinie dotyczącej ścieżki do Międzyzdrojów - poinformowała w miniony piątek Barbara Michalska, zastępca prezydenta Świnoujścia.

Przyznała, że Świnoujście od lat stara się o różne pozwolenia i zgody na wybudowanie trasy.

- A, że ta trasa ma przebiegać po obszarze chronionym, to wszelkie uzgodnienia z różnymi instytucjami są trudne - dodała Michalska.

Ścieżka zajmuje 3,68 ha na obszarze o powierzchni ok. 600 ha, ma szerokość od 3 do 5 metrów i ma powstać na istniejącej już od lat trasie R-10.

RDOŚ ma wątpliwości czy jej powstanie nie wpłynie negatywnie na środowisko, bowiem trasa ta ma przebiegać na obszarze Natura 2000 Wolin i Uznam.

- Właśnie ze względu na specyfikę rejonu kluczowym jest zweryfikowanie, czy i w jakim zakresie ścieżka pieszo-rowerowa będzie kolidować z siedliskami przyrodniczymi stwierdzonymi na tym obszarze, a będącymi przedmiotami ochrony, tj: nadmorskie wydmy szare - siedlisko priorytetowe oraz lasy mieszane i bory na wydmach nadmorskich -tłumaczy Marcin Siedlecki, p.o. zastępcy dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie, regionalny konserwator przyrody.

Zapytany czy plany budowy portu kontenerowego w tym samym obszarze mają szansę na pozytywną opinię RDOŚ, Marcin Siedlecki poinformował, że obecnie trwa postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

- Budowa terminalu spowoduje przekształcenia środowiska lądowego na powierzchni około 50 ha, w tym infrastruktura portowa ok. 27 ha, parking turystyczny, ścieżki rowerowe ok. 6 ha, infrastruktura kolejowa i drogowa ok. 17 ha. Inwestycja będzie realizowana w granicach obszaru Natura 2000 Wolin i Uznam - stwierdził.

Dodał przy tym, że z uwagi na niewielkie powierzchnie specyficznych siedlisk nadmorskich, inwestycja ta będzie szczegółowo analizowana w ramach trwającej procedury.

CZYTAJ TAKŻE:

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński