Społeczny audyt Szczecińskiego Roweru Miejskiego. Co nie działa, jakie są usterki? [WIDEO]

redZaktualizowano 
W sierpniu 2018 r. miną 4 lata od uruchomienia w Szczecinie systemu rowerów miejskich. W dniach 19-23 czerwca szczecińscy aktywiści z Ruchu Miejskiego przeprowadzili audyt systemu Szczecińskiego Roweru Miejskiego.

W audycie uczestniczyli: Maciek z kanału "Szczeciński Holender" oraz Marcin Szneider, Karolina Janiszewska, Anna Bielecka i Szymon Skorupski ze Szczecińskiego Ruchu Miejskiego.

  • Odwiedzili łącznie 21 stacji w dzielnicach: Śródmieście, Prawobrzeże, Zachód, Północ.
  • Dokonali 75 prób wypożyczenia rowerów, z czego powodzeniem zakończyło się 65 wypożyczeń.
  • Sprawdzili stan techniczny 65 losowo wybranych rowerów miejskich, co wobec ponad 700 rowerów działających w systemie oznacza że sprawdzili ok. 9% wszystkich rowerów.

Sprawdzono sprawność następujących elementów:

1. Wypożyczenie
Jedną z usterek, która pojawia się najczęściej w rozmowach dotyczących funkcjonowania systemu Bike_S są kłopoty z wypożyczeniem rowerów. Większości wypożyczeń dokonywaliśmy poprzez panel znajdujący się na stacji. Kilku wypożyczeń dokonaliśmy poprzez aplikację Nextbike. W przypadku problemów z wypożyczeniem próbę powtarzaliśmy jeszcze dwukrotnie, zgodnie z regułą "do trzech razy sztuka". Już pierwszego dnia naszego audytu natrafiliśmy na problem z wypożyczeniem rowerów - 19 czerwca po południu miała miejsce awaria całego systemu. 22 czerwca dokonaliśmy trzykrotnej próby wypożyczenia roweru ze stacji "Pętla Słoneczne" - bezskutecznie. System jednak zarejestrował wypożyczenie. Rower został zwrócony następnego dnia na stacji "Rondo Giedroycia" a mnie naliczono opłatę w wysokości 68 złotych. Reklamację uznano.

2. Działanie świateł
Lampki w rowerach miejskich działają dzięki magnesowi, który pod wpływem ruchu kół produkuje energię do zasilania. Dlatego sprawność świateł sprawdzaliśmy po przejechaniu przynajmniej kilkudziesięciu metrów. Była to usterka występująca najczęściej. W 65 sprawdzonych rowerach aż 39 miało niesprawne światła. Część rowerów w ogóle nie posiadała lampek.

3. Siodełko
Sprawdzaliśmy możliwość regulacji wysokości. Częstym problemem było zakleszczenie przekładni i brak możliwości regulacji. Dyskwalifikujące dla nas były również siodełka odchylone od poziomu - tu regulacji można dokonać tylko przy użyciu specjalnego klucza. Częstym problemem były też brudne okolice przekładni - po regulacji trzeba liczyć się z umorusanymi rękoma.

4. Biegi
Często w rowerach brakowało plastikowej osłony manetki zmiany biegów. To jednak nie decydowało o negatywnym zakwalifikowaniu roweru. Zwracaliśmy uwagę na działanie biegów. Zdarzało się, że biegi przeskakiwały same, bądź zmiana biegu w manetce nie powodowała zmiany w mechanizmie.

5. Hamulce

Najmniej zastrzeżeń mieliśmy do hamulców przednich. Większość działała dobrze. W kilku przypadkach pomimo maksymalnego przyciśnięcia hamulca, efekt był raczej mizerny.

Bike_S w Szczecinie. Niektóre rowery miejskie są zdewastowan...

Społeczny audyt Szczecińskiego Roweru Miejskiego - [wideo Szczeciński Holender]

Oprócz tego znaleźliśmy jeszcze 15 usterek znacząco pogarszających komfort, bądź bezpieczeństwo jazdy. W czterech rowerach nie działał dzwonek lub w ogóle go nie było. Dwa rowery miały scentrowane przednie koło. W siedmiu rowerach był problem z pedałami - skrzypiały, były luźne, lub przekrzywione.

W sumie na 65 sprawdzonych rowerów tylko 12 egzemplarzy było w pełni sprawnych.

Po przeprowadzeniu audytu zapytaliśmy spółkę Nieruchomości i Opłaty Lokalne o protokoły i wykazy usterek w rowerach systemu Bike_S. Poniżej odpowiedź NiOL:

Spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne informuje, że jako operator systemu Bike_S – Szczeciński Rower Miejski nie prowadzi protokołów oraz rejestrów usterek w poszczególnych rowerach funkcjonujących w ramach systemu. Większość bieżących napraw rowerów Spółka dokonuje samodzielnie poprzez serwis własny. W 2017 roku na części i naprawy rowerów zlecane na zewnątrz operator systemu Bike_S wydatkował kwotę w wysokości: 296 971,61 zł/netto.

Czytaj również: Bike_S w pierwszej dziesiątce systemów rowerów miejskich w Polsce

Bike_S w pierwszej dziesiątce systemów rowerów miejskich w Polsce

Rowerowy ranking polskich miast. Szczecin na przedostatnim miejscu

Wideo

Materiał oryginalny: Społeczny audyt Szczecińskiego Roweru Miejskiego. Co nie działa, jakie są usterki? [WIDEO] - Głos Szczeciński

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
D
Dawid

wątek się wyczerpał, więc jest w innym wiodącym dzienniku, co to każdy komentarz czyta, czy lezy w ich gestii programowej. Takie wiecie - mamy newsa o zdezelowanych rowerach miejskich, ale może powiedzieć tylko to, co nam się podoba - i nie chodzi o jakieś wulgaryzmy, czy nieprzyzwoitości. Słusznie jest - do tyłu. Doświadczenie do wykorzystania w Kora Północna Newspaper.

 

zgłoś
g
gosć

Przede wszyskim wnoszę o zmianę nazwy sysemu na "Skrzypiący rower miejski".
Co do problemow

- nowsze stacje wyposażone są w mało przyjazny panel dotykowy i do tego lubią się zawieszać
- trzeba co tydzien sprawdzać stan konta bo system lubi naliczać lipne przejazdy albo nie rejestruje zwrotów a reklamacje przyjmowane są tylko przez tydzień i jest to okres zdecydowanie za krótki

- fatalna strona WWW wypchana niepotrzebnymi śmieciami i do tego bardzo wolno ładuje się na komórkę
- skrzypienie,skrzypienie,skrzypienie i nie wiem dlaczego przerzutki w tych rowerach tak często są rozregulowane - przecież to prosty system

zgłoś
J
Jakub

oprócz "szczęścia" w trafieniu na sprawny rower, przydałby się audyt co niektórych użytkowników rowerów miejskich pod kątem psychicznych możliwości korzystania z nich. To, że to rower miejski, nie zwalnia od stosowania rozumu (w założeniu teoretycznie, taki kretyn czy kretynka powinna przynajmniej śladowy mieć), o jakiś umiejętnościach i wiedzy już nawet nie wspomnę... No ale mistrzostwo w wyżywaniu się na rowerach, innych rowerzystach i pieszych, to już dawno ci wybrańcy i wybranki zdobyli!

zgłoś
a
anka

A może zastanowicie się, dlaczego te rowery są zniszczone??? na os. Słonecznym wielokrotnie widziałam kilkunastolatków jadących we dwóch, a nawet we trzech na... jednym rowerze !! 

zgłoś
M
MTB 29

SHIT nie miejski Rower,ja mam prywatny sprawny i Dobrze oświetlony rower górski i nie żałujé

zgłoś
D
Daniel

Te rowery to jakaś kpina. Na 10 wypożyczeń jeden był w miarę sprawny. Raz nie dał roweru a zaczął liczyć czas. Raz oddałem rower a czas dalej leciał. Za każdym razem musiałem się najpierw logować do aplikacji żeby sprawdzić co się dzieje a potwm dzwonić na infolinię marnując kupę czasu. Nigdy więcwj tym złomem. Dla porównania w Warszawie wypożyczenie i jazda to sama przyjemność. Można ? Można.

zgłoś
k
kierowca

Ja już tymi złomami nie jeżdżę i z powrotem przesiadłem się do samochodu!

zgłoś
K
Krzysztof

To chyba jakiś żart? Rowery zdewastowane, a oni wydali 300 tysięcy na części? Chyba że złota. To wygląda na jakiś przekręt. Podziwiam determinację ludzi którzy wciąż tymi rowerami jeżdżą.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3