Społeczny audyt Szczecińskiego Roweru Miejskiego. Co nie działa, jakie są usterki? [WIDEO]

red
Aktywiści ze Szczecina przeprowadzili własny audyt Szczecińskiego Roweru Miejskiego.
Aktywiści ze Szczecina przeprowadzili własny audyt Szczecińskiego Roweru Miejskiego.
W sierpniu 2018 r. miną 4 lata od uruchomienia w Szczecinie systemu rowerów miejskich. W dniach 19-23 czerwca szczecińscy aktywiści z Ruchu Miejskiego przeprowadzili audyt systemu Szczecińskiego Roweru Miejskiego.

W audycie uczestniczyli: Maciek z kanału "Szczeciński Holender" oraz Marcin Szneider, Karolina Janiszewska, Anna Bielecka i Szymon Skorupski ze Szczecińskiego Ruchu Miejskiego.

  • Odwiedzili łącznie 21 stacji w dzielnicach: Śródmieście, Prawobrzeże, Zachód, Północ.
  • Dokonali 75 prób wypożyczenia rowerów, z czego powodzeniem zakończyło się 65 wypożyczeń.
  • Sprawdzili stan techniczny 65 losowo wybranych rowerów miejskich, co wobec ponad 700 rowerów działających w systemie oznacza że sprawdzili ok. 9% wszystkich rowerów.

Sprawdzono sprawność następujących elementów:

1. Wypożyczenie
Jedną z usterek, która pojawia się najczęściej w rozmowach dotyczących funkcjonowania systemu Bike_S są kłopoty z wypożyczeniem rowerów. Większości wypożyczeń dokonywaliśmy poprzez panel znajdujący się na stacji. Kilku wypożyczeń dokonaliśmy poprzez aplikację Nextbike. W przypadku problemów z wypożyczeniem próbę powtarzaliśmy jeszcze dwukrotnie, zgodnie z regułą "do trzech razy sztuka". Już pierwszego dnia naszego audytu natrafiliśmy na problem z wypożyczeniem rowerów - 19 czerwca po południu miała miejsce awaria całego systemu. 22 czerwca dokonaliśmy trzykrotnej próby wypożyczenia roweru ze stacji "Pętla Słoneczne" - bezskutecznie. System jednak zarejestrował wypożyczenie. Rower został zwrócony następnego dnia na stacji "Rondo Giedroycia" a mnie naliczono opłatę w wysokości 68 złotych. Reklamację uznano.

2. Działanie świateł
Lampki w rowerach miejskich działają dzięki magnesowi, który pod wpływem ruchu kół produkuje energię do zasilania. Dlatego sprawność świateł sprawdzaliśmy po przejechaniu przynajmniej kilkudziesięciu metrów. Była to usterka występująca najczęściej. W 65 sprawdzonych rowerach aż 39 miało niesprawne światła. Część rowerów w ogóle nie posiadała lampek.

3. Siodełko
Sprawdzaliśmy możliwość regulacji wysokości. Częstym problemem było zakleszczenie przekładni i brak możliwości regulacji. Dyskwalifikujące dla nas były również siodełka odchylone od poziomu - tu regulacji można dokonać tylko przy użyciu specjalnego klucza. Częstym problemem były też brudne okolice przekładni - po regulacji trzeba liczyć się z umorusanymi rękoma.

4. Biegi
Często w rowerach brakowało plastikowej osłony manetki zmiany biegów. To jednak nie decydowało o negatywnym zakwalifikowaniu roweru. Zwracaliśmy uwagę na działanie biegów. Zdarzało się, że biegi przeskakiwały same, bądź zmiana biegu w manetce nie powodowała zmiany w mechanizmie.

5. Hamulce

Najmniej zastrzeżeń mieliśmy do hamulców przednich. Większość działała dobrze. W kilku przypadkach pomimo maksymalnego przyciśnięcia hamulca, efekt był raczej mizerny.

Bike_S w Szczecinie. Niektóre rowery miejskie są zdewastowan...

Społeczny audyt Szczecińskiego Roweru Miejskiego - [wideo Szczeciński Holender]

Oprócz tego znaleźliśmy jeszcze 15 usterek znacząco pogarszających komfort, bądź bezpieczeństwo jazdy. W czterech rowerach nie działał dzwonek lub w ogóle go nie było. Dwa rowery miały scentrowane przednie koło. W siedmiu rowerach był problem z pedałami - skrzypiały, były luźne, lub przekrzywione.

W sumie na 65 sprawdzonych rowerów tylko 12 egzemplarzy było w pełni sprawnych.

Po przeprowadzeniu audytu zapytaliśmy spółkę Nieruchomości i Opłaty Lokalne o protokoły i wykazy usterek w rowerach systemu Bike_S. Poniżej odpowiedź NiOL:

Spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne informuje, że jako operator systemu Bike_S – Szczeciński Rower Miejski nie prowadzi protokołów oraz rejestrów usterek w poszczególnych rowerach funkcjonujących w ramach systemu. Większość bieżących napraw rowerów Spółka dokonuje samodzielnie poprzez serwis własny. W 2017 roku na części i naprawy rowerów zlecane na zewnątrz operator systemu Bike_S wydatkował kwotę w wysokości: 296 971,61 zł/netto.

Czytaj również:

Rowerowy ranking polskich miast. Szczecin na przedostatnim miejscu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dawid

wątek się wyczerpał, więc jest w innym wiodącym dzienniku, co to każdy komentarz czyta, czy lezy w ich gestii programowej. Takie wiecie - mamy newsa o zdezelowanych rowerach miejskich, ale może powiedzieć tylko to, co nam się podoba - i nie chodzi o jakieś wulgaryzmy, czy nieprzyzwoitości. Słusznie jest - do tyłu. Doświadczenie do wykorzystania w Kora Północna Newspaper.

 

g
gosć

Przede wszyskim wnoszę o zmianę nazwy sysemu na "Skrzypiący rower miejski".
Co do problemow

- nowsze stacje wyposażone są w mało przyjazny panel dotykowy i do tego lubią się zawieszać
- trzeba co tydzien sprawdzać stan konta bo system lubi naliczać lipne przejazdy albo nie rejestruje zwrotów a reklamacje przyjmowane są tylko przez tydzień i jest to okres zdecydowanie za krótki

- fatalna strona WWW wypchana niepotrzebnymi śmieciami i do tego bardzo wolno ładuje się na komórkę
- skrzypienie,skrzypienie,skrzypienie i nie wiem dlaczego przerzutki w tych rowerach tak często są rozregulowane - przecież to prosty system

J
Jakub

oprócz "szczęścia" w trafieniu na sprawny rower, przydałby się audyt co niektórych użytkowników rowerów miejskich pod kątem psychicznych możliwości korzystania z nich. To, że to rower miejski, nie zwalnia od stosowania rozumu (w założeniu teoretycznie, taki kretyn czy kretynka powinna przynajmniej śladowy mieć), o jakiś umiejętnościach i wiedzy już nawet nie wspomnę... No ale mistrzostwo w wyżywaniu się na rowerach, innych rowerzystach i pieszych, to już dawno ci wybrańcy i wybranki zdobyli!

a
anka

A może zastanowicie się, dlaczego te rowery są zniszczone??? na os. Słonecznym wielokrotnie widziałam kilkunastolatków jadących we dwóch, a nawet we trzech na... jednym rowerze !! 

M
MTB 29
SHIT nie miejski Rower,ja mam prywatny sprawny i Dobrze oświetlony rower górski i nie żałujé
D
Daniel
Te rowery to jakaś kpina. Na 10 wypożyczeń jeden był w miarę sprawny. Raz nie dał roweru a zaczął liczyć czas. Raz oddałem rower a czas dalej leciał. Za każdym razem musiałem się najpierw logować do aplikacji żeby sprawdzić co się dzieje a potwm dzwonić na infolinię marnując kupę czasu. Nigdy więcwj tym złomem. Dla porównania w Warszawie wypożyczenie i jazda to sama przyjemność. Można ? Można.
k
kierowca

Ja już tymi złomami nie jeżdżę i z powrotem przesiadłem się do samochodu!

K
Krzysztof
To chyba jakiś żart? Rowery zdewastowane, a oni wydali 300 tysięcy na części? Chyba że złota. To wygląda na jakiś przekręt. Podziwiam determinację ludzi którzy wciąż tymi rowerami jeżdżą.
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie