Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda superb - kolejna odsłona

PIOTR JASINA
Nowy model superb z pewnością zyska uznanie w oczach klientów.
Nowy model superb z pewnością zyska uznanie w oczach klientów. Fot. Skoda
Skoda wprowadza na rynek kolejną generację superba. W sprzedaży auto pojawi się we wrześniu. My poddaliśmy nowe dziecko Skody testowi już teraz.

Nazwa modelu superb nawiązuje do limuzyny produkowanej w latach trzydziestych i czterdziestych. Początek nowej ery superba nastąpił w 2001 roku. Superb pierwszej generacji stał się jednym z najbardziej interesujących modeli w tejże klasie. Klienci chwalą zwłaszcza zaskakująco wręcz korzystny stosunek jakości do ceny. Od końca roku 2001 na zakup superb zdecydowało się blisko 130 000 klientów na całym świecie, z czego w Polsce niemal 6 000 kierowców.Miłośnicy tego modelu mają do wyboru trzy silniki benzynowe i tyleż jednostek wysokoprężnych. Najtańsza wersja kosztuje niewiele ponad 80 tys. złotych.

W najnowszym modelu zastosowywano wiele innowacyjnych rozwiązań. Po raz pierwszy na świecie np. bagażnik możemy otwierać jak w klasycznym sedanie, a w razie potrzeby jak w autach typu liftback - dzięki systemowi twindor.

Dynamika i zabudowa

Jeśli mamy małe bagaże, otwieramy tylko jedną część pokrywy bagażnika, w przypadku dużych walizek podróżnych podnosimy cały tył. Bagażnik ma 565 litrów pojemności, po złożeniu tylnego siedzenia aż 1 670 litrów. Do tej pory takiego rozwiązania nikt jeszcze nie zastosował.

Nowy superb ma skromny, ale elegancki kształt nadwozia, wydłużoną linię dachu. Atrapa chłodnicy wzmacnia wrażenie masywności, a przednie reflektory swoim kształtem przydają autu dynamiki.

Wsiadając do auta czujemy komfortową przestrzeń. Nowy superb ma ponad 4,8 m długości, ponad 1,8 m szerokości prawie 1,5 m wysokości. Pasażerowie z tyłu mają znacznie więcej miejsca niż w poprzedniej wersji modelu. Sprawdziliśmy to. Jest to zasługa poprzecznej zabudowy silnika.

W środkowej konsoli mamy 6,5 calowy wyświetlacz dotykowy nawigacji satelitarnej. Pojemność zainstalowanego twardego dysku wynosi 30 GB. Ekran skonfigurowany jest z systemem audio z odtwarzaczem CD i zmieniarką płyt.

Parkujemy z asystentem

Wnętrze auta jest eleganckie i komfortowe.
(fot. Fot. Skoda)

Ten system z pewnością zaimponuje paniom choć na każdym kierowcy robi wrażenie. Samochód, który sam parkuje? Właściwie tak, choć nazywany jest asystentem parkowania. A to dlatego, że kierowca na początku musi uruchomić asystenta, a na końcu go wyłączyć hamując i wyrzucając bieg. Zbliżyliśmy się do wolnego miejsca do parkowania, asystent obliczył czy samochód się zmieści. Pojechaliśmy trochę do przodu, wrzuciliśmy wsteczny bieg i już tylko przyglądaliśmy się, jak samochód sam parkuje.

Co mamy pod maską?

Do wyboru mamy trzy silniki benzynowe i tyleż wysokoprężnych.
Jednostki wysokoprężne 2-litrowe o mocy 140 i 170 KM. Oba współpracują z sześciostopniową manualną skrzynią biegów lub sześciostopniową automatyczną. Trzeci silnik Diesla ma 1,9 l i 105 KM.

W gamie silników benzynowych debiutuje jednostka o pojemności 1,4 l i mocy 125 KM. Potrzebuje zaledwie 10,5 sekundy, żeby przyspieszyć do 100 km/h. Ma naprawdę zaskakującą dobrą dynamikę a przy tym spala bardzo mało paliwa
Podstawowy silniki benzynowy ma 1,8 l i 160 KM. Potrzebuje 8,6 sekundy by osiągnąć 100 km/h. Oferowany będzie z sześciostopniową manualną lub siedmiostopniową, zautomatyzowaną przekładnią biegów.

Najmocniejszy silnik FSI V6 ma pojemność 3,6 l, i moc 260 KM. Rozpędza auto do 100 km/h w zaledwie w 6,5 sekundy. Dostępny będzie wyłącznie z automatyczną, sześciostopniową skrzynią i napędem na cztery koła. Ten silnik, o sportowych parametrach, dostarcza naprawdę mocnych wrażeń. Przekładnia działa bardzo płynnie, przy maksymalnym przyspieszeniu wbija kierowcę w fotelu.
Komfortowo i bezpiecznie

Nowego superba osadzono na płycie passata i octavii, uzupełniając o nowe elementy. Nierówności drogi są bardzo dobrze amortyzowane. Dodajmy, że auto jest rewelacyjnie wyciszone.

Wewnątrz auta zamontowano przednie i boczne poduszki dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne oraz nowość - poduszkę zabezpieczającą kolana kierowcy i poduszki boczne chroniące pasażerów siedzących na kanapie.

Sterowanie mocą

W superbie z sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 3,6 litra oraz automatyczną skrzynią biegów układ przeniesienia napędu oparto na systemie Haldex IV. W momencie pogorszenia przyczepności napęd, normalnie przekazywany na oś przednią, zostaje automatycznie przekazany także na oś tylną. Model dysponuje stałym napędem na 4 koła, a moment obrotowy jest w większości przekazywany na przednią oś. Rozdział napędu jest sterowany elektronicznie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński