Sezon wyprzedaży. Nie daj się oszukać handlowcom

Monika Stefanek
Andrzej Szkocki
W sklepach trwają letnie wyprzedaże. Handlowcy kuszą towarami tańszymi o 30, 50, 70 procent. Wielu klientów wpada w zakupową gorączkę, zapominając często o swoich prawach i daje się wykorzystywać nieuczciwym handlowcom.

Badania wykonane na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dowodzą, że aż 31 procent klientów śledzi oferty promocyjne. Chętnie wydajemy też pieniądze na towar przeceniony. Niestety, mimo korzystnych jak by się wydawało ofert, nie zawsze taki zakup oznacza oszczędności. UOKiK przygotował kilka rad, jak uniknąć zakupowych pomyłek, które mogą nas drogo kosztować.

- Porównaj oferty w innych sklepach.
Może się okazać, że w innym sklepie ten sam produkt będzie kosztować mniej.

- Prawo do reklamacji.
Jeżeli produkt kupiony na wyprzedaży posiada wady, mamy prawo go reklamować. Reklamację składamy na piśmie u sprzedawcy. Możemy to zrobić w ciągu dwóch lat od zakupu, jednak nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady. Jeżeli przekroczymy ten termin, stracimy przysługujące nam uprawnienia.

Uwaga: Jeżeli przyczyną obniżenia ceny jest wada produktu, o której wiedzieliśmy podczas zakupu, nie możemy go z tego powodu reklamować.

Składając reklamację możemy w pierwszej kolejności żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Zwrotu pieniędzy możemy domagać się w przypadku, kiedy sprzedawca nie jest w stanie naprawić ani wymienić produktu lub takie działania wymagają nadzwyczajnych kosztów. Do złożenia reklamacji niezbędny jest paragon. Powinniśmy go otrzymać bez względu na to, czy zakupów dokonujemy w supermarkecie czy na bazarze.

- Gwarancja na towar.
Podobnie jak niezgodność towaru z umową umożliwia ona konsumentowi dochodzenie roszczeń w przypadku, gdy nabyta rzecz okazała się wadliwa. Gwarancja jest jednak dobrowolna - przedsiębiorca może jej udzielić, ale nie musi. Jej udzielenie nie może pociągać za sobą konieczności uiszczenia opłaty. Ponadto gwarancja nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień do reklamacji towaru niezgodnego z umową.

- Zwrot i wymiana towaru pełnowartościowego zależą od wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Jeśli kupiony na wyprzedaży produkt nie ma wad, a jedynie po namyśle stwierdzamy, że nam się nie podoba, to tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie go z powrotem i zwróci nam pieniądze. Jeśli mamy wątpliwości, dowiedzmy się czy i w jakim terminie możemy towar zwrócić lub wymienić na inny.

- Sprawdź cenę.
Tłok panujący w sklepach oraz pośpiech powodują, że kupujemy nieuważnie, nie zwracając uwagi na cenę. Zdarza się, że dopiero przy kasie dowiadujemy się, że za produkt musimy zapłacić więcej niż myśleliśmy. Pamiętajmy, że cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. Mamy więc prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.

- Gdzie po pomoc?
Gdy wpadniemy w tarapaty, pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy bezpłatnie od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Znajdziemy ich w całej Polsce w urzędach miasta lub starostwach powiatowych. Pełna lista rzeczników wraz z ich danymi adresowymi jest dostępna na stronie internetowej www.uokik.gov.pl. W przypadku zakupów za granicą pomoże nam Europejskie Centrum Konsumenckie .

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
A_Szczecin

1. Popieram Pioro - najpierw są podnoszone ceny, a później promocja...
2. Podobno jesteśmy pełnoprawnymi członkami UE. Na przykład w Niemczech, niezależnie od tego, czy kupowany towar jest w promocji czy też nie, jeśli w ciągu 7 dni przestanie nam się z jakiegoś tam powodu podobać, można go BEZ uzasadnienia zwrócić i otrzymuje się zwrot $. U nas zależy to od dobrej woli sprzedawcy. Kupiłem ostatnio nietani garnitur. W świetle lamp w sklepie wyglądał inaczej niż w świetle dziennym - ... i miałem problem.

P
Pioro

A to wszystko g.... prawda!!!!! Naipierwpodnosza ceny.potem "niby" promocja!!! Zalosne!!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3