Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sezon wyprzedaży. Nie daj się oszukać handlowcom

Monika Stefanek
Andrzej Szkocki
W sklepach trwają letnie wyprzedaże. Handlowcy kuszą towarami tańszymi o 30, 50, 70 procent. Wielu klientów wpada w zakupową gorączkę, zapominając często o swoich prawach i daje się wykorzystywać nieuczciwym handlowcom.

Badania wykonane na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dowodzą, że aż 31 procent klientów śledzi oferty promocyjne. Chętnie wydajemy też pieniądze na towar przeceniony. Niestety, mimo korzystnych jak by się wydawało ofert, nie zawsze taki zakup oznacza oszczędności. UOKiK przygotował kilka rad, jak uniknąć zakupowych pomyłek, które mogą nas drogo kosztować.

- Porównaj oferty w innych sklepach.
Może się okazać, że w innym sklepie ten sam produkt będzie kosztować mniej.

- Prawo do reklamacji.
Jeżeli produkt kupiony na wyprzedaży posiada wady, mamy prawo go reklamować. Reklamację składamy na piśmie u sprzedawcy. Możemy to zrobić w ciągu dwóch lat od zakupu, jednak nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady. Jeżeli przekroczymy ten termin, stracimy przysługujące nam uprawnienia.

Uwaga: Jeżeli przyczyną obniżenia ceny jest wada produktu, o której wiedzieliśmy podczas zakupu, nie możemy go z tego powodu reklamować.

Składając reklamację możemy w pierwszej kolejności żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Zwrotu pieniędzy możemy domagać się w przypadku, kiedy sprzedawca nie jest w stanie naprawić ani wymienić produktu lub takie działania wymagają nadzwyczajnych kosztów. Do złożenia reklamacji niezbędny jest paragon. Powinniśmy go otrzymać bez względu na to, czy zakupów dokonujemy w supermarkecie czy na bazarze.

- Gwarancja na towar.
Podobnie jak niezgodność towaru z umową umożliwia ona konsumentowi dochodzenie roszczeń w przypadku, gdy nabyta rzecz okazała się wadliwa. Gwarancja jest jednak dobrowolna - przedsiębiorca może jej udzielić, ale nie musi. Jej udzielenie nie może pociągać za sobą konieczności uiszczenia opłaty. Ponadto gwarancja nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień do reklamacji towaru niezgodnego z umową.

- Zwrot i wymiana towaru pełnowartościowego zależą od wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Jeśli kupiony na wyprzedaży produkt nie ma wad, a jedynie po namyśle stwierdzamy, że nam się nie podoba, to tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie go z powrotem i zwróci nam pieniądze. Jeśli mamy wątpliwości, dowiedzmy się czy i w jakim terminie możemy towar zwrócić lub wymienić na inny.

- Sprawdź cenę.
Tłok panujący w sklepach oraz pośpiech powodują, że kupujemy nieuważnie, nie zwracając uwagi na cenę. Zdarza się, że dopiero przy kasie dowiadujemy się, że za produkt musimy zapłacić więcej niż myśleliśmy. Pamiętajmy, że cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. Mamy więc prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.

- Gdzie po pomoc?
Gdy wpadniemy w tarapaty, pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy bezpłatnie od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Znajdziemy ich w całej Polsce w urzędach miasta lub starostwach powiatowych. Pełna lista rzeczników wraz z ich danymi adresowymi jest dostępna na stronie internetowej www.uokik.gov.pl. W przypadku zakupów za granicą pomoże nam Europejskie Centrum Konsumenckie .

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński