Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samochody z napędem hybrydowym

Wojciech Frelichowski [email protected]
Honda Civic Hybrid oferowana jest tylko w wersji sedan.
Honda Civic Hybrid oferowana jest tylko w wersji sedan. Fot. Honda
Coraz surowsze normy emisji spalin, ustanawianie tzw. zielonych stref, a przede wszystkim rosnące ceny paliw zmuszają producentów samochodów do poszukiwania rozwiązań alternatywnych. Jednym z nich jest napęd hybrydowy.

Określenie napęd hybrydowy oznacza, że dany pojazd jest wyposażony przynajmniej w dwa, odmienne rodzaje silników. Najpopularniejszą technologią dotyczącą napędu tego typu jest łączenie w jednym aucie silników: spalinowego (zwykle benzynowego) i elektrycznego.

Szeregowo lub równolegle

Producenci stosują dwa typy napędów hybrydowych: szeregowy i równoległy. W przypadku tego pierwszego silnik spalinowy pracuje przez cały czas jazdy i napędza generator produkujący prąd, który trafia do akumulatorów zasilających silnik elektryczny, będących źródłem napędu.

Z kolei napęd równoległy oznacza, że samochód korzysta z obu silników. Mogą się one uzupełniać, gdy pojazdowi potrzebna jest dodatkowa moc, a podczas hamowania silnik elektryczny działa jak generator, odzyskując część energii zatrzymującego się pojazdu.

Jeśli chodzi o silnik spalinowy, to jest on zazwyczaj o stosunkowo niewielkiej pojemności. Chodzi o to, aby był jak najlżejszy i zużywał jak najmniej paliwa. Tak jest np. w Hondzie Civic Hybrid napędzanej 1,3-litrowym benzyniakiem o mocy 95 KM, którego próżno szukać w innych wersjach tego auta. Brakująca moc jest uzupełniania elektrycznym generatorem o mocy 20 KM.

W konwencjonalnym Civicu najmniejszym silnikiem jest 100-konny benzyniak o pojemności 1.4 litra. Przyspieszenie do setki takiego wozu trwa 14,6 sekundy, prędkość maksymalna to 170 km/h, zaś średnie zużycie paliwa wynosi 5,9 litra na 100 km. Hybrydowy Civic rozpędza się do setki w 12,1 s, jego prędkość maksymalna to 185 km/h, a średnie zużycie paliwa wynosi 4,6 l/100 km.

Barierą są koszty

Samochody hybrydowe mają jedną, ale za to poważną wadę. Jest nią wysoka cena zakupu. Jeśli 100-konny Civic kosztuje 62.900 zł, o tyle wersja hybrydowa jest droższa o 33.700 zł. Wpływ na to ma nie tylko silnik elektryczny, ale również szereg innych rozwiązań technicznych, które muszą być zastosowane w aucie z napędem hybrydowym.

Jednak jak podaje amerykańskie Narodowe Laboratorium Energii Odnawialnej, pojazdy hybrydowe mogą być aż o 40 proc. oszczędniejsze i emitować do atmosfery o 30 proc. mniej gazów cieplarnianych od pojazdów spalinowych o porównywalnej mocy.

Według Andreasa Renschlera, członka zarządu koncernu Daimler AG, hybrydy są stosunkowo proste w produkcji, bo wykorzystywane są seryjne silniki spalinowe. Tymczasem w opracowaniu silników na gaz lub biopaliwa konieczne są długotrwałe badania. A poza tym jakość paliw nie jest jeszcze zadowalająca. Stąd prognoza, że za kilka lat hybrydy będą popularne na rynku.
Sukces użytkowych

Jak na razie hybrydowe samochody osobowe cieszą się niewielkim zainteresowaniem. Za to pojazdy użytkowe z napędem hybrydowym stają się coraz bardziej popularne. Obecnie już niemal każdy liczący się producent ciężarówek ma własną hybrydę.

Na przykład Mercedes zaprezentował niedawno ciężarówki Axor BlueTec Hybrid oraz Econic BlueTec Hybrid, MAN - TGL Hybrid, Renault - Premium Distribution Hybrys Tech, Volvo - FL Hybrid, a Iveco - EuroCargo Hybrid.

Szczególnie duże postępy w pojazdach hybrydowych dotyczą autobusów miejskich. Warto podkreślić, że na tym polu jednym z pionierów jest Solaris Bus&Coach, polski producent autobusów, który już od dwóch lat produkuje miejski autobus Urbino 18 Hybrid.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński