Samochody klasy niższej średniej sprzedają się najlepiej

Wojciech Frelichowski
Volkswagen Golf jest jednym z najczęściej kupowanych aut klasy średniej niższej.
Volkswagen Golf jest jednym z najczęściej kupowanych aut klasy średniej niższej. Fot. Kamil Nagórek
Według danych instytutu Samar najczęściej kupowane przez polskich klientów są samochody klasy niższej średniej. Ich udział w całym rynku wynosi po dziesięciu miesiącach roku niemal 34 procent.

Prawie 83 proc. udziałów w polskim rynku mają samochody grupy podstawowej, której sprzedaż w ciągu dziesięciu miesięcy 2009 roku wyniosła 219,7 tys. sztuk. Najpopularniejsze w grupie są niezmiennie auta klasy niższej średniej. Od początku roku salony samochodowe opuściło 89,9 tys. takich aut, co stanowi 40 proc. grupy, a niemal 34 proc. rynku krajowego.

Kolejny pod względem popularności jest segment aut małych. Tegoroczna sprzedaż wyniosła 74,9 tys. sztuk, o 2,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Tym samym udział segmentu jest nieco mniejszy zarówno w grupie (spadek z 35 do 34,1 proc.), jak i w rynku krajowym (spadek z 29,1 do 28,3 proc.).

Samochody klasy średniej znalazły 33,2 tysiąca nabywców, o 0,6 proc. więcej niż przed rokiem, co pozwoliło zachować udziały rynkowe na poziomie sprzed roku (w grupie 15,1 proc., w rynku krajowym 12,6 proc.). Jedyny segment w grupie podstawowej, który umocnił się na polskim rynku stanowią samochody mini. Ich sprzedaż w okresie styczeń - październik wyniosła 18,8 tys. sztuk; jest o 19,1 proc. większa niż w ubiegłym roku, a co za tym idzie udział w grupie zwiększył się z 7,2 do 8,6 proc., a w rynku krajowym - z 6,0 do 7,1 proc.
Na zakup samochodów terenowo-rekreacyjnych zdecydowały się w 2009 roku ponad 23 tysiące polskich klientów, a 23-procentowy wzrost na przestrzeni roku pozwolił zwiększyć udział tej grupy w rynku z 7,1 do 8,7 proc.

Grupa vanów odnotowała ponad 12-procentowy spadek tegorocznej sprzedaży (do poziomu 13,6 tys. aut) i stanowi obecnie 5,1 proc. rynku. Bardziej dotkliwy spadek wykazała sprzedaż kombi vanów (6,7 tys. sztuk, o 25,7 proc. mniej niż rok wcześniej).

Natomiast o ponad 30,2 proc. wzrosła w ciągu roku sprzedaż najmniejszej grupy na polskim rynku - aut sportowo-rekreacyjnych. Od początku roku kupiono 1,8 tys. takich pojazdów, jednak ich udział w rynku krajowym stanowi zaledwie 0,7 proc.

Najnowsze oferty na Black Friday

Materiały promocyjne partnera

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.