MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Są pieniądze i dwie koncepcje przebiegu drogi rowerowej z Międzyzdrojów do Świnoujścia

Bogna Skarul
Ponad 11 mln zł Świnoujście ma zagwarantowane w ramach nowych funduszy Unii Europejskiej dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego na stworzenie szlaku rowerowego ze Świnoujścia do Międzyzdrojów
Ponad 11 mln zł Świnoujście ma zagwarantowane w ramach nowych funduszy Unii Europejskiej dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego na stworzenie szlaku rowerowego ze Świnoujścia do Międzyzdrojów Bogna Skarul
Ponad 11 mln zł Świnoujście ma zagwarantowane w ramach nowych funduszy Unii Europejskiej dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego na stworzenie szlaku rowerowego ze Świnoujścia do Międzyzdrojów. Zarząd Morskich Portów Szczecin Świnoujście pokazał dwa warianty jej przebiegu. Ale ciągle nie ma terminu kiedy rowerzyści będą mogli przejechać nową ścieżką.

Chodzi o budowę ścieżki rowerowej między Świnoujściem a Międzyzdrojami w ramach istniejącego już szlaku R-10, który jest fragmentem europejskiej trasy wokół Morza Bałtyckiego - Eurovelo 10.

W lutym 2021 roku pełną parą ruszyła budowa ścieżki rowerowej od strony Międzyzdrojów.

- Projekt na ten kawałek drogi rowerowej został uzgodniony - podkreślała w 2021 roku Aleksandra O’Donnell z biura burmistrza Międzyzdrojów.

Wykonawcą robót był ZUBWIT Resko, który ścieżkę oddał rowerzystom w maju 2021 r. Gmina Międzyzdroje zbudowała swoją część ścieżki na odcinku ok. 2,5 km - od zejścia K w kierunku Świnoujścia.

- To zadanie w ramach umowy partnerskiej z Samorządem Województwa Zachodniopomorskiego - informowali urzędnicy międzyzdrojskiego magistratu. - Zgodnie z projektem i pozwoleniem na budowę, wydanym przez Wojewodę Zachodniopomorskiego nawierzchnia ścieżki rowerowej wykonana została z kruszywa łamanego.

Z rodzaju nawierzchni szczególnie zadowoleni są rowerzyści i nie kryją, że z niecierpliwością czekają na dalszą tzw. świnoujską część drogi rowerowej.

Tymczasem Zarząd Morskich Portów Szczecin Świnoujście poinformował, że w sierpniu 2024 roku podjął konsultacje z Urzędem Marszałkowskim w Szczecinie w sprawie nowego przebiegu drogi rowerowej R10. Zaproponował w projekcie "najlepsze rozwiązanie, zgodne z aktualnymi standardami".

Dodał przy tym, że obecna droga na odcinku w okolicy obecnego Terminalu LNG oraz przyszłego Terminalu Kontenerowego ma w tej chwili przebieg tymczasowy.

- Nasze propozycje są bezkolizyjne i wygodne dla fanów dwóch kółek - mówił Jarosław Siergiej, prezes zarządu ZMPSŚ na konferencji prasowej. - Tzw. VeloBaltica jest przecież jedną z atrakcji turystycznych: rowerzyści przybywają do Świnoujścia z Polski i zagranicy, by przejechać jedną z najpopularniejszych tras w naszym kraju.

Siergiej przedstawił dwa warianty przebiegu drogi rowerowej.

Wariant pierwszy zakłada wpisanie się częściowo w obecny przebieg drogi, dalej odbicie na południe, w kierunku planowanego wiaduktu i pokonanie torów drogą prowadzącą przez wiadukt właśnie.

Drugi wariant to droga w całkowicie nowym przebiegu – jest to wariant najmniej kolizyjny dla rowerzystów.

Są pieniądze i dwie koncepcje przebiegu drogi rowerowej z Międzyzdrojów do Świnoujścia

Tymczasem Urząd Miasta Świnoujście przyznaje, że do tej pory nie miał projektu ścieżki, a jedynie koncepcję (w załączniku).

- Trwają rozmowy z zainteresowanymi stronami: Urzędem Morskim i Lasami Państwowymi - informuje Jarosław Jaz, rzecznik prasowy Świnoujścia.

Przyznaje także, że zarówno Urząd Morski jak i Lasy Państwowe oczekują, że ścieżka będzie przepuszczalna, a nie asfaltowa.

- Do tej pory w toku rozmów udało się przekonać strony o zmianie nośności ścieżki z 20 ton do 12 ton - dodaje Jarosław Jaz.

Zapewnia także, że z pieniędzy pochodzących z dofinansowania powstanie projekt oraz budowa ścieżki z infrastrukturą towarzyszącą typu stojaki, ławki, miejsce odpoczynku.

Niestety, nie zna terminu oddania ścieżki rowerowej miłośnikom dwóch kółek.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kadra Probierza przed Portugalią - meldunek ze Stadionu Narodowego

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński