Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rząd zmienia prawo: łatwiejsza budowa tuneli, wsparcie dla kolejek wąskotorowych

AIP
Lukasz Zarzycki / Polska Press
Łatwiejsza budowa tuneli kolejowych, sprawniejsza realizacja inwestycji oraz efektywniejsza opieka nad zabytkami kolejnictwa – to podstawowe cele nowelizacji prawa, którą rząd we wtorek 6 lutego postanowił skierować do Sejmu. Zaproponowane rozwiązania wychodzą naprzeciw oczekiwaniom organizacji pozarządowych działających w sferze kolejnictwa i miłośników zabytków kolejnictwa.

Rada Ministrów przyjęła 6 lutego 2018 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym, przedłożony przez Ministra Infrastruktury.

Projektowana regulacja ma na celu umożliwienie również zarządcom kolei wąskotorowych uzyskiwanie dofinansowania na ich działalność i rozwój, w tym od jednostek samorządu terytorialnego.

- Podjęte dzisiaj przez rząd decyzje dotyczą przyszłości kolei. Ułatwiają realizację inwestycji tunelowych na liniach kolejowych. Umożliwiają także nieodpłatne przekazywanie mienia kolejowego jednostkom samorządu terytorialnego i organizacjom pozarządowym, które zajmują się zachowaniem w jak najlepszym stanie technicznym naszego dziedzictwa, jakim są koleje wąskotorowe i turystyczne – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Tunel za tunelem

Przewidziano przepisy, które usprawnią budowę tuneli kolejowych (wraz z obiektami oraz urządzeniami związanymi z ich użytkowaniem i funkcjonowaniem) oraz prowadzenie prac utrzymaniowych – bez konieczności wykupu gruntów, na których będą one przebiegać. Z jednej strony chodzi o sprawną realizację projektów inwestycyjnych (tunel jest elementem inwestycji kolejowej), z drugiej – o zachowanie prawa własności przez obecnych właścicieli gruntów (przewidziano prawo do odszkodowania za ograniczenie korzystania z nieruchomości po budowie tunelu). Przyjęte rozwiązanie ułatwi budowę i modernizację tuneli kolejowych oraz ich użytkowanie, zwłaszcza na terenach zurbanizowanych.

Obecny stan prawny, a w szczególności brak przepisów o tzw. własności warstwowej powoduje, że budowa tunelu metodą wiertniczą – co do zasady – powinna się odbywać po przeniesieniu własności nieruchomości znajdujących się nad tunelem na rzecz Skarbu Państwa i przekazaniu ich w użytkowanie wieczyste PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Jednak takie rozwiązanie, w szczególności na terenie zurbanizowanym (wraz ze stojącymi na nich kamienicami), byłoby rozwiązaniem nieracjonalnym, przede wszystkim ze względu na koszty oraz przejęcie gruntów i infrastruktury mieszkaniowej praktycznie zbędnych dla zarządcy infrastruktury kolejowej, a także nieprzewidywalne problemy własnościowe.

Wsparcie dla kolei historycznych
Projekt wprowadza również nowe instytucje wsparcia dla funkcjonowania kolei historycznych i turystycznych. Chodzi o nieodpłatne przekazywanie przez PKP (i spółki przez nie utworzone) zbędnego mienia ruchomego i materiałów pozostałych po remontach i modernizacji infrastruktury kolejowej na rzecz organizacji pozarządowych działających w tym obszarze. Rozwiązanie to ułatwi organizacjom pozyskiwanie zabytków techniki kolejowej i opiekę nad nimi, natomiast spółki kolejowe będą mogły pozbyć się mienia, które stanowi dla nich obciążenie, a jego zbycie na warunkach rynkowych oznaczałoby często jego zniszczenie.

Ponadto, w przypadku kolei historycznych i turystycznych przewidziano zwolnienie ich z obowiązku stosowania przepisów dotyczących interoperacyjności.

Nowe przepisy mają obowiązywać po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rząd zmienia prawo: łatwiejsza budowa tuneli, wsparcie dla kolejek wąskotorowych - Strefa Biznesu

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński