Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rozpoczęła się wycinka drzew pod budowę tunelu w Świnoujściu

Joanna Maraszek
Joanna Maraszek
FB Janusz Żmurkiewicz
Wykonawca stałego połączenia, przygotowuje plac budowy. Zasadnicze roboty mają ruszyć na początku przyszłego roku. Tunel ma być gotowy do września 2022 roku.

18 października wykonawca tunelu przejął od miasta plac budowy. W pierwszym nastąpiło sprawdzanie saperskie terenu inwestycji, co jest niezwykle ważne ze względu na często znajdowane w rejonie Świnoujścia niewybuchy z czasów II wojny światowej.

Obecnie ruszyły również wycinki drzew, a teren inwestycji zostanie wytyczony geodezyjnie. Wykonawca będzie organizował swoje zaplecze. Z początkiem przyszłego roku ruszą zasadnicze roboty związane z wykonywaniem szybu startowego tunelu po stronie wyspy Uznam.

Tunel będzie składał się z trzech części: wykonanej w murach oporowych o długości 475 m, metodą odkrywkową o dł. 295 m oraz zasadniczej części drążonej o dł. 1,48 km.

Całkowita długość tunelu z podjazdami ma wynieść około 3,4 km. W tym przewidziany jest odcinek ponad 1,4 km jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów.

Zostanie wykonana w nim dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m. Poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.

ZOBACZ TEŻ:

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Maszyna do Świnoujścia przypłynie drogą morską z Chin. 

Drążenie tunelu pod Świną rozpocznie się dopiero w marcu 2021 roku. 

ZOBACZ TEŻ: Przekazano plac budowy pod budowę tunelu w Świnoujściu [ZDJĘCIA]

Choć do tego momentu pozostało sporo czasu, wszyscy są ciekawi, jak wyglądała będzie maszyna, jak będzie pracowała oraz jak przebiegnie cały proces budowy. My wyjaśniamy.

W liczbach:

Świnoujska maszyna będzie miała zewnętrzną średnicę 13,46 m.

Sama tarcza będzie mieć średnicę 12 m. 

Cała konstrukcja ma mieć długość 101 m i będzie ważyła 2740 ton. 

Wykonawca zbuduje maszynę i złoży ją na miejscu (w Chinach), tam – najpóźniej w maju 2020 r – przejdzie testy. 

Następnie zostanie zdemontowana i przetransportowana w kilkuset elementach do Polski.

Tak działa maszyna drążąca tunele. To właśnie ona będzie pra...

Budowa tunelu w Świnoujście. Szczegóły:

Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego - ponad 775 mln zł.

Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Porr SA (lider konsorcjum), Porr Bau GmbH (Austria), Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt AS (Turcja) oraz Energopol Szczecin SA, natomiast inżynierem kontraktu - konsorcjum Sweco Consulting z Poznania (Iider konsorcjum), Sweco GmbH z Bremy i Lafrentz Polska z Poznania.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin. Zastąpi obecne przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom. Tunel pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Zachodnia część miasta, położona na wyspie Uznam, nie ma drogowego połączenia z resztą Polski. Na wyspie mieszka 80 proc. populacji Świnoujścia. Pomiędzy wyspami Uznam i Wolin funkcjonują dwie przeprawy promowe.

ZOBACZ TEŻ:

Świnoujście już ma pozwolenie na budowę tunelu. Wydane w eks...

ZOBACZ TEŻ:

W oczekiwaniu na gwarancje bankowe możemy zobaczyć jak będzi...

Więcej o budowie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rozpoczęła się wycinka drzew pod budowę tunelu w Świnoujściu - Świnoujście Nasze Miasto

Wróć na swinoujscie.naszemiasto.pl Nasze Miasto