Rowerzyści ze Stargardu są za tym, żeby czasem pojechać pod prąd

Wioletta Mordasiewicz
Jedną z dróg, na których zdaniem rowerzystów ze Stargardu powinny być kontrapasy jest odremontowana i przebudowana ulica Limanowskiego. Jeden kierunek jazdy ma od paru miesięcy.
Jedną z dróg, na których zdaniem rowerzystów ze Stargardu powinny być kontrapasy jest odremontowana i przebudowana ulica Limanowskiego. Jeden kierunek jazdy ma od paru miesięcy. Grzegorz Drążek
Powstaje koncepcja wyznaczenia na drogach w mieście kontrapasów rowerowych.

W niektórych polskich miastach wprowadzono tak zwany kontraruch. Oznacza on dla rowerzystów możliwość poruszania się drogami jednokierunkowymi pod prąd. Takie rozwiązania już funkcjonują, między innymi w Szczecinie.

- Widywałem takie kontrapasy w Szczecinie, a znajomi mówili mi, że takie rozwiązanie jest stosowane także we Wrocławiu i ono się wszędzie sprawdza - potwierdza Witold Pachuc, miłośnik jazdy na rowerze. - U nas też należałoby je wprowadzić ze względu na bezpieczeństwo rowerzystów. To skróciłoby im w wielu miejscach drogę. Rowerzystom jest dużo łatwiej się poruszać, gdy są takie kontrapasy.

- Jak najbardziej popieram ten pomysł - mówi Paweł Kur, rowerzysta ze Stargardu. - Katastrofą jest wydostanie się z centrum miasta w stronę jeziora Miedwie. Problemem są mosty kolejowe, pod którymi rower musimy przeprowadzać. A sama jazda w centrum Stargardu to masakra. Z dzieckiem wręcz jest niemożliwe poruszanie się po centrum na rowerze.

Stargardzianie dobrze znają miejsca, gdzie jazda rowerem jest trudna.

- Ułatwienia w postaci wytyczonych pasów dla rowerzystów mogłyby się sprawdzić u nas na ul. Struga, Jugosłowiańskiej czy Pierwszej Brygady - dodaje pan Witold. - Ale jest wiele innych ulic w mieście, którymi jest ciężko jechać.

Na ostatniej sesji rady miejskiej o ułatwienia dla cyklistów, stosowane w innych miastach, pytał radny Damian Gralak.

- Czy robiono już jakieś przymiarki, które z ulic można dostosować do zmienionych przepisów w prawie o ruchu drogowym? - dopytywał radny.

Miasto zapewnia, że urzędnicy zajmują się sprawą pasów dla rowerów.

- Zmiany w prawie obejmują szerszy zakres rozwiązań umożliwiających poruszanie się rowerzystów po pasach drogowych, przy których nie ma ścieżek rowerowych - mówi Rafał Zając, zastępca prezydenta Stargardu. - Jesteśmy w trakcie analizy możliwości wdrożenia rozwiązań, które ułatwią przeprowadzenie ruchu rowerowego przez miasto, bez konieczności budowania ścieżek rowerowych.

Rafał Zając dodaje, że nie wszędzie wytyczanie pasów dla rowerów jest możliwe. W mieście są różni zarządcy dróg. Poza tym, nie na wszystkich ulicach będzie to możliwe ze względu na szerokość pasa drogowego. Miasto zapewnia, że te sprawy zostaną niedługo przedyskutowane z poszczególnymi zarządcami dróg.

- Miasto jako gospodarz będzie nadzorować całość tego projektu, ale jeśli chodzi o związane z tym inwestycje to będą je już wykonywać poszczególni zarządcy dróg - dodaje Rafał Zając, zastępca prezydenta. - Będziemy także rozważać możliwości puszczenia ruchu rowerowego pod prąd na niektórych ulicach jednokierunkowych w Stargardzie.

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dziadek Mróz

Lubię zjeżdżać na sankach i jeździć na nartach. Proszę o wprowadzenie na ulicach Struga i Chrobrego pasów zjazdowych dla saneczkarzy i narciarzy. Już niebawem może spaść śnieg, a ja bym sobie pośmigał z tych górek. No i jeszcze kilka ulic można by zmodyfikować, żeby na nartach biegowych można było sobie pobiegać.

R
Rowerzysta też

Następnie wprowadźmy absolutny zakaz wyprzedzania rowerzystów i obowiązek zatrzymania pojazdu do czasu gdy rowerzysta zniknie nam z pola widzenia.  

T
Też rowerzysta

Czy rowerzysta dojeżdżający do skrzyżowania nie może zatrzymać się za ciągiem pojazdów oczekujących na przejazd tylko musi się pchać na chama pomiędzy krawężnikiem a stojącymi pojazdami. Dlaczego rowery nie posiadają obowiązkowego ubezpieczenia OC ? Wydaje mi się, że tym problemem należałoby się zainteresować.

R
Rowerzysta

Kontrpasy dla rowerzystów to totalny bałwanizm. Czy mają poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym ? Kiedy się skończą te idiotyczne pomysły ? Jestem rowerzystą i jestem przeciw durnym pomysłom.

v
v.klomp

Jako pieszy na chodniku muszę uważać, by nie wpaść pod pędzacego w kasaku rowerzystę akrobatę. Jako kierowca muszę uważać, by skręcając w prawo z prawego pasa nie skrzywdzić rowerzysty jadącego na wprost... czy to nie za wiele?

o
ola

niech się najpierw jezdzic nauczą...bo to co wyprawiają na drogach to jakaś masakra...wskakują na przejścia dla pieszych zamiast stać na czerwonym świetle jak na konikach, po chwili patrzysz znowu jest przed Tobą...

R
Rasowa cyklistka

Po co kontrpasy? To bardzo niebezpieczne. Wiecej ścieźek rowerowych z przedmieść do centrum rozwiąże problem. Są ścieżki na obrzeżach mista a nic w centrum.

K
Ka

Tak pod prąd, szczególnie na placu słonecznym gdzie rowerzyści gdzie rowerzyści jeżdżą masowo a wokół placu jest ścieżka dla rowerzystów, gdy jednemu z panów zwróciłem uwagę że tam jest ścieżka dla rowerzystów usłyszałem "wiąchę pozdrowień"której powstydził by się przysłowiowy szewc w poniedziałek,

k
kierowca a,b, c+e

najpierw wprowadzic obowiazkowy kurs i egzamin z przepisow o ruchu drogowym i obowiazkowe oc dla rowezystow bo to co wyprawiaja na drogach i chodnikach to porazka.

p
pik

No i oczywiście niech wychodzenie z domu bez roweru będzie przestępstwem!

Można nie jechać, można prowadzić ale rower musiałby być!

C
Czyt

Po pierwsze: może najpierw rowerzyści nauczyliby się przepisów ruchu drogowego, zanim zaczną jeździć "pod prąd". Proponuję wprowadzić prawo jazdy dla rowerzystów (nie kartę rowerową), kursy i egzaminy - tak, jak jest w przypadku kierujących pojazdami mechanicznymi.

 

Po drugie: skoro podobno mamy demokrację, to zapytajcie się też kierowców co sądzą o tych pomysłach.

 

Po trzecie: Szczecin jest najlepszym przykładem jak nie powinno się organizować ruchu rowerowego. Rowerzyści marginalnie korzystają z tych pasów i jeżdżą po chodnikach, a dzięki pasom rowerowym skutecznie zakorkowano centrum.

987564CD

Struga? Jugosłowiańska? Pierwszej Brygady? NIE!!! Wojska Polskiego, Piłsudskiego, Szczecińska (tu proponuję całą jedną połowę :-) Wyszyńskiego - analogicznie! Czarnieckiego, Chrobrego na pochyłym odcinku, Plac Wolności zamienić całkiem dla rowerów - i niech tak, powiedzmy w lutym, powiozą rowerami dzieci do przedszkola !!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3