W niektórych polskich miastach wprowadzono tak zwany kontraruch. Oznacza on dla rowerzystów możliwość poruszania się drogami jednokierunkowymi pod prąd. Takie rozwiązania już funkcjonują, między innymi w Szczecinie.
- Widywałem takie kontrapasy w Szczecinie, a znajomi mówili mi, że takie rozwiązanie jest stosowane także we Wrocławiu i ono się wszędzie sprawdza - potwierdza Witold Pachuc, miłośnik jazdy na rowerze. - U nas też należałoby je wprowadzić ze względu na bezpieczeństwo rowerzystów. To skróciłoby im w wielu miejscach drogę. Rowerzystom jest dużo łatwiej się poruszać, gdy są takie kontrapasy.
- Jak najbardziej popieram ten pomysł - mówi Paweł Kur, rowerzysta ze Stargardu. - Katastrofą jest wydostanie się z centrum miasta w stronę jeziora Miedwie. Problemem są mosty kolejowe, pod którymi rower musimy przeprowadzać. A sama jazda w centrum Stargardu to masakra. Z dzieckiem wręcz jest niemożliwe poruszanie się po centrum na rowerze.
Stargardzianie dobrze znają miejsca, gdzie jazda rowerem jest trudna.
- Ułatwienia w postaci wytyczonych pasów dla rowerzystów mogłyby się sprawdzić u nas na ul. Struga, Jugosłowiańskiej czy Pierwszej Brygady - dodaje pan Witold. - Ale jest wiele innych ulic w mieście, którymi jest ciężko jechać.
Na ostatniej sesji rady miejskiej o ułatwienia dla cyklistów, stosowane w innych miastach, pytał radny Damian Gralak.
- Czy robiono już jakieś przymiarki, które z ulic można dostosować do zmienionych przepisów w prawie o ruchu drogowym? - dopytywał radny.
Miasto zapewnia, że urzędnicy zajmują się sprawą pasów dla rowerów.
- Zmiany w prawie obejmują szerszy zakres rozwiązań umożliwiających poruszanie się rowerzystów po pasach drogowych, przy których nie ma ścieżek rowerowych - mówi Rafał Zając, zastępca prezydenta Stargardu. - Jesteśmy w trakcie analizy możliwości wdrożenia rozwiązań, które ułatwią przeprowadzenie ruchu rowerowego przez miasto, bez konieczności budowania ścieżek rowerowych.
Rafał Zając dodaje, że nie wszędzie wytyczanie pasów dla rowerów jest możliwe. W mieście są różni zarządcy dróg. Poza tym, nie na wszystkich ulicach będzie to możliwe ze względu na szerokość pasa drogowego. Miasto zapewnia, że te sprawy zostaną niedługo przedyskutowane z poszczególnymi zarządcami dróg.
- Miasto jako gospodarz będzie nadzorować całość tego projektu, ale jeśli chodzi o związane z tym inwestycje to będą je już wykonywać poszczególni zarządcy dróg - dodaje Rafał Zając, zastępca prezydenta. - Będziemy także rozważać możliwości puszczenia ruchu rowerowego pod prąd na niektórych ulicach jednokierunkowych w Stargardzie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?