Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rowerem ze Stargardu w stronę pojezierzy. Po drodze zamek, historyczna sieć kolejowa. Kiedy kolejne odcinki trasy?

Szymon Wasilewski
Szymon Wasilewski
Kilkanaście kilometrów za Stargardem szykuje się kolejny bardzo ciekawy fragment szlaku rowerowego. Poprowadzi po starym nasypie kolei wąskotorowej. Na 8 km ścieżki planuje się m.in. odtworzenie elementów stacji kolejowej, umieszczenie tabliczek z nazwami przystanków oraz tablic historycznych.

Powstają kolejne odcinki rowerowej Trasy Pojezierzy Zachodnich. Ze Szczecina już możliwy jest sprawny i bezpieczny przejazd rowerem do Stargardu. W zeszłym roku oddana do użytku została ścieżka prowadząca od ul. Dąbskiej na osiedlu Bukowym do Płoni i Jezierzyc, skąd od ul. Gościnnej oznakowany szlak prowadzi w stronę Kobylanki, a następnie ścieżka do Stargardu.

Ostatnio na trasie między Szczecinem a Kobylanką uzupełniona została ścieżka we wsi Bielkowo.

ZOBACZ TEŻ:

Planowany przebieg Trasy Pojezierzy Zachodnich zakłada, że ze Stargardu szlak będzie wiódł wzdłuż DK20. Dziś na fragmencie tego odcinka jest ścieżka rowerowa, lecz w pewnym momencie się kończy i aby jechać dalej, trzeba przebyć około 2 km ruchliwą i niebezpieczną jezdnią. Później szlak (jeszcze nieoznakowany) skręca w prawo w lokalną drogę w stronę Pęzina, na której ruch jest już znacznie bardziej spokojny. Kiedy przedłużona zostanie droga rowerowa wzdłuż DK20?

- Obecnie trwają uzgodnienia z Główną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie możliwości realizacji inwestycji w pasie DK 20 - informuje Tomasz Maciejewski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego. Ustalenia mają związek z planowaną obwodnicą Stargardu, obecna DK20 może stracić status drogi krajowej. Do końca roku powinien zostać ogłoszony przetarg na projekt ścieżki.

Stąd w stronę Pęzina (jedną z atrakcji na tym odcinku jest zamek z XIV w) i dalej do Marianowa jedziemy drogą lokalną. Na tym odcinku planowane jest tylko oznakowanie szlaku na istniejącej drodze. Z Marianowa do Mosiny wybudowana zostanie nowa ścieżka. W połowie lutego Urząd Marszałkowski poinformował, że podjęto decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla tego fragmentu szlaku. Oznacza to, że podjęto jedną z pierwszych decyzji wydawanych w procesie sporządzania dokumentacji budowlanej.

- Dokumentacja ta będzie realizowana jeszcze co najmniej do listopada br. Dopiero po uzyskaniu pozwolenia na budowę oraz kosztorysu inwestorskiego możliwe będzie przeanalizowanie możliwości finansowania oraz terminów realizacji przedmiotowej inwestycji. Realizacja inwestycji uzależniona jest od dostępności środków finansowych. W obecnie konsultowanym Krajowym Planie Odbudowy środki na tego typu inwestycje nie zostały niestety uwzględnione - odpowiada Tomasz Maciejewski.

Jeśli uda się zdobyć środki na ścieżkę, wyglądać ma ona następująco: Będzie z nawierzchni asfaltowej o długości 8 km i szerokości do 4m. Planuje się odbudowę mostu nad rzeką Dołżnicą. W związku z historycznym charakterem inwestycji (ścieżka będzie zlokalizowana w trasie przebiegu kolejki wąskotorowej), przewiduje się lokalne umieszczenie: szyn kolejki, słupków hektametrażowych, odtworzenie elementów stacji kolejowej, umieszczenie tabliczek z nazwami przystanków oraz tablic historycznych.

Kilka kilometrów dalej, we wsi Kozy szlak będzie się rozwidlał. Na południe poprowadzi w stronę Choszczna, skąd już dziś ścieżką dojedziemy do Barlinka. Na północ poprowadzi do Ińska, skąd dziś drogą rowerową można dojechać do Storkowa i Ginawy. Dalej trasa ma kierować w stronę Drawska i dalej na wschód województwa.

ZOBACZ TEŻ:

Prawie 10 kilometrów drogi rowerowej na Prawobrzeżu. To szcz...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński