Rower na dach i w drogę

Wojciech Frelichowski
Najlepszymi typami bagażników rowerowych są konstrukcje montowane na hak holowniczy
Najlepszymi typami bagażników rowerowych są konstrukcje montowane na hak holowniczy Volkswagen
Rowerzyści, którzy wyjeżdżają na wakacje, wcale nie muszą się rozstawać ze swoimi jednośladami. Podpowiadamy, jak i czym przymocować je do auta.

- Urlop spędzamy coraz aktywniej. Zatem sezon na sprzedaż bagażników rowerowych trwa od wczesnej wiosny do późnej jesieni - dowiedzieliśmy się w sklepie Moto Bajer w podsłupskiej Kobylnicy.
Rowerowe bagażniki samochodowe dzieli się na dachowe, montowane na klapie kufra, na haku holowniczym i na kole zapasowym.

Najpopularniejszym i najtańszym typem bagażnika są uchwyty na dach. Jednak aby je zamontować, musimy mieć tzw. belki bazowe, które mocuje się w poprzek dachu. W handlu jest nieprzebrana liczba belek. Ich ceny rozpoczynają się od ok. 30 zł, ale te godne polecenia kosztują ok. 100 zł.

Olbrzymia jest też oferta uchwytów rowerowych. Najprostsze kosztują od 50 zł. Jednak są to konstrukcje niewygodne, bo rower przytwierdza się w nich za pomocą pokręteł lub śrub. Lepszym rozwiązaniem są uchwyty z automatycznymi zaczepami i zamkiem przeciwkradzieżowym.

Po wstawieniu roweru system sam go blokuje w specjalnych uchwytach. Żeby jednoślad zdjąć, wystarczy kluczykiem odblokować zamek, czasem jeszcze wcisnąć przycisk. Ceny takich uchwytów rozpoczynają się od 150 zł.
Bardzo dobre są też bagażniki z systemem windującym rower na dach. Konstrukcja uchwytu ma ruchome ramię, które można opuścić na wysokość bioder albo na ziemię. Potem wstawić do niego rower i wywindować na dach auta. Podstawowym minusem tego rozwiązania jest cena: od ok. 300 zł.

Minusami wszystkich bagażników dachowym jest opór powietrza, jakie stawiają zamontowane jednoślady oraz limit dopuszczalnego obciążenia dachu. Dlatego można pomyśleć o bagażniku na klapę bagażnika. Występują zarówno w wersjach dla sedanów, jak i hatchbacków. Są też specjalne konstrukcje dla aut 4x4, które montuje się na kole zapasowym z tyłu. Ceny tych urządzeń wahają się od 180 do 1200 zł.
Jeszcze lepszym rozwiązaniem są bagażniki na hak holowniczy. Zaletą tych konstrukcji jest łatwość montażu zarówno samego bagażnika, jak i rowerów. Uchwyty hakowe można kupić za ok. 150 zł. Bagażniki z dodatkowym oświetleniem (jeśli bagażnik zasłania tylne lampy auta) oraz systemami montażu rowerów kosztują od ok. 500 do nawet 2000 zł.

- Wybierając bagażnik i uchwyt rowerowy, radzę kupić te wykonane z aluminium. Są może nieco droższe od stalowych, ale znacznie od nich lżejsze i wytrzymalsze - podpowiada Jacek Radusz z firmy Taurus z Mikołowa, producent bagażników dachowych.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie