Ronda "półturbinowe" w Szczecinie. Gdzie powstaną, kiedy i dlaczego?

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Koniec jeżdżenia przez ponad pół ronda po zewnętrznym pasie. Rondo „półturbinowe”, wymusi określone zachowania kierowców i ma pomóc pieszym oraz rowerzystom.

Ronda "półturbinowe" w Szczecinie. Kiedy?

Nowe, żółte, a więc tymczasowe oznakowanie pojawi się najpierw na Rondzie Uniwersyteckim w nocy z 23 na 24 lipca. Kolejna zmiana nastąpi na placu Grunwaldzkim z 26 na 27 lipca.

W sierpniu nowe oznakowanie pojawi się na Rondzie Hakena.

Nazwa ronda „półturbinowe” bierze się stąd, że na tarczy rond wprowadzone zostaną segregacje pasów z prowadzeniem ich poszczególnych relacji.

- Natomiast przed rondami nie będzie wskazane jaki pas należy przyjąć w zależności od wybranego przez siebie zjazdu ze skrzyżowania. Na wszystkich rondach pasy zewnętrzne (prawe) służyć będą wyłącznie do skrętu w prawo. Pasy centralne (środkowe) do skrętu w lewo bądź jazdy na wprost i pasy wewnętrzne (lewe) wyłącznie do jazdy na wprost po okręgu - tłumaczy Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta.

Oznakowanie poziome na rondach wprowadzone zostanie na okres minimum 3-6 miesięcy. Po tym okresie zapadnie decyzja o dalszym funkcjonowaniu takiego rozwiązania.

Trwa głosowanie...

Ronda "półturbinowe" w Szczecinie. Sprawdzą się?

To nie koniec zmian

Na pl. Grunwaldzkim podobnie jak ostatnio stało się to na pl. Odrodzenia likwidacji ulegną wszystkie nielegalne i legalne miejsca postojowe poprzez montaż słupków blokujących.

Według urzędników będzie mniej kolizji, bo obecnie przyczyną tych zdarzeń w bardzo dużej części są kolizje pomiędzy pojazdami, których kierowcy zamiast z zewnętrznego (prawego) pasa ruchu skręcić w prawo kontynuują jazdę na wprost po okręgu i są uderzani przez pojazdy kierowców, których zamiarem był zjazd w prawo, ale z pasa centralnego.

Zyskają także piesi i rowerzyści

- Na pl. Grunwaldzkim spodziewamy się zwiększenia bezpieczeństwa rowerowych i pieszych uczestników ruchu drogowego, z uwagi na skrócenie czasu przebywania na jezdni - wyjaśnia Piotr Zieliński. - Pieszy bądź rowerzysta jest mniej narażony na niebezpieczeństwo przekraczając dwa, a nie trzy pasy ruchu.

Terminy wprowadzenia:

  1. Rondo Uniwersyteckie – noc 23/24 lipca br. (wt-śr) od godz. 22:00
  2. Pl. Grunwaldzki - noc 26/27 lipca br. (Pt-So) od godz. 22:00
  3. Rondo Hakena – sierpień br.

ZOBACZ TEŻ:

Pl. Kościuszki w Szczecinie

"Yellow boxy", czyli żółte kratki już w Szczecinie. Pomogą? [ZDJĘCIA]

"Półturbinowe" w Szczecinie. Szczegóły

Przyczyny zmian

1 Wzrost liczby zdarzeń drogowych

Analizując statystyki Komendy Miejskiej Policji odnotowujemy wzrost zdarzeń drogowych na ww. skrzyżowaniach o ruchu okrężnym.

  • Rondo Hakena 2016 -34 zdarzenia, 2017-49, 2018-55
  • Uniwersyteckie 2016-87, 2017-113, 2018 – 123,
  • Pl. Grunwaldzki 2018- 161 zdarzeń drogowych.

Okres testowania 3-6 miesięcy.

Przyczyną tych zdarzeń w bardzo dużej części są kolizje pomiędzy pojazdami, których kierowcy zamiast z zewnętrznego (prawego) pasa ruchu skręcić w prawo kontynuują jazdę na wprost po okręgu i są uderzani przez pojazdy kierowców, których zamiarem był zjazd w prawo, ale z pasa centralnego.

2. Coraz gorsza przepustowość

Jazda prawym pasem ruchu po całości okręgu wpływa również na znaczące zmniejszenie przepustowości skrzyżowania, gdyż pojazdy z relacji podporządkowanych nie mogą dokonać wjazdu na tarczę skrzyżowania. Pojazdy, które po okręgu kontynuują jazdę wyłącznie pasem prawym niepotrzebnie wstrzymują również ruch pojazdów na pasie centralnym. Kierujący poruszający się pasem centralnym nie ma świadomości jaki manewr może wykonać kierowca będący z jego prawej strony, gdyż krzywizna ronda uniemożliwia dobrą widoczność w lusterku bocznym samochodu.

3. Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów

W chwili obecnej zarówno pieszy jak i rowerzysta musi pokonać jezdnię napl. Grunwaldzkim, aż przez trzy pasy ruchu. Nie wszyscy kierujący się zatrzymują by przepuścić pieszego wynikiem czego dochodzi do kolizji.

Spodziewane efekty

Jasne określenie, z którego pasa ruchu można wykonać dany manewr sprawi, iż zwiększy się czytelność oznakowania, a kierujący będzie prowadzony przez odpowiednie oznakowanie, co powinno zmniejszyć kolizyjność przy relacjach zjazdowych z rond.

W przypadku, w którym jasno będzie określone, iż prawy pas ruchu służy wyłącznie do skrętu w prawo spodziewamy się mniejszej kolizyjności pojazdów znajdujących się na prawym pasie ruchu z pojazdami znajdującymi się na pasie centralnym. Eliminacja miejsc postojowych również zwiększy przepustowość z uwagi na brak strat czasu, które powstają w skutek wstrzymania ruchu przez parkujące pojazdy.

Na pl. Grunwaldzkim spodziewamy się zwiększenia bezpieczeństwa rowerowych i pieszych uczestników ruchu drogowego, z uwagi na skrócenie czasu przebywania na jezdni. Pieszy bądź rowerzysta jest mniej narażony na niebezpieczeństwo przekraczając dwa, a nie trzy pasy ruchu.

Zmiany zostały zatwierdzone na posiedzeniu Zespołu ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego oraz mobilności transportu.

Ogólnopolski test znajomości znaków drogowych. Kierowco - musisz zdobyć 100%! QUIZ ">

ZOBACZ TEŻ:

● Gdzie jest najmniej kolizji?● Gdzie są największe korki?● Gdzie jeździ się najszybciej?● Jak wygląda płatne parkowanie.Zobacz szczegóły odnośnie Szczecina i całej Polski >>>Po raporcie możecie się po niej poruszać przy pomocy strzałek na klawiaturze lub przycisków obok zdjęć.Byłeś świadkiem wypadku? Stoisz w korku? Poinformuj o tym innych! Prześlij nam zdjęcia i wideo na alarm@gs24.pl!

Ranking miast przyjaznych kierowcom 2019. Jak wypadł Szczeci...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 50

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Dla mnie to bez sensu, Ktoś chce na siłę nakazać kierowcvom jazdy po środkowych pasach problem w tym że wjechać na nie jest obecnie o wiele trudniej, czyjś nieprzemyślany pomysł doprowadził do korkowania sie rond i korków przed nimi To bezsens który powoduje wydłuzenie czasu całego przejazdu.

K
Kierowca

No cóż - praktyka pokazała że efektem nowej organizacji ruchu na Placu Grunwaldzkim są jeszcze większe korki. Wjeżdżając na rondo z niektórych ulic (np. z Rayskiego od str, Pl.Zamenhofa) nie można zająć zewn. pasa, a środkowy jest zajęty przez tych co chcą zjechać z ronda w następny za Rayskiego zjazd (w Śląską). W efekcie - płynny ruch po rondzie możliwy jest tylko po skrajnym wewnętrznym pasie (kiedyś było po 2 pasach : wewn. i środkowym). Efekt jest taki że z 3 pasów ronda zostały tylko 2 (ze ścinkami do zjazdu w najbliższy zjazd) i wszyscy stoją. I tak jak kiedyś żeby około 15-tej wjechać z Rayskiego (od str. Zamenhofa) trzeba było czekać w korku o długości 3-8 samochodów, tak teraz - korek potrafi liczyć i 30 samochodów (od samego Pl.Zamenhofa).

Dlaczego osoby odpowiedzialne za organizację ruchu tego nie widzą i nie reagują? Dlaczego nie przywrócą poprzedniego stanu kiedy przejazd przez Pl.Grunwaldzki trwał zdecydowanie krócej ? Nie wiem - myślę że zupełnie nie przykładają się do swojej pracy.

t
tt
przypuszczam że wzrośnie znacząco środków przeciwbiegunkowych. Dla większości kierowców koniecznośc opuszczenia pasa zewnętrznego wywołuje niechybną sraczkę
G
Gość
Prawy pas powinien być tylko do zajecia skrajnego pasa do zjazdu na rondzie, a nie zeby ktoś z niego wbijał się na środkowy i lewy nie patrząc na nic. Ten mankament powoduje nieporozumienia ludzie raptownie hamują. Rozwiazanie moze i dobre ale nie tutaj.
G
Gość
2019-07-23T14:18:31 02:00, Gość:

No to mamy kabaret. Bo na jednym rondzie mam prawo , a nawet i obowiązek jechać prawym pasem jezdni a na innym mogę jechać prawym pasem tylko do najbliższego zjazdu . Czyli jak wjadę na rondo turbinowe prawym pasem to będę blokował jadących za mną , żeby się przebić na środkowy pas i kontynuować jazdę do innego zjazdu .Brawo Wy

2019-07-23T16:56:07 02:00, Gość:

Brawo Ty

Z prawego pasa wjechać możesz na 1 prawy i z niego zjechać na najbliższym zjeździe i możesz wjechać na 2 środkowy, z lewego pasa wjechać możesz na 3 pas i tak są linie nierunkowe narysowane, wystarczy zobaczyć. Tak jest na rondzie niedaleko makro. W Koszalinie i Kołobrzegu już kilka lat są ronda kierunkowe i jakoś se radza

G
Gość
2019-07-23T10:38:31 02:00, Krzysiek:

W końcu ktoś to ureguluję i będzie jeździło się nieco lepiej. Bo przez takich kierowców co w lewo skrecaja z zewnętrznego pasa nie sposób włączyć się do ruchu. Brawo!

2019-07-23T11:08:22 02:00, Gość:

Na rondzie w lewo ? A co my w Anglii jesteśmy ?

2019-07-23T19:10:42 02:00, Kierowca zawodowy:

Że całe rondo prawym pasem jedziesz sieroto , czytać ze zrozumieniem nie umiesz i pewnie tak jeździsz

2019-07-23T19:36:49 02:00, Gość:

Jak można skręcić na "rądzie w lewo" .ZGR i ZST to już nawet skręt w lewo na "rądzie" wymyślą

A niby ZS a tym bardziej ZPL jeżdżą super i przepisów?

G
Gość
2019-07-23T17:18:55 02:00, Gość:

Będzie wesoło bo teraz jest tak, że zazwyczaj z dwupasmówki na rondo kierowcy z prawego wjeżdżają na prawy, a z lewego na środkowy. Teraz Ci z prawego będą mieli jako pierwsi do wyboru prawy lub środkowy, a Ci z lewego z przyzwyczajenia będą też się pchali na środkowy zamiast wewnętrznego na rondzie, i jeszcze będą trąbić i myśleć że mają rację jako pierwsi zajmować środkowy a nigdy tak nie było, było to tylko takie "umowne" :-)

Tak niestety jest ze dużo kierowców na pamięć jeździ a nie patrzy na znaki

M
MichalJot
Napiszę tylko odnośnie pl.Grunwaldzkiego. To co zrobiono to największa głupota, prawdopodobnie wymyślona przez urzędnika który ma chatkę poza Szczecinem i parkuje jedynie na zakupach w Galaxy, albo wcale nie samochodu i korzysta jedynie z roweru. Dlaczego tak piszę? Ponieważ, o ile nie krytykuję samego typu ronda turbinowego, to tu nie ono rozwiąże problem płynności ruchu. Owszem nie będzie już jazdy prawym dookoła całego ronda, ale to mały procent problemu. GŁÓWNYM PROBLEMEM SĄ PRZEJŚCIA DLA PIESZYCH. Całe zakorkowania tworzą się z braku regulacji na przejsciach to ok 95% problemu. Wystarczyła by sygnalizacja świetlna na żądanie i byłoby OK. Niestety nam mieszkańcom kierowcom tego regionu zafundowano teraz horror parkingowy. Do tej pory to był wielki problem by zaparkować, teraz kiedy zlikwidowano ok 25 miejsc, będzie tragicznie. Ale nawet wprowadzając turbinowe, uważam, że zanim zlikwidowano te miejsca trzeba było zobaczyć czy faktycznie będą powodowały duży problem. Podsumowując. Ronda turbinowe tak, ale nie bez sygnalizacji na przejściach i nie likwidując miejsc parkingowych.
R
Rafał M.
2019-07-24T10:35:44 02:00, Gość:

a ja jeżdżę zewnętrznym i mam to w pompie...a ci co wciskają się z wewnętrznego niech na mnie uważają :) bo ja mam pierwszeństwo i pocałucie w d... wójta :) Jeżdżę zgodnie z przepisami i mogę sobie na pierwszeństwie objeżdzac rondo po zewnętrznym, a ci po lewo co mrugają i chcą zjechać z wewnętrznego??? mam ich gdzieś !!!!

Takie mendy drogowe były, są i będą... Choć Ty jesteś zwykłym trollem!

Dorzuć do tego jeszcze uporczywą i długotrwałą jazdę środkowym pasem na drogach wielopasmowych.

I nie pisz proszę, że taki styl jest zgodny z przepisami...

G
Gość
Co z jazdą rowerem jezdnią na Grunwaldzkim?
G
Gość
a ja jeżdżę zewnętrznym i mam to w pompie...a ci co wciskają się z wewnętrznego niech na mnie uważają :) bo ja mam pierwszeństwo i pocałucie w d... wójta :) Jeżdżę zgodnie z przepisami i mogę sobie na pierwszeństwie objeżdzac rondo po zewnętrznym, a ci po lewo co mrugają i chcą zjechać z wewnętrznego??? mam ich gdzieś !!!!
K
Krzysiek
Na rondzie można pojechać w lewo kręcąc kierownicą w lewą stronę i kierując tam samochód . Można także zawrócić, jechać na wprost lub skręcić w prawo. Ot opis dla przedszkolaków którzy mają problem z kierunkami.
G
Gość
2019-07-23T10:38:31 02:00, Krzysiek:

W końcu ktoś to ureguluję i będzie jeździło się nieco lepiej. Bo przez takich kierowców co w lewo skrecaja z zewnętrznego pasa nie sposób włączyć się do ruchu. Brawo!

2019-07-23T11:08:22 02:00, Gość:

Na rondzie w lewo ? A co my w Anglii jesteśmy ?

2019-07-23T19:10:42 02:00, Kierowca zawodowy:

Że całe rondo prawym pasem jedziesz sieroto , czytać ze zrozumieniem nie umiesz i pewnie tak jeździsz

Jak można skręcić na "rądzie w lewo" .ZGR i ZST to już nawet skręt w lewo na "rądzie" wymyślą

G
Gość
2019-07-23T10:38:31 02:00, Krzysiek:

W końcu ktoś to ureguluję i będzie jeździło się nieco lepiej. Bo przez takich kierowców co w lewo skrecaja z zewnętrznego pasa nie sposób włączyć się do ruchu. Brawo!

2019-07-23T11:08:22 02:00, Gość:

Na rondzie w lewo ? A co my w Anglii jesteśmy ?

2019-07-23T19:10:42 02:00, Kierowca zawodowy:

Że całe rondo prawym pasem jedziesz sieroto , czytać ze zrozumieniem nie umiesz i pewnie tak jeździsz

Odezwał się zawodowy kierofca , co prawo jazdy odebrał z legitymacja PZPR

G
Gość
2019-07-23T10:38:31 02:00, Krzysiek:

W końcu ktoś to ureguluję i będzie jeździło się nieco lepiej. Bo przez takich kierowców co w lewo skrecaja z zewnętrznego pasa nie sposób włączyć się do ruchu. Brawo!

2019-07-23T11:08:22 02:00, Gość:

Na rondzie w lewo ? A co my w Anglii jesteśmy ?

2019-07-23T19:10:42 02:00, Kierowca zawodowy:

Że całe rondo prawym pasem jedziesz sieroto , czytać ze zrozumieniem nie umiesz i pewnie tak jeździsz

jak mozna na rondzie skręcić w lewo ? to są efekty braku karty rowerowej i jazdy rowerem po chodniku.

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie