MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rolnicy chcą, aby w Świnoujściu powstał agroterminal. Ma go uruchomić Krajowa Grupa Spożywcza

Bogna Skarul
Bogna Skarul
archiwum
O swoim pomyśle powstania agroterminalu rolnicy powiedzieli podczas wtorkowego protestu w Świnoujściu. Ich zdaniem rozwiązałoby to część problemów ze zbytem zboża.

- Bo do Polski dotarło sporo zboża z Ukrainy i teraz ceny w skupie, szczególnie za kukurydzę, są niewyobrażalnie niskie – żalił się Edward Kosmal, wiceprzewodniczący Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Rolników Indywidualnych „Solidarność”. - Te niskie ceny dotyczą też pszenicy – podkreślał i dodał: - A powstanie takiego agroterminalu, szczególnie na istniejących już elewatorach, spowodowałoby, że polscy rolnicy mogliby eksportować polskie zboża.

Podkreślał, że zachodniopomorskie to specyficzne województwo, bo oparte na rolnictwie wysokotowarowym.

- I w tej chwili mamy bardzo poważny problem ze zbytem zboża – tłumaczył Kosmal.

Zdaniem rolników za zrealizowanie tego projektu powinna wziąć odpowiedzialność Krajowa Grupa Spożywcza, która zajmowałaby się także sprzedażą polskich zbóż za granicę.

- I chodzi o to, aby to była polska spółka – podkreślają rolnicy-związkowcy. - W tej chwili istnieją spółki prywatne zajmujące się skupem zboża, ale są to firmy z kapitałem obcym. One od nas skupują i wywożą zboże do portów w Hamburgu i Rostoku.

- A my przecież mamy swoje nabrzeże, mamy swoje dwa duże magazyny w Świnoujściu – wskazywał Edward Kosmala. - One już istnieją, są, stoją. Trzeba tylko do nich zbudować taśmociąg i można działać.

Jego zdaniem, przystosowanie tych dwóch magazynów (jeden o wielkości 80 tys. m kw., drugi 20 tys. m kw.) to koszt około 20 mln zł.

- Jakby to się udało, to ze Świnoujścia moglibyśmy eksportować polskie zboże. Są ku temu podstawy. Są tutaj nowe magazyny – podkreślał. - Zgłosiliśmy już ten nasz postulat premierowi Mateuszowi Morawieckiemu.

O wolnych magazynach w porcie w Świnoujściu nic nie wie Zarząd Morskich Portów Szczecin Świnoujście.

- Może rolnicy sprecyzowaliby, bardziej o jakie magazyny chodzi – mówi Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSŚ. Dodaje przy tym, że nabrzeża w porcie Szczecin i porcie Świnoujście, które są w zarządzie ZMPSiŚ SA, są eksploatowane przez dzierżawców na zasadach komercyjnych.

- W odniesieniu do portu w Świnoujściu, nabrzeża są własnością ZMPSiŚ, a wzniesione na nich, bądź w ich sąsiedztwie elewatory są własnością prywatnego podmiotu, który nim zarządza – tłumaczy Monika Woźniak-Lewandowska.

Podkreśla też, że ZMPSŚ nie chce komentować tej sprawy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Od jutra strefa buforowa na granicy z Białorusią

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński