Renata Kościelniak: Chcemy pomagać w rozwoju

Akcja specjalna Twoje TAK ma moc
Jesteśmy po to, aby słuchać naszych interesariuszy, rozumieć ich potrzeby, wspierając na różnych etapach, pomagać w rozwoju. Zależy nam na tym, aby dzięki naszym działaniom podnosiła się jakość życia Polaków. Rozmawiamy z Renatą Kościelniak, prezes zarządu Fundacji BGK im. J. K. Steczkowskiego.

Cały czas mam w pamięci „Przytulaśnego misia” obecnego w kampanii społecznej „Twoje TAK ma moc”, która uświadamia nam problem transplantologii dziecięcej. Kolorowy miś przytulający anatomiczne serce jeszcze bardziej podkreśla, że nic nie jest jednoznaczne. I ta niejednoznaczność mogłaby pojawić się również w kontekście połączenia działalności banku i takiego właśnie tematu?

Mural „Przytulaśny miś” autorstwa Wojciecha Brewki / fot. Jeremi Astaszow

fot. Mural „Przytulaśny miś” autorstwa Wojciecha Brewki / fot. Jeremi Astaszow

Renata Kościelniak: To prawda, że zarówno miś, symbol akcji społecznej poświęconej transplantologii dziecięcej, jak i efekty tej kampanii robią wrażenie i wywołują emocje. Opowiem o nich za chwilę więcej, ale najpierw o „niejednoznacznym połączeniu”. Otóż powiedziałabym, że jest ono oczywiste, jest naturalną konsekwencją i mądrą kontynuacją podjętych działań. Przy okazji łącząc różne światy – bankowości, biznesu, artystyczny, medyczny, media – w jednym celu. Bank Gospodarstwa Krajowego od lat wspiera Śląskie Centrum Chorób Serca (SCCS) w Zabrzu, wspierał również powstanie jego nowego skrzydła – uroczysta inauguracja działalności nowej części szpitala miała miejsce pod koniec ubiegłego roku. Niezwykle ważnym i trudnym tematem, który pojawił się w trakcie naszej współpracy z SCCS, są przeszczepy narządów, szczególnie u dzieci. Bardzo szybko, jak to mamy w zwyczaju, zaczęliśmy łączyć kropki, i od ponad dwóch lat prowadzimy akcję społeczną „Twoje TAK ma moc”, której celem jest zmienić postrzeganie przeszczepów u dzieci. Proszę pamiętać, że przeszczepy narządów zaliczają się do najtrudniejszych zabiegów medycznych. Wciąż też budzą kontrowersje w społeczeństwie. Jeśli dodamy do tego, że mogą dotyczyć małych pacjentów, naszych dzieci, to emocje łatwo przysłaniają fakty. A fakty są takie, że jedno życie może uratować osiem innych.

Mimo tego, że temat jest niezwykle trudny i delikatny, wspomniała Pani, że efekty tej akcji robią wrażenie.

Renata Kościelniak: Tak. Pierwszą edycję kampanii zakończył nie tylko wzrost zainteresowania tematyką (odnotowany przez lekarzy z SCCS i koordynatorów z PolTransplantu), ale również wymierny wzrost liczby operacji przeszczepów narządów u dzieci. W 2022 roku w SCCS przeprowadzono 101 takich operacji. Proszę sobie wyobrazić, że w 2022 roku, po raz pierwszy w historii Śląskiego Centrum Chorób Serca na Święta Bożego Narodzenia w szpitalu nie było żadnego dziecka czekającego na przeszczep! To robi wrażenie i motywuje. Prowadzimy tę akcję w oparciu o różne narzędzia, partnerstwa, wykorzystując wiele kanałów dotarcia do kompletnie różnych grup docelowych. Na przykład, prowadziliśmy aktywności i debaty poświęcone transplantologii na Fest Festivalu i Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej w Leżajsku. I to działa! Oszacowano, że przekaz kampanii skutecznie dotarł do niemal ośmiu milionów Polaków, a my prowadzimy ją nadal. Zresztą wspieranie ochrony i promocji zdrowia na różnym etapie życia Polaków to jeden z naszych głównych celów.

fot. Prezes Fundacji Banku Gospodarstwa Krajowego Renata Kościelniak / fot. Paweł Figurski

Tych celów, a w ślad za nimi projektów, jest dużo więcej, bo Fundacja BGK, którą Pani prowadzi, powstała po to, by wspierać rozwój, by aktywować, edukować i wspierać obywateli na różnym etapie ich życia.

Renata Kościelniak: Fundatorem Fundacji jest Bank Gospodarstwa Krajowego – to polski bank rozwoju i jedyna taka instytucja w Polsce. Aktywnie wspiera rozwój społeczno-gospodarczy kraju. Realizując strategiczne projekty, finansuje m.in. największe inwestycje infrastrukturalne, zwiększa dostęp Polaków do mieszkań, pobudza przedsiębiorczość polskich firm w kraju i za granicą. Równolegle opiera swoją działalność na „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”, dlatego podejmuje szereg inicjatyw promujących m.in. przedsiębiorczość, innowacje, ekologię, uczciwe traktowanie pracowników, partnerów i klientów. Dlatego też niemal 20 lat temu, przy okazji swojego 80 jubileuszu powołał Fundację, która m.in. wspiera naukę i edukację, prowadzi działalność charytatywną, działa na rzecz lokalnych wspólnot, osób niepełnosprawnych, prowadzi działania na rzecz kultury i dziedzictwa narodowego. Dofinansowuje placówki oświatowe, programy edukacyjne, pomaga w sfinansowaniu leczenia, wspiera rodziny i osoby, które mają trudną sytuację życiową, wspiera inicjatywy społecznej odpowiedzialności biznesu, szkolenia, kursy, staże i akcje społeczne oraz, oczywiście, organizuje własne. Co ważne, jesteśmy po to, aby słuchać naszych interesariuszy, rozumieć ich potrzeby, nie wtrącać się, wspierając na różnych etapach, pomagać w rozwoju. Zależy nam na tym, aby dzięki naszym działaniom podnosiła się jakość życia Polaków. Przez ten pryzmat myślimy o biznesie, przedsiębiorczości.

Biznes – marki, przedsiębiorstwa mają dziś taki obowiązek?

Renata Kościelniak: Myślę, że tak. Prowadzenie biznesu nie dzieje się w oderwaniu od kontekstu społecznego, kulturowego, szczególnie dzisiaj, w obliczu tak wielu wyzwań. Biznes musi dać coś od siebie. Nie tylko prowadzić skutecznie, etycznie i odpowiedzialnie swoją działalność, ale wnosić coś ważnego, dodatkowego, wpływać na rozwój, poodnosić jakość życia, dbać o środowisko. W Fundacji mamy już w tym duże doświadczenie.

Właśnie, tworząc tę wartość, realizujecie różnorodne projekty skierowane do dzieci i młodzieży, do mam, które chciałaby wrócić do pracy, do tzw. pokolenia Silversów i osób starszych. Czy coś te projekty łączy?

Renata Kościelniak: Powiedziałabym, że łączą je trzy podstawowe rzeczy. Są odpowiedzią na konkretną ważną potrzebę lokalnej społeczności, są długofalowe – co w kontekście zrównoważonego rozwoju jest niezwykle istotne, oraz są spójne z wartościami BGK. Na przykład w programie „Małe Miasto”, który jest symulacją dorosłego życia w mieście (specjalnie stworzonym na potrzeby projektu), chcemy przekazać dzieciom w wieku 8 – 12 lat wiedzę na temat obrotu i wartości pieniądza oraz mechanizmy funkcjonowania gospodarki, tzn. czym jest praca, wynagrodzenie, podatki. Z kolei „Generacja 6.0” to program skierowany do podmiotów, które chciałyby zorganizować warsztaty lub zajęcia dla osób 60+. Chcemy w ten sposób przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu i technologicznemu osób z tej grupy wiekowej. Chcemy, aby rozwijały swoją wiedzę i kompetencje, aby poprawiła się ich sprawność i kondycja fizyczna, ale też by miały lepszy dostęp do kultury, stąd udział w wydarzeniu kulturalnym, albo np. realizacja własnego przedstawienia, są w tym projekcie obowiązkowe. „Sport na Start” ma na celu kształtowanie wśród młodych ludzi nawyku aktywnego wypoczynku i popularyzacji rywalizacji opartej o odpowiedzialność oraz sprawiedliwość. W programie „Skrzydła dla Mamy” chcemy pomóc mamom w powrocie do pracy albo w opiece nad dziećmi niepełnosprawnymi.

Ważne, wśród celów, które Pani wymieniała, jest też dziedzictwo narodowe.

Renata Kościelniak: Dziedzictwo narodowe, ale też odnajdywanie inspiracji wśród polskich twórców, wynalazców, innowatorów, naukowców. Przypomnę, że Fundacja BGK nosi imię Jana Kantego Steczkowskiego, który był pierwszym prezesem BGK, ministrem skarbu i premierem rządu. Wracając do pytania, projekt poświęcony temu wyzwaniu, to historyczny program dla dzieci i młodzieży od 10 do 18 lat – „Dzieci Kapitana Nemo”. Jego celem jest przypomnienie sylwetek Polaków, których osiągnięcia, odkrycia czy wynalazki zrewolucjonizowały myśl ludzką i zmieniły postrzeganie świata. Chcemy, aby ich sukcesy nie były zapomniane, a stały się przykładem i inspiracją dla młodych Polaków. Dwa słowa na temat tytułu projektu, bo wiąże się z nim ciekawa i mało znana historia. Planując powieść „20 tysięcy mil podmorskiej żeglugi”, Juliusz Verne początkowo chciał, aby tytułowym kapitanem Nemo był powstaniec styczniowy, który dzięki swoim niezwykłym talentom buduje łódź podwodną i mści się na dawnych carskich oprawcach. Ostatecznie jednak kapitan Nemo Polakiem nie został, bo pomysł ten wyperswadował Vernemu jego wydawca, który bał się stracić duży rynek zbytu, jakim była ówczesna Rosja. Niemniej jednak w tej historii zawiera się tęsknota za nieopowiedzianymi biografiami naszych rodaków, którzy z dala od ojczyzny dokonywali rzeczy wielkich… W ten sposób Kapitan Nemo, podobnie jak „Przytulaśny miś”, stał się zarówno symbolem, jak i punktem wyjścia naszej akcji.

Wracając zatem do „Twoje tak ma moc”, w przypadku tego projektu, wszyscy jesteśmy jego odbiorcami. W jaki sposób można stać się częścią projektów czy programów prowadzonych przez Fundację BGK? Jak aplikować o wsparcie?

Renata Kościelniak: Kluczowe słowo już tutaj padło. Trzeba „aplikować”. Na naszej stronie internetowej: www.fundacja.bgk.pl znajduje się dokładny opis naszych programów, ze szczegółami dotyczącym sposobu aplikowania i terminami, w jakich należy składać stosowne dokumenty. Na przykład wnioski do wzięcia udziału w programie „Małe miasto” przyjmujemy do 8 maja – zachęcam, więc fundacje, stowarzyszenia, domy kultury, jednostki samorządu terytorialnego (z gmin do 100 tys. mieszkańców) do przygotowania zgłoszenia. Do 11 maja czekamy na aplikacje do projektu „Dzieci Kapitana Nemo”, a projekt skierowany do mam startuje 6 czerwca.

Czuje Pani, że to, co robi Fundacja, ma realny wpływ na rozwój?

Renata Kościelniak: Oczywiście efekty naszej pracy, zależą zarówno od nas, jak i od interesariuszy, których wspieramy, którzy są zaangażowani w nasze programy. Ale, tak, wiemy, że praca Fundacji ma pozytywny wpływ na przykład na rozwój dzieci, które mają trudny start, budowanie wspólnoty lokalnej, promowanie określonych postaw (np. wolontariatu). I oczywiście to nie jest kwestia odczucia, tylko wiedza wynikająca z analizy, ewaluacji naszej pracy. Pracy, która daje ogromną satysfakcję – pomagając poszczególnym indywidualnym osobom, w konsekwencji budujemy nasz społeczny kapitał.

O fundacji:

Fundacja BGK im. J. K. Steczkowskiego została powołana przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Jej misją jest aktywowanie, edukowanie i wspieranie obywateli na różnym etapie ich życia. https://www.fundacja.bgk.pl

Wybrane projekty

Małe Miasto – program skierowany do dzieci w wieku od 8 do 12 lat, który polega na symulacji dorosłego życia w mieście, specjalnie stworzonym na potrzeby projektu. Ma przekazać dzieciom wiedzę na temat obrotu i wartości pieniądza oraz mechanizmy funkcjonowania gospodarki.

  • Kto może wziąć udział?
    Fundacje, stowarzyszenia, domy kultury, jednostki samorządu terytorialnego we współpracy z m.in. dwiema szkołami, przedsiębiorcami, sponsorami i jednostką samorządu terytorialnego (w przypadku fundacji, stowarzyszenia i domu kultury). Projekty powinny być realizowane w gminach do 100 tys. mieszkańców, na terenie Polski.
  • Termin składania wniosków: 8 maja 2023

Skrzydła dla Mamy – program, który ma na celu wsparcie mam z miejscowości do 25 tys. mieszkańców, przebywających na urlopach macierzyńskich lub rodzicielskich, niepracujących mam opiekujących się dziećmi, które uczęszczają do przedszkola i szkoły, czy też mam opiekujących się dziećmi z niepełnosprawnością.

  • Kto może wziąć udział?
    Fundacje, stowarzyszenia, biblioteki publiczne, domy kultury, jednostki samorządu terytorialnego, Koła Gospodyń Wiejskich zarejestrowane w rejestrze prowadzonym przez ARiMR.
  • Termin składania wniosków – 22 sierpnia 2023

Dzieci Kapitana Nemo – projekt historyczny dla dzieci i młodzieży od 10 do 18 lat, którego celem jest przypomnienie sylwetek Polaków, których osiągnięcia, odkrycia czy wynalazki zrewolucjonizowały myśl ludzką i zmieniły postrzeganie świata.

  • Kto może wziąć udział?
    Adresatem działań konkursowych są uczniowie szkół podstawowych (klasy IV-VIII) oraz szkół ponadpodstawowych (wszystkie klasy), uczący się w gminach do 100 tys. mieszkańców na terenie Polski. Wnioski mogą składać: fundacje, stowarzyszenia, publiczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, biblioteki publiczne, domy kultury
  • Termin składania wniosków – 11 maja 2023

Generacja 6.0 – program skierowany do podmiotów, które chciałyby zorganizować warsztaty lub zajęcia dla osób 60+. Prowadzony jest w celu przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i technologicznemu osób w wieku 60+.

  • Kto może wziąć udział?
    Fundacje, stowarzyszenia, biblioteki publiczne, domy kultury, jednostki samorządu terytorialnego, Koła Gospodyń Wiejskich zarejestrowane w rejestrze prowadzonym przez ARiMR.
  • Termin składania wniosków – 14 lipca 2023

Sport na Start! – program, który ma na celu kształtowanie wśród młodych ludzi nawyku aktywnego wypoczynku i popularyzacji rywalizacji opartej o odpowiedzialność oraz sprawiedliwość.

  • Kto może wziąć udział?
    Szkoły podstawowe, fundacje i stowarzyszenia, kluby sportowe, domy kultury, jednostki samorządu terytorialnego.
  • Termin składania wniosków – 8 maja 2023

Szczegóły: www.fundacja.bgk.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Renata Kościelniak: Chcemy pomagać w rozwoju - Portal i.pl

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński