- Zajmujemy się renowacją wagonu SN 61 o numerze 183 produkcji węgierskiej z zakładów Ganz Mava - mówi Czesław Krawczyński, naczelnik sekcji eksploatacji i utrzymania taboru w PR. - To unikatowy zabytek. Stan obecny pozwala na eksploatację po jego renowacji.
Pojazd pochodzi z 1972 roku. To jeden z dwóch wagonów motorowych w Polsce, które są na chodzie. Wagon jest unikatem, bo zachowały się wszystkie oryginalne części, chociaż złomiarze próbowali rozkraść jego wnętrze. Na szczęście nie udało się i nasz region ma zabytkową perełkę.
Obecnie trwają prace przy pudle wagonu, które jest szpachlowane. Wewnątrz trwają prace m.in. przy montażu siedzeń. Pracownicy lokomotywowni dbają nawet o takie szczegóły jak oczyszczenie tabliczek z numerami pociągu. - Teraz to czyste aluminium, ale było tutaj pięć warstw farby - mówi jeden z pracowników. - Zaręczam, że wagon będzie wyglądał super.
Wagon nie przypomina dzisiejszych szynobusów, których jest prekursorem. Ciekawy jest układ jego wnętrza. W części pasażerskiej mogło jechać 48 pasażerów na miejscach siedzących. Dwa przedziały pasażerskie rozdziela przedsionek wejściowy. Drzwi nie są otwierane automatycznie. Tuż obok jest przedział służbowy, który przylega do maszynowni. W przedziale silnikowym mieści się serce wagonu, czyli 12-cylindrowy wysokoprężny silnik spalinowy systemu „Ganz-Jendrassik” o mocy 500 KM. W kabinie maszynistów można podziwiać pulpit sterowniczy. Tu też nie brakuje ciekawostek. Z tabliczki możemy przeczytać, że najwyższa dopuszczalna prędkość to 100 kilometrów na godzinę.
Wagon w pełnej krasie będziemy mogli zobaczyć z okazji jubileuszu 55-lecia lokomotywowni, który będzie obchodzony 28 listopada (program w ramce obok).
W czasach świetności, czyli w latach siedemdziesiątych XX wieku, spalinowe wagony silnikowe typu SN61 obsługiwały relacje podmiejskie, a nawet ekspresowe. Prowadziły m.in. ekspres „Tatry” z Warszawy do Zakopanego. Wraz z postępującą elektryfikacją sieci PKP wagony serii SN61 przejęły obsługę pociągów w ruchu lokalnym.
28 listopada obchodzić będziemy jubileusz lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie.
Dla wszystkich chętnych, którzy będą chcieli odwiedzić lokomotywownię przy ul. Białowieskiej w Szczecinie przygotowano szereg atrakcji:
- prezentacja pasażerskiego taboru kolejowego;
- możliwość obejrzenia i sfotografowania miejsc na co dzień niedostępnych;
- pokaz modelarstwa kolejowego;
- podnoszenie składu pociągu specjalistycznymi podnośnikami,
- przejazd zabytkowym wagonem silnikowym SN61 „Ganz” w obrębie bocznicy kolejowej
- pokaz toczenia zarysu obręczy kołowej przy użyciu tokarki podtorowej;
- przejazd pociągiem okolicznościowym do Polic po nieczynnej dla ruchu pasażerskiego linii kolejowej,
- przygotowano również konkursy z wiedzy o kolejnictwie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Te popularne seriale wracają na ekrany tej jesieni. Sprawdź, co o nich wiesz - QUIZ
- Nowa żona Ronaldo: czwarta i młodsza od niego o 14 lat. Takie było ich wesele [WIDEO]
- Nowy "Znachor" to najlepsza ekranizacja w historii? Tym się różni od starego klasyka
- Trzyosobowa rodzina zginęła w wypadku na A1. Wiadomo, z jaką prędkością pędziło auto