Remont zabytkowego wagonu. Ganz wróci do czasów świetności [wideo, zdjęcia]

Marek Jaszczyński

Wideo

Udostępnij:
Pracownicy lokomotywowni doprowadzą zabytkowy wagon do wyglądu z czasów świetności. Miłośnicy kolei będą mogli podziwiać pojazd po remoncie już 28 listopada

- Zajmujemy się renowacją wagonu SN 61 o numerze 183 produkcji węgierskiej z zakładów Ganz Mava - mówi Czesław Krawczyński, naczelnik sekcji eksploatacji i utrzymania taboru w PR. - To unikatowy zabytek. Stan obecny pozwala na eksploatację po jego renowacji.

Pojazd pochodzi z 1972 roku. To jeden z dwóch wagonów motorowych w Polsce, które są na chodzie. Wagon jest unikatem, bo zachowały się wszystkie oryginalne części, chociaż złomiarze próbowali rozkraść jego wnętrze. Na szczęście nie udało się i nasz region ma zabytkową perełkę.

Obecnie trwają prace przy pudle wagonu, które jest szpachlowane. Wewnątrz trwają prace m.in. przy montażu siedzeń. Pracownicy lokomotywowni dbają nawet o takie szczegóły jak oczyszczenie tabliczek z numerami pociągu. - Teraz to czyste aluminium, ale było tutaj pięć warstw farby - mówi jeden z pracowników. - Zaręczam, że wagon będzie wyglądał super.

Wagon nie przypomina dzisiejszych szynobusów, których jest prekursorem. Ciekawy jest układ jego wnętrza. W części pasażerskiej mogło jechać 48 pasażerów na miejscach siedzących. Dwa przedziały pasażerskie rozdziela przedsionek wejściowy. Drzwi nie są otwierane automatycznie. Tuż obok jest przedział służbowy, który przylega do maszynowni. W przedziale silnikowym mieści się serce wagonu, czyli 12-cylindrowy wysokoprężny silnik spalinowy systemu „Ganz-Jendrassik” o mocy 500 KM. W kabinie maszynistów można podziwiać pulpit sterowniczy. Tu też nie brakuje ciekawostek. Z tabliczki możemy przeczytać, że najwyższa dopuszczalna prędkość to 100 kilometrów na godzinę.

Wagon w pełnej krasie będziemy mogli zobaczyć z okazji jubileuszu 55-lecia lokomotywowni, który będzie obchodzony 28 listopada (program w ramce obok).

W czasach świetności, czyli w latach siedemdziesiątych XX wieku, spalinowe wagony silnikowe typu SN61 obsługiwały relacje podmiejskie, a nawet ekspresowe. Prowadziły m.in. ekspres „Tatry” z Warszawy do Zakopanego. Wraz z postępującą elektryfikacją sieci PKP wagony serii SN61 przejęły obsługę pociągów w ruchu lokalnym.

28 listopada obchodzić będziemy jubileusz lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie.

Dla wszystkich chętnych, którzy będą chcieli odwiedzić lokomotywownię przy ul. Białowieskiej w Szczecinie przygotowano szereg atrakcji:

  • prezentacja pasażerskiego taboru kolejowego;
  • możliwość obejrzenia i sfotografowania miejsc na co dzień niedostępnych;
  • pokaz modelarstwa kolejowego;
  • podnoszenie składu pociągu specjalistycznymi podnośnikami,
  • przejazd zabytkowym wagonem silnikowym SN61 „Ganz” w obrębie bocznicy kolejowej
  • pokaz toczenia zarysu obręczy kołowej przy użyciu tokarki podtorowej;
  • przejazd pociągiem okolicznościowym do Polic po nieczynnej dla ruchu pasażerskiego linii kolejowej,
  • przygotowano również konkursy z wiedzy o kolejnictwie.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie