Remont trasy Szczecin-Wrocław. Pociąg pojedzie o 3 godziny szybciej, ale dopiero w 2020 [wideo]

mdr
Zrobione zostało już studium wykonalności inwestycji na odcinek między Wrocławiem a Międzylesiem. W maju ma być gotowe na pozostałą trasę.
Zrobione zostało już studium wykonalności inwestycji na odcinek między Wrocławiem a Międzylesiem. W maju ma być gotowe na pozostałą trasę. Fot. Marcin Bielecki
Zaczyna się jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce na najbardziej zdegradowanej trasie w kraju. Zostanie całkowicie wyremontowana i przerobiona linia prowadząca od Szczecina przez Kostrzyn i Wrocław do Międzylesia. Jak dobrze pójdzie pojedziemy nią - i to jest już dużo gorsza wiadomość - dopiero w 2020 roku, ale za to z prędkością zawrotną 160 km/h.

- Nowa, wyremontowana trasa i nowe prędkości znacznie skrócą czas przejazdu między poszczególnymi miejscowościami - mówi Mariusz Czarny, kierownik kontraktu.

Dziś ze Szczecina do Kostrzyna (102 km) jedzie się 2 godziny. Gdy trasa będzie gotowa, pokonamy ją w 1 godzinę i 12 minut. Droga między Kostrzynem a Zieloną Górą zajmuje dziś 2 godziny i 9 minut, a po remoncie przejedziemy nią w ciągu 1 godziny i 15 minut. Podobnie zysk będzie na trasie Wrocław - Zielona Góra. Dziś - 3 godziny 28 minut, a będzie - 1 godzina 48 minut.

Inwestycja należy do największych w Polsce. Na razie prym wiedzie linia kolejowa między Gdańskiem a Warszawą, a ta jest druga. Pełny koszt, to 3 mld euro. Pierwszy etap prac będzie kosztował ponad 3 mln euro. Gros pieniędzy, bo 85 proc. pochodzić ma z Unii Europejskiej. Linia wpisze się w europejską trasę łączącą Skandynawię z Europą środkowo-wschodnią (Malmoe i Ystad do Ostrawy).

- Był najwyższy czas, by trasę odremontować - mówi Ryszard Jaszczuk, dyrektor projektu. - Nawet pociągi pospieszne nie mogą już na niej kursować, a prędkość ograniczona została do 50-70 km, a na pewnych odcinkach, najbardziej zdegradowanych, nawet do 20 km/h.

Bądź na bieżąco - zasubskrybuj news'y ze Szczecina

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Paweł
Pytanie jest, czy ktoś jeszcze w 2020 będzie pociągami jeździł. Bo przy takim nastawieniu do klienta to sukcesu PKP (pod jakąkolwiek marką) nie wróżę.
s
se7en
Ale JAJA!! ... szybciej Polskę odbudowano po II WŚ.... Normalnie rekord Guinesa!!! SHIT!!
O
Ob. nieszczęśliwy
Wybierajmy do władzy coraz więcej idiotów - to będziemy według nich szczęśliwi nawet za 50 lat (ale nas juz nie będzie)
f
fx
W dniu 31.03.2010 o 07:04, Gość napisał:

to są 3 miliardy euro. Trzeba dobrze czytać skróty.


Pytający ma rację na załączonym filmie słychać i widać wyraźnie 3.216.000,- euro.
G
Gość
to są 3 miliardy euro. Trzeba dobrze czytać skróty.
p
pomorze
Jak to jest z matmą? Z punktu A do punktu B pociąg jedzie z prędkością 160 km/h a na odcinek 102 km potrzeba 1 h 12 min. Nie za długie postoje? Chyba, że będą mijanki i trzeba czekać na pociąg z naprzeciwka.
n
nick
W dniu 30.03.2010 o 20:21, Gość napisał:

pytający: chyba samo pkp zrobiło byka, bo za 3 miliony to oni mogą sobie tor ze Szczecina do Daleszewa wymienić... Trasa z Goleniowa do Kołobrzegu ma kosztować ok 60 milionów złotych, a tam będzie robiony tylko tor i budynki, bo linia będzie 1 torowa głównie i bez sieci trakcyjnej.Trasa ze Szczecina do Wrocławia to elektryczna, 2 torowa linia, z licznymi bocznicami i zrujnowanymi dworcami i przystankami. Mimo iż PKP PLK podało że ma to być 3,9 mln euro, to jakoś bardziej realna wydaje się ta podana w głosie, bo takie modernizacje kosztują miliardy, a nie miliony.


1 etap-czyli pewnie tylko sporzadzenie kosztorysu bedzie kosztowac owe 3kk ojro
G
Gość
pytający: chyba samo pkp zrobiło byka, bo za 3 miliony to oni mogą sobie tor ze Szczecina do Daleszewa wymienić... Trasa z Goleniowa do Kołobrzegu ma kosztować ok 60 milionów złotych, a tam będzie robiony tylko tor i budynki, bo linia będzie 1 torowa głównie i bez sieci trakcyjnej.
Trasa ze Szczecina do Wrocławia to elektryczna, 2 torowa linia, z licznymi bocznicami i zrujnowanymi dworcami i przystankami. Mimo iż PKP PLK podało że ma to być 3,9 mln euro, to jakoś bardziej realna wydaje się ta podana w głosie, bo takie modernizacje kosztują miliardy, a nie miliony.
p
pytający
Ktoś z kogoś robi idiotę. Głos pisze że koszt to ponad 3 miliardy euro, a na dołączonym video (1 minuta 20 sekund) jest koszt 3.216.000 euro, czy 1000 (!!!) razy mniejszy. Kto "podpieprzył 99,9% wartości remontu?.
G
Gość
Niesamowita i cudowna sprawa 160 km za na godz. to chyba mi sie w głowie zakreci od tej zawrotnej predkosci. Najlepiej byloby jakby zostawili tak jak jest to ten skansen kolejnictwa przy predkosci 20-30 km mozna byloby podziwiac piękne widoki przyrody
t
tomzan
Hahahaha
Kocham dziennikarzy Głosu:D "zawrotną prędkością 160km/h" Przecież XIX wieczne parowozy jeździły szybciej:D
A
Andrew
A ciekawe ile czasu potrzebuje pkp żeby dokończyć kładzenie trakcji między Korszami i Ełkiem, no i kiedy pociąg do Białegostoku będzie miał normalny czas przejazdu, bo obecnie samochodem jest o kilka godzin szybciej, pomimo braku dróg. Nie wspomnę juz o Zakopanym ...
s
scoter
super, poczekam bo chciałem na święta wielkanocne pojechać do Wrocka ale skoro będize szybsza trasa nie ma co sę teraz tłuc pociągiem tak długo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie