MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rekordowe pociągi dla regionu. Pojadą 160 km/h

Marek Jaszczyński
Tak wygląda elektryczny zestaw trakcyjny Impuls 31WE, który pojawi się na torach naszego regionu, podobne jeżdżą w barwach Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie oraz w Kolejach Dolnośląskich.
Tak wygląda elektryczny zestaw trakcyjny Impuls 31WE, który pojawi się na torach naszego regionu, podobne jeżdżą w barwach Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie oraz w Kolejach Dolnośląskich. NEWAG S.A.
Maksymalnie może jechać z prędkością nawet 160 kilometrów na godzinę. Szkoda tylko, że nasze torowiska nie są do tego dostosowane. Pojazdy posiadają system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację. To w skrócie nowe elektryczne zespoły trakcyjne Impuls dla województwa.

Dzisiaj podpisano umowę na dostawę elektrycznych zestawów trakcyjnych dla naszego województwa. które przyjadą do nas z nowosądeckiego Newagu. 14 czteroczłonowych sztuk EZT ma być zakupionych w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej, 12 trafi do nas, pozostałe będą obsługiwać połączenia w Lubuskiem.

- To są zakupy na kilkadziesiąt lat, bo taka jest trwałość pojazdów - mówi Olgierd Geblewicz Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego. - Mamy nadzieję, że dostawa będzie realizowana bez większych problemów.

- Nie ma obaw - zapewnił Zbigniew Konieczek, prezes zarządu firmy NEWAG. - Pierwszy impuls trafi do was do końca listopada, pozostałe dwa do 4 grudnia.
Impuls to normalnotorowy, jednoprzestrzenny skład z obniżoną podłogą. Jego maksymalna prędkość eksploatacyjna to 160 km/h. Ale ciekawostką jest to, że 31WE pobił rekord prędkości i osiągnął 211,6 km/h. To najszybszy pociąg wyprodukowany w Polsce.

W przestrzeni pasażerskiej może znajdować się toaleta w systemie zamkniętym oraz przestrzeń dla podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się, dużym bagażem lub rowerem, w pobliżu której, przy drzwiach mogą być rozkładane podest dla niepełnosprawnych. Pojazdy mogą być wyposażone w punkt dostępu do internetu i gniazdka elektryczne.

Pojazdy posiadają system informacji pasażerskiej w postaci głośników i świetlnych tablic kierunkowych, monitoring, klimatyzację i ogrzewanie z automatyczną regulacją. Masa służbowa wynosi 133,5 tony.

- Mieści się w najniższej stawce dostępu do Polskich Linii Kolejowych, a więc właściciel płaci mniej za dostęp do torów - dodaje Konieczek.

Nowe EZT będą kursowały w relacji Świnoujście - Szczecin Główny - Poznań oraz trasę Szczecin Główny - Słupsk. Tabor zakupiony przez województwo lubuskie będzie obsługiwał połączenie Poznań - Zielona Góra - Nowa Sól.

Całkowita wartość projektu to niemal 300 mln złotych, w tym 70 procent stanowi dofinansowanie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński