Rekord toyoty prius

ejcz, Źródło: mototarget, 5 stycznia 2005 r.
Do prób ustanowienia rekordu szybkości doszło na tafli Słonego Jeziora Bonneville w stanie Utah w USA. Tu bowiem tradycyjnie od dziesiątek lat ustanawia się podobne rekordy dla pojazdów lądowych w wielu kategoriach.

Wyniki tych startów oraz auto, które biło rekord ujawni Toyota podczas salonu Detroit Motor Show już w styczniu 2005. Osiągnięto prędkość 130,794 mil/h (210 km/h) na odcinku rozbiegowym trzech mil z użyciem hybrydowego zespołu napędowego Hybrid Synergy Drive, składającego się z jednostki benzynowej 1.5-litra oraz silnika elektrycznego.

Samochód przygotowano do sprintu zmieniając nieco nastawy skrzyni biegów i podnosząc woltaż silnika elektrycznego z 500 do 550 V. Modyfikacje dotyczą też układu chłodzenia obu jednostek.

Temperatura w rejonie prób sięga 39 st. C., między próbami do chłodzenia używano lód. Odciążono auto poprzez demontaż niektórych detali wnętrza, zamontowano też klatkę bezpieczeństwa.
Goodyear przygotował specjalnie na tę okazję opony 26" na przód i 25" na tył auta.

Prius bił już rekordy jako pierwszy samochód hybrydowy, m.in. startował w roku 2002 w rajdzie z Midnight Sun do wybrzeża Morza Czerwonego na odcinku 5 tys. mil.

Toyota prius to także Car of the Year, czyli samochód roku 2005. Pisaliśmy o tym w dodatku "W drogę" 17 listopada 2004 r. Sekret tego samochodu tkwi w nowatorskim rozwiązaniu - Hybrydowym Systemie Napędowym Toyoty (THS). System ten wykorzystuje "czysty" silnik benzynowy o pojemności 1.5 l wyposażony w technikę VVT-i (zmienne fazy rozrządu) w połączeniu z silnikiem elektrycznym o zerowej emisji spalin.

Oba te silniki są sterowane za pomocą wyrafinowanego systemu komputerowego, czyli przetwornika energii, który sam "decyduje" o źródle energii.

Spalinowo-elektryczna jednostka priusa uzyskała niedawno tytuł Silnika Roku 2004. Dodatkowo konstrukcja zwyciężyła w kategoriach Najlepszy Nowy Silnik 2004 roku, Najbardziej Ekonomiczny Silnik i Najlepszy Silnik w zakresie pojemności 1,4 - 1,8 l.

Jednostka ta to unowocześniony system napędowy drugiej generacji, który łączy moc z ekologią. Wysoka wydajność pozwala na przejechanie 35,5 km/litr, zmniejszono jeszcze bardziej emisje zanieczyszczeń. Zabiegi te przeprowadzone zostały z jednoczesnym naciskiem na wzrost mocy silnika. Usprawnienia w tej kwestii spowodowały wzrost wydajności silnika półtora raza.

Toyota prius ma też nowe aerodynamiczne kształty. Współczynnik oporu powietrza wynosi jedynie 0,26.

Toyota prius land speed

Silnik benzynowy: 1.5-litra, 4-cylindry, DOHC 16-zaworów, VVT-i, aluminiowy blok i głowica
Max. moment obrotowy: 131 Nm/4,200 rpm
Max moc: 96 KM/5,800 rpm

Silnik elektryczny:

Moc: 68 KM/1,200 - 1,540 rpm
Moment obr.: 40,5 Nm/1-1,200 rpm
Baterie: Niklowo-metalowe
Napięcie: 550 V max.

Zawieszenie:

Front: niezależne MacPherson, stabilizator, sprężyny śrubowe Eibach Racing, amortyzatory Bilstein
Tył: belka skrętna, stabilizator, sprężyny śrubowe Eibach Racing, amortyzatory Bilstein
Opony: 25 i 26-calowe Goodyear Eagle Land Speed Record.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie