MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Raport z drogi S6. Kluczowa inwestycja w północnej Polsce jest coraz bliżej zakończenia

Jakub Roszkowski
Jakub Roszkowski
Dziś pokonanie trasy ze Szczecina do Gdańska zajmuje ponad cztery i pół godziny. Po oddaniu całej S6 czas przejazdu skróci się do trzech godzin
Dziś pokonanie trasy ze Szczecina do Gdańska zajmuje ponad cztery i pół godziny. Po oddaniu całej S6 czas przejazdu skróci się do trzech godzin Radek Koleśnik
Ze Szczecina do Trójmiasta samochodem w trzy godziny? Jeszcze nie dziś, ale fakty są takie, że wszystkie brakujące odcinki trasy S6 prowadzącej od Szczecina do Gdańska są w budowie. W 2025 roku całość ma być przejezdna.

- Jeszcze kilka lat temu, jadąc starą „szóstką” (droga krajowa nr 6), pokonanie trasy z Koszalina do Szczecina zajmowało mi około dwóch i pół godziny. Teraz dzięki trasie S6 jadę do Szczecina o godzinę krócej - mówi Marcin Kowalewski, kierowca z Koszalina. - Czekam na całą ekspresówkę do Gdańska. Będzie szybciej i znacznie bezpieczniej.

Dziś najpopularniejsza samochodowa nawigacja wskazuje, że trasę z centrum Szczecina do centrum Gdańska (371 kilometrów) zgodnie z przepisami przejedziemy w cztery i pół godziny. Jednak perspektywa o wiele szybszej jazdy drogą ekspresową S6 pomiędzy tymi miastami jest coraz bliższa. Termin zakończenia prac na S6 w 2025 roku został zatwierdzony w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wszystkie brakujące odcinki są już w budowie. Najnowszy, oddany do użytku w grudniu, to tzw. Trasa Kaszubska, pomiędzy Bożympolem Wielkim a trójmiejską obwodnicą. Ważny odcinek ekspresówki - obwodnica Koszalina i Sianowa, dzięki której ruch samochodowy wreszcie zostanie wyprowadzony z tych miejscowości - jest już w fazie końcowej. Za niecały rok powinien być przejezdny. Na razie, niestety, jadąc przez Koszalin i Sianów w godzinach popołudniowych, tracimy ponad godzinę, stojąc w korkach.

W 2019 roku droga ekspresowa S6 połączyła Szczecin i Koszalin. Od 2010 roku przejezdny jest także odcinek tej trasy w Słupsku, w ramach obwodnicy tego miasta. Niestety, droga nie na całej długości jest czteropasmowa. Podróżując ze Słupska do Gdańska, kierowcy muszą wciąż korzystać ze starej drogi krajowej nr 6. Dopiero w miejscowości Bożepole Wielkie rozpoczyna się wspomniana, blisko 45-kilometrowa Trasa Kaszubska. Najnowszy oddany do ruchu odcinek S6 kosztował dwa miliardy złotych. Droga omija Wejherowo, Rumię, Redę. Pokonanie tej trasy zajmuje 30 minut.

A co z pozostałymi fragmentami S6?

- Odcinki od Bożegopola Wielkiego przez Lębork do Słupska są już także w realizacji - mówi „Głosowi” Piotr Michalski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku. - Wykonawcy są wybrani, ale na dwa z tych odcinków nie ma jeszcze zezwoleń na realizację inwestycji drogowej.

ZRID to swoiste pozwolenia na budowę. Takie wydają wojewodowie. Szacuje się jednak, że trasa S6 i jej wszystkie etapy będą miały te pozwolenia najpóźniej do połowy 2023 roku.

- I tu kluczowy jest 2025 rok. Wtedy cała trasa S6 musi być już wybudowana - podkreśla Michalski.

W Słupsku w ramach trasy S6 „poprawiona” zostanie obwodnica miasta. Zgodnie z projektem cała będzie trasą czteropasmową, z dwoma pasmami ruchu w każdą stronę. Dziś brakuje dziesięciu kilometrów tej jezdni. Prace mają się rozpocząć wiosną, a potrwać również do 2025 roku.

Odcinki S6 ze Słupska do Sławna i ze Sławna do Karnieszewic obok Koszalina mają już wybranych wykonawców, a także wspominane ZRID-y. W terenie rozpoczęły się pierwsze roboty ziemne. Trwa wycinka drzew.

Kluczowa jest jednak wspomniana obwodnica Koszalina i Sianowa. Pierwotnie miała być oddana do użytku w 2018 roku. Okazało się jednak, że między węzłami Koszalin Wschód i Sianów Wschód wystąpiły skomplikowane warunki gruntowe - odmienne od wcześniej stwierdzonych. Podłoże ze względu na specyficzną i rzadko spotykaną budowę, związaną z występowaniem drugiego poziomu wód gruntowych pod ciśnieniem, nie nadawało się do zastosowania pierwotnie przewidzianej technologii. Konieczne były zmiany w projekcie. Te były tak duże, że poprzedni wykonawca zrezygnował z dokończenia budowy. Trzeba było ogłosić nowy przetarg. Ale dziś inwestycja jest już realizowana. Cała obwodnica Koszalina i Sianowa ma być otwarta dla ruchu na przełomie 2023 i 2024 roku. Pobliski odcinek z Karnieszewic do Gorzebądza, gdzie budowany jest dodatkowy węzeł drogowy, zostanie oddany do użytku już za kilka miesięcy. Dzięki temu kierowcy będą mogli ominąć całkowicie Sianów.

Na zachodzie województwa zachodniopomorskiego czekamy na Zachodnią Obwodnicę Szczecina. Będzie częścią drogi S6, pobiegnie w zasadzie od granicy państwa w Kołbaskowie do Węzła Goleniów Północ. Będzie miała 48,6 km długości. Największe wyzwaniem tej inwestycji to tunel drogowy pod Odrą, który ma mieć pięć kilometrów długości, co uczyni go najdłuższym w Polsce. Ta budowa jest w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Obecnie jest projektowana.

W naszym regionie trwają prace przy budowie brakującego odcinka obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6. Przyjrzeliśmy się, jak przebiegały one w ostatnich tygodniach.

Droga S6. Trwają prace przy budowie brakującego odcinka obwo...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Szczyt NATO. Ogromne wsparcie dla Ukrainy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Raport z drogi S6. Kluczowa inwestycja w północnej Polsce jest coraz bliżej zakończenia - Głos Koszaliński

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński