MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Radni zdecydowali. Strefa czystego transportu w Szczecinie powstanie, a może nie powstanie

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
W mediach pojawiła się informacje, że strefa czystego transportu w Szczecinie mogłaby objąć starówkę, ale oficjalnego potwierdzenia nie ma. Teoretycznie mogłaby objąć całe centrum miasta
W mediach pojawiła się informacje, że strefa czystego transportu w Szczecinie mogłaby objąć starówkę, ale oficjalnego potwierdzenia nie ma. Teoretycznie mogłaby objąć całe centrum miasta Andrzej Banaś/Polska Press
Jest zielone światło do rozpoczęcia prac nad utworzeniem w Szczecinie strefy czystego transportu (SCT). Sprawa wzbudza sporo emocji. Zarówno przeciwnicy i jak i zwolennicy wskazują przykład Niemiec.

Do SCT zakaz wjazdu mają starsze pojazdy, które emitują zbyt dużo szkodliwych dla środowiska substancji. Decyzję akceptującą przygotowania do wprowadzenia takiego obszaru dali we wtorek radni Koalicji Obywatelskiej i Koalicji Samorządowej. Przeciw byli radni PiS.

Radny Przemysław Słowik z KO zwrócił uwagę, że w Niemczech takie strefy funkcjonują już od 2007 r., a w Europie jest ich już około 320.

- Wkrótce ma ich być około 500. Aby taka strefa powstała trzeba przeprowadzić analizy, konsultacje z mieszańcami. To wszystko dopiero przed nami - mówił.

- A w niektórych mniejszych miastach niemieckich strefy są likwidowane. Te strefy są elementem Zielonego Ładu, który też wprowadza ograniczenia w spożywaniu mięsa. Może niedługo będziemy zmuszeni do jedzenia świerszcza. To zamach na wolność kierowców - takich argumentów przeciw SCT użył radny Krzysztof Romianowski z PiS.

- Ale w Niemczech strefy są likwidowane tylko tam, gdzie nie ma już starych aut, dlatego nie ma potrzeby utrzymywania SCT - odpowiadał radny Słowik.

Szczegółów dotyczących strefy czystego transportu w Szczecinie na razie brak. Nie wiadomo nawet na jakim obszarze mogłaby powstać. W mediach pojawiła się informacje, że mogłaby objąć starówkę, ale oficjalnego potwierdzenia nie ma. Teoretycznie mogłaby objąć całe centrum miasta.

- My na razie nic nie musimy. Nie ma co na razie dzielić włosa na czworo. My na razie akceptujemy jedynie, że takie przygotowania mogą się zacząć, ale nie muszą - podsumował radny Łukasz Tyszler z KO.

Po co więc radni w ogóle we wtorek zajęli się sprawą, skoro nie wiadomo, czy w ogóle dalsze prace ruszą? Dzięki podjęciu takiej decyzji, miejscy urzędnicy chcą zwiększyć szansę na zakup ośmiu niskopodłogowych dwukierunkowych tramwajów z Krajowego Programu Odbudowy. Wnioski muszą być złożone do lipca, a uchwała rozpoczynająca temat strefy czystego transportu daje nam dwa dodatkowe punkty podczas oceny wniosków.

- Ocenie projektu tramwajowego będzie podlegało, to, czy w danym mieście funkcjonuje strefa czystego transportu lub podjęto uchwałę w prawie utworzenia w okresie realizacji przedsięwzięcia strefy czystego transportu. To zwiększa szansę na uzyskanie dotacji na zakup taboru na poziomie nawet do 85 procent kosztów zakupu netto. Tym samym efektem podjęcia uchwały o strefie będzie jej przedłożenie wraz z wnioskiem o dofinansowanie zakupu taboru tramwajowego - wyjaśniał Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina do spraw inwestycji.

Jak to zrobili w Warszawie?

O tym jak może wyglądać SCT pokazuje Warszawa, która uruchamia projekt od 1 lipca. Strefa obejmie około 7 procent powierzchni miasta. Do strefy będą mogły wjechać wszystkie pojazdy, niezależnie od rodzaju napędu (benzynowe, diesle, hybrydy, z instalacjami LPG) pod warunkiem spełniania określonej normy emisji spalin silnika. Co dwa lata normy będą zaostrzane, aby wjeżdżało co raz mniej samochodów. Np. od 1 lipca 2024 samochody benzynowe będą musiały spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat). Dwa lata później do strefy wjadą benzyniaki z normą Euro 3 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2000 r.

System przewiduje wiele wyjątków. Do końca 2027 r. z zasad SCT zwolnione będą osoby zameldowane i płacące podatki w Warszawie. Seniorzy powyżej 70 r.ż. będą mogli wjeżdżać do strefy praktycznie bez ograniczeń mimo posiadania starszych aut. Do SCT będą mogły wjeżdżać także pojazdy specjalne (np. pomoc drogowa, karawan pogrzebowy), zabytkowe i historyczne oraz w celu dojazdu do szpitala, lekarza, czy miejsca zdawania matury. Kara za bezprawny wjazd do SCT to 500 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Szczyt NATO. Ogromne wsparcie dla Ukrainy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński