Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PŻM kupuje w Chinach

Krystyna Pohl, 14 marca 2006 r.
Polska Żegluga Morska zamówiła w Chinach kolejnych 8 statków: 6 jeziorowców i 2 masowce.

W połowie przyszłego roku w stoczni Hantong rozpocznie się budowa pierwszego z sześciu jeziorowców. W latach 2008-2009 statki będą wchodzić do eksploatacji. Zastąpią masowce typu "Ziemia" budowane w Argentynie, które mają już ponad 20 lat.

Jeziorcowce dla PŻM

Każdy będzie miał po 30 tys. ton nośności i parametry dostosowane do żeglugi po Wielkich Jeziorach Amerykańskich. Będą długie na 190 m i szerokie na prawie 24 m. Będą miały po sześć ładowni i trzy dźwigi.

Statki zbuduje nowa stocznia prywatna Hantong w miejscowości Nantong, nad rzeką Jangcy, około 100 km na północ od Szanghaju. Jest to stocznia z kapitałem południowokoreańskim. Ma też zamówienia od armatora norweskiego Jebsena i duńskiego Clippera. Stocznia posiada dwie pochylnie i może budować statki o nośności do 70 tys. ton.

- Coraz trudniej jest ulokować zamówienia w Chinach - przyznaje Leszek Trachimowicz, dyrektor pionu techniczno-inwestycyjnego PŻM. - W ostatnich trzech latach odwiedziłem kilkanaście stoczni. Każda ma pełen portfel zamówień. Niewiarygodny rozwój przechodzi tamtejszy przemysł okrętowy. Cały czas powstają nowe stocznie. Negocjacje są coraz trudniejsze. Budowa masowców już nie jest dla stoczni tak atrakcyjna. Chcą budować i już budują statki bardziej skomplikowane technologicznie, także gazowce LNG.

Do budowy kontenerów przygotowuje się stocznia Xingang, która w ub. roku zbudowała dla PŻM cztery masowce. Cztery kolejne powstaną w latach 2008-2009. Do tego kontraktu dojdą jeszcze dwa masowce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński