Pułapki wakacyjnych wyjazdów. Jak nie dać się nabić w butelkę

Monika Stefanek
Choć właśnie nadszedł czas na podejmowanie decyzji gdzie warto wyjechać na urlop letni, wielu z tym zwleka licząc na lepsze kursy walut.
Choć właśnie nadszedł czas na podejmowanie decyzji gdzie warto wyjechać na urlop letni, wielu z tym zwleka licząc na lepsze kursy walut. Fot. Marcin Bielecki
Wahania kursów walut mogą być zmartwieniem nie tylko dla osób spłacających kredyty hipoteczne. Również wakacyjny wyjazd za granicę może okazać się droższy niż planowaliśmy. Klienci biur podróży mają jednak swoje prawa.

Gdzie dzwonić po pomoc

Gdzie dzwonić po pomoc

Bezpłatne porady w sprawach wyjazdów zagranicznych na urlopy udzielane są konsumentom pod numerem telefonu 0 800 800 008.

Już od kilku miesięcy biura podróży kuszą ofertami wakacyjnego wypoczynku. Dwa tygodnie na słonecznej plaży w Bułgarii, Grecji czy Hiszpanii to dla wielu osób wymarzony sposób spędzenia urlopu. Zanim jednak zdecydujemy się na konkretną propozycję ustalmy wszystkie szczegóły wyjazdu oraz zapoznajmy się z treścią umowy i regulaminem przed ich podpisaniem.

- Szczególnie zwróćmy uwagę na warunki dotyczące zmiany ceny wycieczki - radzi Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Dla tych, którzy kupili kilka miesięcy wcześniej usługę turystyczną zmartwieniem mogą okazać się wahania kursów walut.

UOKiK informuje, że zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, koszt imprezy po podpisaniu przez nas umowy, nie może ulec zmianie. Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, kiedy umowa wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach. Na przykład: wzrostu kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich.

UOKiK przypomina, że każda zmiana ceny wycieczki w związku z wymienionymi wyjątkowymi sytuacjami powinna być zawsze udokumentowana przez organizatora wyjazdu. Niedopuszczalne są sytuacje, w których dopłaty wyznaczane są arbitralnie bez konkretnych, adekwatnych do sytuacji wyliczeń.

- Warto pamiętać, że w przypadku gdy nie zgadzamy się na dopłatę zaproponowaną nam przez organizatora, mamy prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów - informuje Małgorzata Cieloch. - Jeśli zaś już zapłaciliśmy za wycieczkę, biuro ma obowiązek zwrócić nam całą kwotę

O czym warto pamiętać:

1. Dokąd i za ile: Upewnijmy się, że cena nam podana obejmuje wszystkie opłaty i koszty, w tym np. ubezpieczenie NW czy przejazd z lotniska do hotelu, oraz uwzględnia nasze preferencje, jak choćby dopłatę za pokój z widokiem na morze. Warto wyjaśnić co oznaczają sformułowania: blisko morza (czy oznacza to, że mamy do niego 50, 100 czy 500 metrów?), hotel czterogwiazdkowy itp. Standard tej samej kategorii obiektów np. w Egipcie i Polsce może się różnić.

2. Rodzaj oferty: Pamiętajmy, że bez względu na nazwę oferty - first minute czy last minute - przysługuje nam pełna ochrona przewidziana przepisami, np. w przypadku zmiany ceny.

3. Wahania walutowe: Kupując wycieczkę wiele tygodni przed wyjazdem, warto zwrócić uwagę w jakiej walucie i po jakim kursie organizator przelicza cenę wyjazdu w dniu, w którym podpisujemy umowę. Informacja ta jest ważna szczególnie, gdy kursy walut podlegają dużym wahaniom. Jeśli w dniu podpisania umowy przedsiębiorca stosuje kursy obowiązujące kilka miesięcy wcześniej - znacznie korzystniejsze dla klienta od obecnych, to istnieje duże ryzyko, że cena wycieczki ulegnie zmianie. Nie może się to jednak stać później niż na 21 dni przed wyjazdem, a przedsiębiorca musi udokumentować, że na podwyższenie ceny miały wpływ określone przypadki. Po tym terminie cena wycieczki nie może ulec zmianie.

4. Ubezpieczenie na wypadek zmiany ceny: przedsiębiorcy coraz częściej oferują możliwość wykupienia ubezpieczenia, które pokrywa koszty ewentualnego podwyższenia ceny wyjazdu. Przed jego wybraniem należy jednak uważnie zapoznać się z umową, żebyśmy wiedzieli czy polisa obejmuje każdą sytuację podwyższenia kosztów.

5. Zmiana warunków umowy: organizatorzy turystyki często przyznają sobie prawo do zmiany programu imprezy oraz jej warunków, w tym kategorii hotelu i jego rodzaju, położenia itp. w stosunku do informacji zawartych w katalogu lub umowie, bez przyznania turyście możliwości bezkosztowego odstąpienia od kontraktu. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, w przypadku, gdy przedsiębiorca jest zmuszony zmienić istotne warunki kontraktu - przykładowo kategorię hotelu - powinien niezwłocznie powiadomić o tym klienta. W takiej sytuacji konsument ma prawo do odstąpienia od umowy i natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń, bez obowiązku zapłaty kary umownej.

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie