Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Psychologia - ucieczka od ludzi

SN
W młodszych klasach szkół podstawowych coraz częściej pojawiają się komputery. Mogą one - według psychologów - poważnie zagrozić zdrowiu i psychice ucznia.

Grupa naukowców z międzynarodowej organizacji “Alliance for Childhood" (Sojusz dla Dzieciństwa) opublikowała raport, w którym przedstawia wiele argumentów przeciwko pospiesznemu sadzaniu dziecka przed monitorem komputerowym. Znani psycholodzy, pedagodzy i lekarze ostrzegają: wczesny kontakt z komputerem może - podobnie jak w przypadku telewizji - spowodować uzależnienie.

“Wśród wielu zagrożeń, jakie czyhają na małe dziecko spędzające wiele godzin przy komputerze, są między innymi: otyłość, zaburzenia emocjonalne, problemy w nawiązywaniu udanych relacji z innymi ludźmi, choroby oczu, a nawet zahamowanie rozwoju intelektualnego" - ostrzega publikacja. Jej autorzy zgadzają się, że komputer może być bardzo dobrym narzędziem edukacyjnym, jednak - jak zauważają - w pierwszych latach nauki dzieci potrzebują przede wszystkim kontaktu ze swoimi rówieśnikami oraz z nauczycielami.

- Jeśli w tak młodym wieku zamiast z ludźmi zaczną przebywać głównie z maszyną, będzie to miało negatywny wpływ na ich życie. Komputer stanie się adresatem ich potrzeb i uczuć, a nawet powiernikiem. Bliźni zejdą na dalszy plan. Dając zbyt wcześnie dziecku komputer do ręki, możemy mu uczynić ogromną krzywdę. Przestrogi te kierujemy zarówno do rodziców, jak i twórców programów edukacyjnych - mówi Alvin Poussaint ze Szkoły Medycznej Uniwersytetu Harvarda w Bostonie (USA), jeden z autorów raportu.

Wtóruje mu Larry Cuban, profesor pedagogiki z kalifornijskiego Uniwersytetu Stanforda, były prezes Amerykańskiego Towarzystwa Badań Edukacyjnych: - W szkole podstawowej dziecko powinno aktywnie poznawać otaczający go świat, uczestniczyć w grach, zabawach i wycieczkach edukacyjnych. Lekcje powinny zmuszać do aktywności oraz dawać okazję do wszechstronnego, twórczego rozwoju. W tym okresie komputer można spokojnie odstawić na bok. Autorzy raportu zaapelowali nawet do firm produkujących artykuły dla młodszych dzieci oraz do współpracujących z nimi agencji reklamowych, aby ogłosiły moratorium na prowadzenie kampanii promocyjnych w Internecie. Apel wydaje się uzasadniony, jeśli weźmie się pod uwagę wyniki ostatnich badań, które wskazują, że reklamy internetowe oglądają najczęściej osoby w wieku 10-12 lat.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński