Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przejęcie nabrzeży przy Wałach Chrobrego w Szczecinie. Kto będzie zarządzał terenem? Jest szansa na porozumienie

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Wały Chrobrego w końcu zyskają nowe oblicze? Dyskusje dalej się toczą
Wały Chrobrego w końcu zyskają nowe oblicze? Dyskusje dalej się toczą Andrzej Szkocki
Spór o to, kto najlepiej zarządzałby bulwarami przy Wałach Chrobrego przeniósł się prawie rok temu w zacisze gabinetów mediacyjnych. Ale nawet jeśli strony się w końcu porozumieją, na szybki remont nie ma szans.

Szczecin chciałby przejąć Bulwar Chrobrego i Nabrzeże Wieleckie i zrobić z nich taką perełkę, jak wyremontowana już pozostała część brzegów Odry. Teren należy do państwowej spółki Polsteam Żegluga Szczecińska, która też ma swój pomysł na remont. Jakiś czas temu sprawa trafiła do sądu. Na razie udało się uniknąć długoletniego procesu, bo strony zgodziły się na mediację. Zaczęła się w drugiej połowie ub.r. Nie wiadomo jaki jest ich przebieg.

- Postępowanie sądowe dotyczące sprawy wydania Nabrzeży Bulwar Chrobrego oraz Nabrzeże Wieleckie za zgodą obu stron zostało skierowane do mediacji. Z uwagi na fakt iż postępowanie mediacyjne nie jest postępowaniem jawnym, nie jest możliwe przekazanie szczegółów trwającego postępowania - wyjaśnia Anna Szotkowska, zastępca prezydenta Szczecina.

- Rzeczywiście trwają rozmowy pomiędzy szefem PŻM a prezydentem Szczecina – mówił niedawno Krzysztof Gogol z Polskiej Żeglugi Morskiej.

Informacja o tym, że strony chcą ze sobą rozmawiać jest jedyną dobrą informacją w tej sprawie. Dalszych konkretów brak, bo zależą od wyników mediacji.

- Czy remont Bulwaru Chrobrego przed kolejną edycja The Tall Ships Races jest w ogóle realny? - zastanawia się radny Patryk Jaskulski.

W 2024 r. Szczecin będzie jednym z gospodarzy imprezy i portem finałowym regat. Do tego czasu nie ma raczej szans na modernizację tego odcinka nabrzeży, nawet gdyby strony się porozumiały. Nie ma projektów i finansowania, bo na tym etapie byłoby to przedwczesne.

- Wydatkowanie środków finansowych na przygotowanie dokumentacji projektowej na remont nabrzeży, których przejęcie nie jest określone w czasie, obarczone byłoby zbyt dużym ryzykiem. Gmina ani Żegluga Szczecińska Turystyka-Wydarzenia (mniejszościowy udziałowiec Polsteam Żegluga Szczecińska-red.) nie dysponują dokumentacją projektowo-techniczną. Z uwagi na wysoki stopień skomplikowania sprawy nie można ocenić ani jej wyniku ani czasu zakończenia. Nie można jednoznacznie stwierdzić czy do czasu The Tall Ship Races zostaną wykonane prace remontowe na nabrzeżach - dodaje Anna Szotkowska.

Przypomnijmy. Większościowym właścicielem Polsteam Żegluga Szczecińska jest państwowa Polska Żegluga Morska (51 procent). Drugim udziałowcem (49 procent) jest miejska spółka Żegluga Szczecińska Turystyka i Wydarzenia. Od kilku lat strony nie mogą w sprawie nabrzeży dojść do porozumienia, choć sześć lat temu Szczecin był bliski ich przejęcia. Pomysł zablokował jednak ówczesny Minister Skarbu. Do skutku nie doszła też inicjatywa ówczesnego zarządcy komisarycznego PŻM, że państwowa spółka zrobi remont, a także kolejny pomysł, aby miasto włączyło się do remontu PŻM.

W końcu do sądu trafił pozew o ustalenie, kto jest prawowitym właścicielem atrakcyjnego nabrzeża. Strony zgodziły się na mediację.

ZOBACZ TEŻ:

Wały Chrobrego w Szczecinie na archiwalnych zdjęciach

Wały Chrobrego: Jedno z najładniejszych miejsc w Szczecinie....

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński