Liczba oferowanych samochodów poszczególnych marek na naszych giełdach odzwierciedla trendy w imporcie. Dominują volkswageny.
Drugą pozycję zajmują ople. Po tych markach plasują się odpowiednio ford i audi, renault, BMW, mercedes, seat, nissan i peugeot. Średnia wartość sprowadzanych do Polski samochodów używanych wzrosła i w październiku wyniosła 2144 złote.
- Niewątpliwie, duży wpływ na jej wartość wywierają ceny samochodów w wieku do 4 lat i to pomimo tego, iż ta grupa pojazdów, z punktu widzenia ilości sprowadzonych aut, wciąż stanowi niewielki procent rynku - wyjaśnia Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru. - Poziom cen jest jednak tutaj relatywnie wysoki, co przyczynia się do spłaszczenia średniej z wszystkich grup.
W stosunku do września import zwiększył się o pół procenta, osiągając poziom 70 478 samochodów, w tym 68,5 tys. aut sprowadzono z krajów Unii Europejskiej. Liczba samochodów sprowadzonych do Polski od początku roku przekroczyła już poziom 725 tysięcy aut. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego liczba ta jest większa o prawie 11proc.
Udział samochodów o okresie eksploatacji przekraczającym dziesięć lat znów się zmniejszył osiągając poziom 63 proc.
Samochody użytkowane nie dłużej niż 4 lata stanowiły w październiku 5,9 proc. wszystkich sprowadzonych aut. Samochody o okresie eksploatacji pomiędzy 4 a 10 lat zwiększyły swój udział w imporcie do poziomu 31,1 proc. Stopniowo rośnie udział samochodów najmłodszych, kosztem najstarszych.
Najpopularniejszą grupę wśród sprowadzonych w październiku do Polski samochodów używanych wciąż stanowią auta wyprodukowane w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych.
- Ich udział w całości importu utrzymuje się na poziomie 46,3 proc. - informuje Wojciech Drzewiecki. - Samochody wyprodukowane w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych stanowią ponad 36 proc. sprowadzonych do Polski aut, natomiast pojazdy z lat 2000-2005, z udziałem na poziomie 11,2 proc.
Z miesiąca na miesiąc maleje udział w imporcie samochodów wyprodukowanych w latach osiemdziesiątych i obecnie wynosi niespełna sześć procent. Samochody wyprodukowane przed rokiem 1980 stanowią znikomą część importu, wynoszącą zaledwie 0,05 proc. wszystkich sprowadzonych do Polski aut.
Samochody wyprodukowane w roku 1992 niezmiennie cieszą się największą popularnością. Ich udział w całej ilości sprowadzonych od początku roku do Polski aut wyniósł na koniec października blisko 13 proc. Podobnym zainteresowaniem cieszą się samochody z roczników 1994 oraz 1993.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?