Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Promy dla Unity Line. Były pierwsze cięcia blach dla polskiej jednostki

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Promy dla Unity Line
Promy dla Unity Line mat.prasowe
Ruszyła produkcja pierwszego z trzech promów ro-pax, o numerze budowy 101, dla spółki Polskie Promy. Powstaje w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”. Nowe promy dla Unity Line i PŻB będą jednymi z najnowocześniejszych tego typu jednostek pływających w basenie Morza Bałtyckiego.

Prom ten będzie eksploatowany przez spółkę Unity Line, należącą do Polskiej Żeglugi Morskiej. Ma być gotowy w 2025 r.

Cięcie pierwszych blach oznacza start technologicznego procesu produkcji promu. Wykonano je w technologii plazmowej.

- Rozpoczynamy ważną fazę procesu produkcyjnego pierwszego z promów dla polskich armatorów - mówi Maciej Furmański, prezes spółki Polskie Promy. - Jest to strategiczne przedsięwzięcie, mające na celu obronę i utrzymanie pozycji rynkowej krajowych firm promowych.

Nowe jednostki całkowicie i od podstaw zaprojektowane zostały na potrzeby serwisu w obszarze Morza Bałtyckiego. Inwestycja posiada silne zaplecze właścicielskie i operatorskie, w które wchodzi Skarb Państwa, Grupa Kapitałowa PŻM P.P., Grupa Kapitałowa PŻB S.A.

- Budowa nowych promów pozwoli m.in. na zatrudnienie bezpośrednio przy budowie 800-1200 osób - dodaje prezes. - Już w niedalekiej przyszłości jednostka ta będzie pływała pod szyldem spółki Unity Line.

- Cieszymy się, że polski armator będzie posiadał statki zbudowane w polskiej stoczni. Prosimy więc stoczniowców, aby tabliczkę znamionową z nazwą wytwórcy umieścić w jakimś widocznym miejscu, bo będziemy z niej bardzo dumni - mówi Andrzej Wróblewski, dyrektor naczelny PŻM.

Trzy promy powstaną w ramach kontraktu podpisanego w listopadzie 2021 r. Będą to jedne z najnowocześniejszych tego typu jednostek na Bałtyku, napędzane czterema silnikami na skroplony gaz ziemny (LNG) ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach. Promy będą miały 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design and Consulting z grupy Remontowa Holding.

Kadłub będzie produkowany i montowany w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”. Każdy prom będzie się składał z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tysięcy ton.

Pijalnia Wód w Fabryce Wody. Nowa część Edukatorium

Pijalnia Wód: Wyjątkowa część Edukatorium w szczecińskim aqu...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński