Projektanci złapali poślizg przy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Powód? Koronawirus

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Nie w czerwcu, ale dopiero jesienią. Wtedy mają zakończyć się prace projektowe szczecińskich węzłów w ramach największej inwestycji komunikacyjnej w regionie.

- Projektowanie węzłów dla Szczecina zostało wydłużone do września. Wcześniej termin zakończenia prac był w czerwcu. Wirus i inne komplikacje utrudnił wykonawcy dotrzymanie terminu – mówi Artur Ratuszyński ze Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

W sumie na terenie Szczecina zostanie wybudowanych lub zmodernizowanych 26 z 40 węzłów przesiadkowych Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, opóźnienie dotyczy 24 przystanków. - Większość z nich będzie połączeniem przystanku kolejowego, modernizowanego przez PKP PLK, z budowanym przez nas przystankiem komunikacji miejskiej oraz parkingiem rowerowym i samochodowym w modelu Park&Ride, Bike&Ride - tłumaczy Roman Walaszkowski - Dyrektor Biura SSOM. - W sumie na terenie Szczecina powstanie 630 nowych miejsc parkingowych dla rowerów i 1879 dla samochodów osobowych.

ZOBACZ TEŻ:

SSOM zapewnia, że monitoruje sytuacje w związku z koronawirusem u innych partnerów. - Na razie deklarują, że problemów nie ma – dodaje Artur Ratuszyński.
Partnerami w ramach budowy SKM są PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Województwo Zachodniopomorskie, gminy: Szczecin, Police, Gryfino, Goleniów, Kobylanka, Stargard.

Praca wre w Gryfinie, gdzie rozpoczął się drugi etap budowy zintegrowanego centrum przesiadkowego. Drugi etap inwestycji przy ulicach 1 Maja i Sprzymierzonych obejmuje: budowę nowego dworca autobusowego i postoju dla taksówek, przebudowę przejścia podziemnego, nową nawierzchnię ulic i chodników, instalację małej architektury miejskiej. Przy dworcu kolejowym powstanie wiata dla rowerów. W ramach I etapu przebudowano fragment ulicy Kolejowej i powstał parking. Ostatnim etapem inwestycji będzie m.in. budowa windy dla pieszych od ul. Kolejowej do ul. 9 Maja.

ZOBACZ TEŻ:

Na linii kolejowej nr 406 (to element prac prowadzonych przez Polskie Linie Kolejowe), która jest modernizowana na odcinku Szczecin – Police, prace budowlane mają ruszyć dopiero od czerwca. Do tej pory wykonawca zdemontował jeden tor wraz z siecią trakcyjną.

- Obecnie wykonawca oczyszcza i porządkuje teren przy liniach kolejowych. Umożliwi to realizację kolejnych etapów prac, planowanych od czerwca – mówi Radosław Śledziński z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Szczecińska Kolej Metropolitalna. Do Polic i z powrotem. To ...

Zapytaliśmy, czy epidemia wpłynęła na inwestycję? - By umożliwić i ułatwić prace w związku z obecną sytuacją PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadziły m.in. uproszczone procedury odbiorów, aby sprawnie prowadzić działania bez konieczności spotkań w większych zespołach. Wykonawcom przekazano wytyczne o prowadzeniu prac z zachowaniem bezpieczeństwa i zaleceń sanitarnych. Spółka na bieżąco ocenia sytuację – zapewnia przedstawiciel PLK.

Prace planowane są do końca 2022 roku. Inwestycja pochłonie 741 mln zł, z czego 512 mln zł ma pochodzić z dofinansowania.

Komentarz: Czekamy na SKM, ale czy będą pasażerowie?

PLK podaje, ze zakończy modernizacje linii w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej do końca 2022 roku. Miejmy nadzieję, że samorządy, które zajmują się pozostałą częścią projektu wykonają węzły przesiadkowe na czas. Póki co mamy pierwszy poślizg w pracach projektowych w Szczecinie.

Jednak sen z powiek powinien spędzać problem zapewnienia frekwencji w pociągach. Pociągi w godzinach szczytu mają kursować co pół godziny, a poza szczytem co godzinę. 22 minuty ze Szczecina Głównego do Gryfina, w 38 minut ze Szczecina do Polic, w 37 minut do Stargardu i do Goleniowa. Tak ma na początek wyglądać SKM. Czy to wystarczy, by pasażerowie porzucili transport indywidualny i przesiedli się na pociąg? Pasażerowie „107” potrzebują teraz 41 minut, by dostać sie do centrum Szczecina. O ile nie wpadną w korek. A na tak długiej trasie o to nietrudno.

Potrzebny byłby jeszcze jeden bilet metropolitalny, by przesiadki z pociągu na autobus czy tramwaj nie były uciążliwe. Bo nikt nie będzie tracił czasu na zakup biletu. Martwi jednak to, że mamy spadek popytu na przejazdy transportem zbiorowym, przynajmniej do 2026 r. Spada liczba przewożonych pasażerów w całym SOM, zarówno w przewozach autobusowych, jak i kolejowych. Spada liczba mieszkańców ogółem, a rośnie liczba mieszkańców w wieku poprodukcyjnym.

ZOBACZ TEŻ:

SKM w Szczecinie. Zobacz, jak będziesz mieć blisko do stacji [MAPY]

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zgr-edo

W Gryfinie nad peronami powinna powstać w ramach projektu kładka łączca Stare Miasto z Górnym Tarasem. Teraz ludzie muszą chodzić po stromych schodach i uważać podczas przejścia na drugą stronę ruchliwej drogi wojewódzkiej jaka jest ul. Kolejowa. To dziwne ,że Gryfino dostało najmniej pieniędzy na przebudowę stacji, ze wszystkich miast regionu gdzie będzie SKM. Niestety, SKM to projekt marszałkowski, a Gryfinem rządzi nieudolnie PiS. Władze miasta siedzą cicho, bo przecież nie będą negocjować z wrogami z PO.

Dodaj ogłoszenie