Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Próbna matura 2012 OPERON. Język polski - ODPOWIEDZI [film]

Radosław Brzostek
Radosław Brzostek
Matura próbna 2012 z Operonu już zakończona. Dziś maturzyści zdawali język polski. Zamieszczamy sugerowane odpowiedzi do pytań, które znalazły się w teście. Specjalnie dla nas przygotował je Tomasz Stępniak, nauczyciel j. polskiego w I LO im. Dubois w Koszalinie.

Próbna matura Operon 2011. Język polski - odpowiedzi - część 1.


Odpowiedzi z próbnej matury OPERON z MATEMATYKI >>> Matura próbna z OPERONem. Matematyka - odpowiedzi

CZĘŚĆ I (20 punktów) - rozumienie pisanego tekstu.
Fragment tekstu A. Krzemiński, "Słownik zabijania", Polityka nr 2, s 64-66.
Zadanie 1.

Pytania znajdujące się w 1. akapicie to pytania retoryczne, które stanowią potwierdzenie wypowiedzi XVI-wiecznego jezuity. Dowodzą one tego, że ludzie zabijali się od dawna, a przykłady na to znajdujemy w historii i literaturze.

Zadanie 2.
Zdania tożsame pod względem treści występujące w akapitach 1. i 2 to:

"Od początku świata ludzie wciąż się tylko mordują i zabijają" (akapit 1)
"Masowe morderstwa od zawsze towarzyszą dziejom ludzkości" (akapit 2)

Zadanie 3.

Teza potwierdzająca istnienie społeczności przez stulecia nieprowadzących wojen to:

Wojny i ludobójstwo wynikają z uwarunkowań kulturowych, wychowania, nie mają charakteru genetycznego.

Zadanie 4.

Czynniki pozwalające zdaniem autora tekstu rozwiązać problem ludobójstwa to:
- rozwiązania prawne (stawianie zbrodniarzy przed trybunałem)
- poznanie kulturowych uwarunkowań prowadzących do ludobójstwa

CZYTAJ >>> Inżynierowie poszukiwani na rynku pracy
Zadanie 5.

Cztery przyczyny aktów ludobójczych z akapitu 6. to:
- nienawiść religijna i rasowa
- idealizacja przeszłości
- gloryfikacja wiejskiego życia (przywiązanie do ziemi)
- poczucie wyższości nad tubylcami (ofiarami), np. poczucie wyższości cywilizacyjnej bądź kulturowej

Zadanie 6.

Ułomność konwencji ONZ z 1948 roku wskazana w akapicie nr 7 polega na tym, że konwencja uznaje za ludobójstwo mord, który wynika z wyraźnego planu, rozkazu sugerującego eliminację jakiejś grupy.

Zadanie 7.

Związek frazeologiczny z akapitu 8. to "dzielić włos na czworo" - przesadzać w analizowaniu czegoś, rozpatrywać coś zbyt dokładnie.

Zadanie 8.

Przypominanie masowych mordów, odwoływanie się do historii, przeszłości nie są w stanie zapobiec nieszczęściom. Trzeba zmienić międzynarodowe prawo, badać kulturę i politykę oraz poszukiwać przyczyn i genezy zbrodniczych zachowań.

Zadanie 9.

Użyte w akapicie 11. cudzysłowy:
- wskazują na tytuły książek D.J. Goldhagena
- pozornie określają zbrodniarzy jako "zwykłych ludzi"
- zwracają uwagę, że zbrodniarze mogą rekrutować się ze "zwykłych ludzi"

Zadanie 10.

1. - informacja
2. - informacja
3. - opinia
4. - opinia


Zadanie 11.

Ostatnie zdanie z akapitu 11. nawiązuje do akapitu 3.


Zadanie 12.

Autor tekstu podaje wiele faktów historycznych w celu:
- w celu potwierdzenia własnych poglądów
- po to, by uświadomić czytelnikowi, jak często dochodziło w historii do masowych morderstw.


Zadanie 13.

Forma gramatyczna rozpoczynająca akapit 13. to 3. os. l . poj. - nadaje wypowiedzi autora charakter obiektywny (t. zn. "wydaje się" nie tylko jemu, ale i innym)

Zadanie 14.

Ostatni akapit tekstu to sąd, pogląd autora stanowiący wniosek podsumowujący cały artykuł.


Zadanie 15.

Cztery wymienione w tekście przykłady zbrodni ludobójstwa z XX i XXI wieku to:

- ludobójstwo w sudańskim Darfurze
- terror Pol Pota w Kambodży
- holocaust w Europie
- ludobójstwo w Kenii

Próbna matura Operon 2011. Język polski - odpowiedzi - część 2

Część II.
Pisanie własnego tekstu w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu.
Temat 1. Postaci z innych światów. Na podstawie analizy i interpretacji fragmentów "Makbeta" Williama Szekspira oraz "Nie-Boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego.
Wskazania interpretacyjne:

Kompozycja pracy musi odnosić się do tematu wypracowania. W pierwszej kolejności piszący powinien wskazać postaci fantastyczne przedstawione w podanych fragmentach (Wiedźmy z "Makbeta" i Dziewica oraz Zły Duch w "Nie-Boskiej komedii"), scharakteryzować je. Następnie powinien odwołać się do treści utworów i wyjaśnić, w jakich okolicznościach bohaterowie realistyczni spotykają się z nimi.
Mąż to poeta - znudzony rodzinnym życiem i miłością do Żony, daje się uwieść Dziewicy, która symbolizuję porzuconą poezję; Makbet natomiast spotyka czarownice po zwycięskiej bitwie, która odmieni jego losy.
Potem uczeń musi określić funkcje, jakie w obu utworach pełnią istoty fantastyczne, przywołując ewentualnie inne, niewystępujące we fragmentach (duch Banka z "Makbeta", zjawy oraz Mefisto, Anioł Stróż z "Nie-boskiej komedii").
Na końcu piszący powinien przywołać treść utworów, by określić, w jaki sposób te postaci fantastyczne wpływają na losy bohaterów (Makbeta i Męża).


Temat 2. Marzenia i rzeczywistość. Na podstawie dwóch fragmentów "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego.
Wskazania interpretacyjne:

Oba fragmenty dołączone do tematu pochodzą z "Przedwiośnia" S. Żeromskiego i dotyczą słynnych "szklanych domów". W pierwszym podróżujący do Polski ojciec i syn rozmawiają o kraju. Baryka stara się przekonać Cezarego do utopijnej wizji ojczyzny, kreśli mu przed oczyma fikcyjny obraz zaawansowanego cywilizacyjnie, społecznie i technicznie kraju. Oszukuje syna, który urodzony i wychowany daleko od Polski, nie czuje z nią związku. Chce w ten sposób przekonać go do podróży. Młody człowiek, z początku sceptyczny, uwierzy w obietnice ojca, widząc w nich realizację swoich rewolucyjnych marzeń.

Drugi fragment przestawia wrażenia Cezarego tuż po przekroczeniu granicy kraju. Został on zestawiony z pierwszym na zasadzie kontrastu: młody Baryka ma okazję skonfrontować swoje oczekiwania i marzenia z przygnębiającą rzeczywistością. Odradzająca się Polska, w niczym nie przypomina wizji "szklanych domów". Naturalistyczny obraz przygranicznego miasteczka epatuje brzydotą, ułomnością i biedą. Pora roku ma tu charakter symobiliczny - to tytułowe przedwiośnie, jako czas przełomu między zimą a wiosną. Niemniej jednak bohater czuje w wyniku pierwszych obserwacji nowej ojczyzny rozgoryczenie i zawód, które skłaniają go do wyrzutów pod adresem nieżyjącego ojca.


Tomasz Stępniak
Nauczyciel j. polskiego w I LO im. Dubois w Koszalinie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo